Gå til innhold

TV-titting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 19 mnd som er hekta på Drømmehagen og Postman Pat DVD'en sin. Hadde han fått lov, kunne han sett på halve dagen. Hvor lenge lar dere barna se på barnetv/Drømmehagen ol? Er veldig praktisk når jeg skal lage middag ol, men han spør hele tiden om å få se på, og lurer litt på hvor mye han skal få se i løpet av en dag....

Hva gjør dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekspertene mener 1,5 time er maks for barn under 2 år. Jeg tenker som så at om barna ikke ser mye på TV hver eneste dag, tar de neppe skade av å få se litt for mye innimellom. Som når man er alene med de og skal lage middag e.l., eller det er møkkavær ute og man har innedag.

2-åringen vår har dilla på Mikke Mus og kunne sett på det hele dagen. Hun får som regel se en halvtime med Mikke daglig + barne-TV. D.v.s. i underkant av en times TV-titting på hverdagene. I helgene eller når hun er småsyk og slapp kan det bli mer. Siden hun er flink å underholde seg selv med dukker, puslespill og leker, tror jeg ikke hun tar skade av litt ekstra TV-titting en og annen dag i uka.

Skrevet

Takk for svar! Han går jo i bhg, så da er det vel greit å roe ned litt med film en liten stund på ettermiddagen... De blir slitne av all aktiviteten i bhg. Men han er ikke så flink til å leke selvstendig, håper det bedrer seg etterhvert, jeg har begynt å si nei innimellom når han skal ha med meg på leken...

Skrevet

Ja, jenta vår er også sliten etter barnehagen. Så mens vi lager middag, får hun se "Mitte Mus". Så spiser vi middag sammen, så er det barne-TV, så litt lek, kveldstell og en bok før det er nattinatt. Har blitt rutine her i huset, hehe.

Ser at datteren vår mange ganger ikke finner frem i lekekassen av seg selv. Ofte trenger hun bare en liten "dytt" for å komme i gang med leken selv. Jeg kan f.eks bygge litt med klossene et sted, dekke på til dukkeselskap et annet sted og legge frem puslespill e.l. Dette gjør jeg gjerne mens hun sover formiddagslur slik at stuen har blitt et innbydende lekerom når hun våkner. Da finner hun alltids noe som frister og vips er hun i gang med lek og har glemt meg. Kanskje noe som kan funke for gutten din også? :)

Skrevet

Høres ut som en god ide. Har akkurat ryddet vekk masse leker fra stuen i dag, det var altfor mye der, så han gadd ikke leke med noe nesten. Har tatt opp en del på rommet hans og i stuen oppe, der er han ikke så ofte. Så har vi spart favorittene nå til dags til stuen, da blir det nok litt lettere å finne frem også.

Nå har jeg akkurat lagt han, så skal gjøre som du sa, slik at han forhåpentligvis synes det er litt spennende å komme ned i stuen i morgen tidlig. Kanskje jeg kan ordne meg og pakke bagen til bhg i fred?? ;)

Skrevet

Her i huset blir det vel 15-30 min på hverdagene. Vi bruker ikke DVD annet enn i bilen, så da blir det NRK super og alle programmene fenger ikke like mye. I helgene blir det litt mer da hun gjerne ser litt på morgenen mens de voksne prøver å snike til seg en rolig stund med kaffe/te. Men da må hun utstyres med rosiner og havrefras i tillegg for at hun skal være rolig. Men da kan vi kanskje få 30 min i ro. så vi har foreløpig ingen tv-hekta unge her i huset. Er glad for det i grunnen. for jeg er veldig glad i å se tv, så vil kunne få et forklaringsproblem etterhvert når jeg skal begrense henne. Må vel begrense meg selv litt tenker jeg ;o) Datteren min er forøvrig 16 måneder.

Skrevet

Hos oss er Postmann Pat barnevakt for poden på 18 mnd mens mor er i dusjen om morgenen. Utstyrt med brødskive og melkekoppen gir det meg akkurat tid til å dusje og sminke meg. På kvelden før leggetid ser vi en episode av Drømmehagen. Begge deler er fast takst hver deg.

Vi har noen få episoder av Postmann Pat og Drømmehagen som vi ser om igjen og om igjen. Foreløpig får han ikke se på NRK Super, fordi det plutselig dukker opp programmer som ikke er myntet på så smaå barn og som han blir utrygg av. Det kan være en kort tegnefilm, bare, som gjør at det er uaktuelt. De episodene av Postmann Pat og Drømmehagen som han får se uten at vi ser sammen med ham er godt kjent og vi har sett dem sammen mange ganger og snakket om det som skjer.

Skrevet

Jeg liker å holde det under 1 time for dagen, helst en halvtime.

Men jeg har en mann som ikke har noen forståelse for at tiden tv står på må begrenses, så det er ikke alltid lett...

Var forøvrig en artikkel i VG om temaet i går:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10026870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...