Gå til innhold

Plutselig slutt på amming - 10 mnd. Må han ha MME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Plutselig amme-slutt her, han er ikke interessert i det hele tatt. Prøvd å pumpe, men det er ikke så mye igjen heller. Det jeg lurer på - må jeg gi MME til ca 1 år? Han spiser grøt to ganger daglig, får litt yoghurt, drikki, og drikker en del vann. Har ikke fått MME i det hele tatt, så jeg tenkte i grunn å la være, men jeg er litt usikker.

Tips mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et flaskebarn. Da vi var på 9 månederskontroll sa helsesøster at at jeg kunne blade MME og skummet melk da han er 10-11 måneder. Kanskje du da kan prøve med skummet? Ta en telefon til hesesøster og spør.

Skrevet

Så lenge han spiser to posjoner industrifremstilt grøt til dagen så er hans kalsiumbehov dekket, og det skulle ikke være noen grunn til å gi mme.

http://matportalen.no/artikler/2007/3/kan_jeg_gi_kumelk_istedenfor_morsmelkerstatning_til_et_barn_paa_8_maaneder

Vanlig melk bør du vente med til han er 12 mnd. HS vil veilede i hvilken melketype som passer til han. Det annbefales vanligvis lettmelk for normalvektere. http://matportalen.no/artikler/2006/4/hvilken_type_melk_anbefales_til_smaabarn

Skrevet

Hei begge to

Takk for tips. Jeg snakka med helsesøster i dag - de sier forskjellig alle sammen. Men vi har begynt med litt MME nå, etter anbefaling fra helsesøster. Han ser ut til å like det, så vi fortsetter nok med det da.

Skrevet

Så fint at han liker MME da:)

Du har rett i det at de sier forskjellig disse helsesøstrene. Trodde alle hadde like rettningslinjer de skulle gi veilendning ut i fra da. Ikke rart mange blir forvirra. har nok ikke en normalvekter til sønn jeg da, ettersom vi blir anbefalt å starte med skummet melk. Trodde alle kunne starte med lett jeg. Sønnen min er litt rund, og har økt litt på vekstkurven siden 6 månederskontrollen. Også får vi alltid denne beskjeden: Han har absolutt ikke behov for mer mat enn det han får...... Han må jo få mat når han er sulten. han er 9 måneder, 74 cm og veier 10,8.

Jaja, ble ikke bare melkeprat dette da men.

Skrevet

Mat må de da ha - skal ikke akkurat svelte en baby ( selv om det sikkert ikke er det du har fått beskjed om heller). Men helsesøsterne bør nok tenke litt på hvordan de formulerer seg i blant.

Aktivitetsnivå har nok sitt å si - når de blir mer aktive forbruker de mer energi og alt vil jevne seg ut. Selv om man bør se an kurvene også...

Vi har ikke vært å vegd siden 8 mnd - da var han 74 cm og 8650gram. Hadde da gått opp over 1 kg på en måned og helsesøster sa det var helt midt i blinken.

Skrevet

Men.... MME metter nok en del. Han har spist vanlige måltider i dag, frokost, formiddagsmat og lunsj (inkl en flaske mme 150ml.) Var ikke snakk om at han ville ha middag nå til vanlig tid. Så spørs om vi ikke må justere måltidene litt. Kutte ut formiddagsgrøt kanskje og gi lunsj litt tidligere, så blir det tid og plass i magen både til middag og kveldsgrøt.

Vi har hatt samme matrutinen nå 2-3 mnd, så plutselig var det stopp.. Det understreker vel mine antakelser - om at det ikke har vært så mye melk, samt at den ikke har metta så veldig..

Man lærer litt hver dag....

Skrevet

Ja, MME metter nok godt:) Vi gir MME til hvert måltid, men drikker max 130. Nå må dere sikkert bare prøve dere fram til nye rutiner.

Slik ser dagen vår ut:

8-8:30: frokost - 1 posjon grøt

ca. 12: lunsj - 1 brødskive og et bruktbeger eller yoghurt

15:30-16: middag litt over 1/2 glass middag, noen få ganger hele

19-19:30: kvelds 1 posjon grøt

Også drikker han vann mellom måltidene.

Skrevet

4 måltider ja - vi har hatt 5 vi. Så vi får prøve oss frem. Men må si at at mitt barn nok spiser mer enn ditt barn, utenom MME da. Men barn er forskjellige....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...