Gå til innhold

Hva trenger jeg å kjøpe inn til vinteren? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg ser nå at det var deilig å få baby i junimåned. Han har jo nesten bare hatt på seg en enkel body i hele sommer. Så billig og enkelt! Men begynner jeg sånn smått å kjøpe inn til vinteren... Vognposen er klar. Hvilke behov har babyer fra ca 5 - 10 mnd? Tenker på ulltøy, dresser, luer osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn i juni, og til vinteren da syntes jeg det var veldig kjekt å ha ullbukse, ullgenser, ullsokker og lue... Ullundertøy brukte jeg ikke på henne da, men det kommer jeg til å gjøre med min 6 mndr gamle til vinteren nå... De er jo ikke så mye ute å leker da, så vinterdress hadde jeg ikke før hun begynte i barnehagen når hun var 14 mndr..

Skrevet

Jeg skal ha ullundertøy (bodyer, strømebukser/stillongs), ullsokker, vanlige tynne gensere, bukser og annet fint tøy jeg vil ha på henne. Jeg velger å dekke henne med ull innerst slik at hun holder varmen.

Yttertøy jeg skal ha er vindtett jakke, skinnsko (nameit), ulllue osv

I vogna skal jeg ha skinnfell, vognpose og fottrekk til vogna.

jeg venter med regntøy og vinterdress til hun kan gå eller begynner i barnehagen. Samt sko og støvler

Skrevet

Anbefaler også å kjøpe ullundertøy (body, pysj, og strømpebukse) + lue og votter selvfølgelig.

Må ut å kjøpe mye ull snart...blir nok dyrt ja! :) Pleier å gå på sparkjøp da det er litt rimeligere priser der.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Takk for råd. Ja, ull er dyrt! Jeg er glad jeg ikke har barnehagebarn ennå, det blir nok dyrt! :-) Har tittet litt på ulike nettsider i dag og det er ikke noe man ikke kan få tak i til barn! Det er litt vanskelig å vite hva man faktisk trenger når man er mamma for første gang.. Men, men.. Får vel kjøpe litt etter litt.

Skrevet

Ja ull er dyrt. Derfor lurt som du sier, å kjøpe litt etter litt. Min sønn ble født i november i fjor. Jeg hadde kjøpt mer vinterklær enn det jeg hadde behov for. Så nå har jeg lært av det. han skal begynne i barnehagen i oktober, så da trengs det en del utstyr ja. Vi har besteforeldre som strikker:) hadde mer ullundertøy enn det vi brukte. Ble for varm med det inne.

Hvis du skal kjøpe en sånn som noen kaller "kjøredress" så anbefaler jeg en uten hette og en som ikke er så veldig tykk og klumpete. De skal som regel rett i en varm bil:) Vi kjøpte en på Kappahl som var i litt mellomtykk fleece med glidelås helt ned det ene beinet, den var genial. Men dessverre var det hette, så den brettet vi opp bak hodet.

Skrevet

en baby på 5-10 mnd har egentlig ikke behov for så desperat mye vinterklær,de skal da ikke være mye oppe fra vogna si likevel.

en god vinterpose er tingen,en som holder godt på varmen men som ikke koker ungen.jeg kan anbefale dunpose,er veldig fornøyd med den!

når barnet sitter i den posen så trenger det ikke bestandig så mye klær i den fordi den er så god ,lun og varm. tenk på hva som stikker ut av posen når barnet skal sitte i vogna. barnet trenger et par luer i forskjellig tykkelse og klær på overkroppen. ullklær er alltid bra,og om det er vind er det fint å ha en tynn jakke over dette, fleezejakke,windstopper etc

anbefaler ikke tykke jakker til så små,det blir bare i veien og ekkelt for dem.spesielt ikke anorakker som må over hodet,utrolig lite praktisk!

ullsokker er alltid godt å ha,evt posesko i bil. en hel ulldress er grei.(janus har fine ulldresser,de som er av krinkelull er gode og ikke så dyre) Et par ullbodyer og ullstillongser er greit,men ikke for mange.som sagt så er barn så godt nedpakka i vogna si at de blir fort overopphetet om de blir kledd på for mye,noe som ABSOLUTT ikke er bra!

om du ikke absolutt vil at den lille skal leke i snøen de tre minuttene det tar før han/hun blir kald og lei så trenger du absolutt ingen utedress før han/hun begynner i barnehagen.

tynne strikkavotter er godt å ha på fingrene om det er kaldt.

Så ikke kjøp for mye,du kommer langt med en god vinterpose som sagt!

Skrevet

jeg er veldig enig med ett til!

jeg gikk på den tabben til dattera vår. hun ble født i juli.

jeg handlet inn masse ullbodyer og ullstilongser osv..

det endte med at vi ikke brukte ullbody og ullstilongs..

i vogna brukte vi bare strømpebukse, ullsokker, votter, lue og en ullgenser nedi enten dunpose eller voksipose..

om hun skulle sitte i vogna hadde hun på seg en jakke istedenfor ullgenser.. lurt å ikke ha jakker med hette. (blir så klumpete)

utedress ser jeg ingen nødvendighet med.. vi hadde hvertfall ikke vår jente ute i snøen.

denne gangen har jeg kjøpt inn en ulldress fra name it og en ullue, ullsokker..

skal kjøpe en ullgenser og en jakke som er vindtett og varm om han skal sitte i vogna..

og selvfølgelig votter og noen flere luer.. en hals er lurt å ha..

Skrevet

Har fått en ullfleecedrakt fra nøstebarn. De er kjempefine og gode. Veldig grei å ha på f eks i bilstolen. I tillegg regner jeg med noe ullundertøy og div luer og votter

Gjest JuniGull2010
Skrevet

vimse+lillegull:

Hvordan er den i str.? Har tittet på den og lurer på å bestille den, er bare så usikker på str.

Skrevet

det var veldig forskjell i str. hadde først 62-68 som ville passet nå. byttet den opp til neste, og den var myye større! Stort hopp i str altså. Passer sikkert fint til vinteren likevel. Husk den skal jo utenpå klærne og helt vare en sesong. For deg som har stor gutt er sikkert 74 bra:) De loer visst litt i begynnelsen, men det går over!

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Da har jeg bestilt meg en ulldress! Satser på at han ikke drukner i den nå da... Det er så mye fint på Nøstebarn altså! Vet hva vi skal ønske oss til jul her iallefall! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...