Gå til innhold

Mulig jeg er overbeskyttende, men er det bare vi som alltid har noe på hodet til poden? (19 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden har akkurat begynt i barnehage, og på veien går vi forbi to andre (store) barnehager. Og så og si ingen av ungene har noe på hodet når de er ute ! Vi har jo nettopp hatt innkjøring, og ingen av ungene har hverken hatt eller lue på når de kommer eller blir hentet, veldig få i alle fall... Vi har alltid solhatt eller lue på poden ute, og somregel med øreklaffer. Jeg har sagt fra i barnehagen at vi ønsker at poden skal ha noe på hodet når han er ute, og de har vært veldig flinke så langt. Vi bor slett ikke i den varmeste delen av landet heller, heller det motsatte... Kjenner jeg syntes dette er litt merkelig, men det er kanskje bare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, hadde jeg hatt en unge med lite hår hadde jeg nok hatt lue eller solhatt på, men har ei jente på 19 mnd med lang og passe tykt hår, så har ikke noe på hode hennes med mindre det er vind og kaldt, da har hun lue på seg.

Skrevet

Bor på Østlandet og med unntak av solhatt (uten øreklaffer), så har ikke vår sønn hatt noe på hodet siden tidlig i mai. Han har tynt hår og er blond, så han blir fort solbrent i skallen ;-) Ser ingen grunn til å ha på ham lue dersom jeg ikke har behov for det. Han er også en veldig varm gutt, så blir nok altfor klamt for ham med lue midt på sommeren. I dag tidlig var det 5 plussgrader her, men sola skinner. Ingen solhatt, ingen lue.

Skrevet

Har du spurt deg selv hvorfor du er så nøye på å ha noe på hode hans da? Min jente på 1 år har ikke hatt noe på hode nå i sommerhalvåret dersom det ikke har vært enten sol eller veldig kaldt/regn. Ser virkelig ikke poenget med å plage henne med hodeplagg unødig. Og klaffer foran ørene er da helt unødvendig med mindre det blåser kraftig. Det er jo ikke akkurat som om bakterier kommer hoppende inn i ørene til barna for å gi dem betennelser heller ;-) Tenker mer som så at så lenge det ikke er noen spesiell grunn til å ha noe på hode, så er det da bedre for barnet og slippe?

Skrevet

I dag var det 8 grader når vi gikk til barnehagen, så da hadde vi på lue for første gang i år. Barnehagen har allerede etterspurt om vi kunne ta med en lue som kunne ligge i barnehagen. Men hvor lenge luen sitter på hodet er en annen sak. Jenta mi drar av seg lua dersom det blir bare antydning til varmt. Solhatt godtar hun kun hvis den taes på ute og hun merker den har en hensikt. Hvis hun drar det av så ser ikke jeg noen grunn til å tvinge det på henne. Når det er kaldt nok lar hun luen sitte.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å ha lue på om det ikke er kaldt eller blåser. I sommer har vi hatt på solhatt hvis det er skarp sol evt caps. Men stort sett har de gått barhodet.

Tror du er en smule overbeskyttende ja ;-)

Du kan faktisk bedømme litt etter hva DU selv føler for. Går du med lue midt på sommeren ?

Skrevet

Her i Tromsø har det i allefall vært nødvendig med tynn sommerlue det meste av sommeren, desverre...

Når det er sol ute, kan det være greit med solhatt, men det er like mye for å få skygge for øynene. Hadde tøtta hatt lite hår, og vi hadde bodd sør for ppolarsirkelen, ville jeg kanskje brukt solhatt også for å unngå solbrenthet i hodebunnen.

Skrevet

Poden vår på 14,5mnd har alltid noe på hodet når vi er ute. I sommer har det vært for å beskytte hodet hans siden han er så godt som hårløs. Idag hadde vi for første gang siden våren en lue på når vi gikk til barnehagen. Med 10grader ute syns jeg det er greit med noe mer enn bare en tynn solhatt eller caps. Problemet vårt er at han drar alt av luer av seg selv om de er knyti under haka. De gangene vi har kommet og hentet mensde er ute så har han alltid hatt "lue" på seg

Skrevet

Jeg putter på lue på poden når jeg føler for å bruke det selv, enkelt og greit.

Solhatt er en ting, men en lue midt på sommeren ser jo bare helt fjernt ut. Ingen voksne som går med lue på sommeren, og jeg ser ikke hvorfor ungene skal måtte ha noe klistra nedover øra hele året. Er jo ikke akkurat dødsdeilig å gå med lue.

Skrevet

Solhatt (uten klaff) har vi også vært nøye med i sommer, siden han er heelt lys i håret og har kortklipt hår- resten av kroppen smøres jo inn med solkrem, ikke så delikat å ha det i håret liksom:P

Vi har også en tynn lue med klaffer og skjerm som har blitt brukt i sommer, på dager med vind og ellers på kjøligere dager. Men på varme dager der han ikke f.eks. trenger jakke, og dager der han trenger jakke men det er ingen eller lite vind, så har han gått uten noe på hodet- med mindre han trengte solhatten da:)

Nå har vi lett fram ei tykkere lue igjen, og også ullundertøyet... ble plutselig høst her, 5-10 grader... brrr....

Skrevet

Leverar som regel i bhg med hue, då det kan vere litt kjøligt. Men når eg hentar er den ofte av, forståeleg då det er sol og vindstilt. Lar dei ansatte vurdere behovet for hue. Og så langt har dei klart det bra (siste dagane har det vore 5grader om morgonen og 20 på ettermiddagen).

Er vel en unge i bhg som dei har beskjed om at foreldra foretrekker at han/ho har på hue når dei er ute, uansett veir.

Synest ofte at ungar har på hue for skjelden. Ungar blir fortare kalde (og heite) enn oss vaksne, om dei går uten hue i litt kjølig veir, då hovudet er større enn våre, sett i forhold til kroppen.

Hovudet er jo den kroppsdelen som slipper ut mest varme. Dette ville folk vore meir klarover, dersom dei hadde gått førtehjelpskurs med fokus på barn. ;)

Skrevet

Nja...alle barn er forskjellige. Vårt har masse (virkelig masse) mørt hår og blir lett svett i hodet, vi har ikke brukt hatt eller lue på flere måneder. Han ta det uansett av nokså med en gang når vi prøver å ta på noe. Også de som har snoring.

Om han var lys og hadde lite hår, ville jeg insistert mer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gnåtten min er 19 mnd'er... og veldig varmblodig, som sin far. Derfor passer jeg på å spørre faren om han fryser, om han er varm osv. Men jeg er også, som flere andre her, av den oppfatning at, føler du selv for å bruke lue, så ta det på ungen din også, føler ikke du for å ha det, så la også barnet ditt slippe.

Viktig å huske at barna våre er ganske mange ganger mer aktive enn oss, og derfor blir fortere varm.

Blåser det sur vind, tar jeg på en tynn lue nå... men ellers ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...