Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har et spørsmål til foreldrepenger.

Min samboer har vert i jobb frem til og med 16. august 2010.

Hun begynte på høgskole 17. august 2010.

Vi har termin 3. mars 2011 og lurer på om vi har rett på foreldrepenger?

Vi tenkte at hun begynner stønadsperioden 12 uker før termindato, men er usikker på hvordan NAV regner 6 av de siste 10 månedene? Noen som vet om det er hele måneder, uker på 7 dager eller...?

Min samber skal ha permisjon fra januar 2011 til januar 2012.

Hvor mye av permisjonen bruker hun da...? Jeg må jo ta 10 uker, men vil det lønne seg for oss at jeg tar mer siden hun uansett har fri? Det hadde jo vert bra om jeg kunne ta litt permisjon når hun begynner på skolen igjen til neste år... Ser at dersom vi velger 100% så har vi 46 uker. Er det totalt for både far og mor? Noen som kan forklare litt hvordan dette fungerer?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142257286-foreldrepenger-og-student/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når nav regner 6 av de 10 siste mnd teller de dager og mangler hun om så bare 1 dag får hun ikke foreldrepenger.

Om HUN har temin (du har ikke termin) den 3 mars og skal starte permisjonen 12 uker før vil hun begyne permisjonen i desember ikke januar. Da vil hun begyne permisjonen 9 desember og har da oppfylt kravet.

Om dere velger 100% lønn i 46 uker skal du ha minst 10 av disse ukene. Om hun da skal ha resten har hun 36 uker til sammen. 12 av de før fødsel og 24 uker etter fødsel. Hun vil da være ferdig med permisjonen sin den 17.august og så har du dine 10 uker.

Om du skal ta ut mer enn 10 uker må hun ut i minst 75% jobb eller 100% studie.

Om du skal ta ut fedrekvoten etter at hennes permisjon er avsluttet må du søke skriftlig om dette før hennes permisjon er over. Om dere ikke gjør det mister du disse ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...