Gå til innhold

Barn som ikke liker melk-hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita snuppe på 14 måneder som bare spytter ut melk. Har på ingen måte gitt opp, prøver fortsatt å gi melk. Har prøvd å varme melka, og har også prøvd med litt honning i... Noen som har tips til melketilvenning, eventuelt kostholdsråd for å få i jenta nok kalsium? Har ikke brukt noe særlig mme, kan det prøves som en overgang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker rett og slett biolamelk. Det sammen med yoghurt og litt gulost, så er behovet dekket!

Skrevet

Min største hater melk, og minste elsker melk:-) Supplerer med yoghurt, biola, hvitost osv. til største. I tillegg får de et glass sjokolademelk innimellom.

Skrevet

Takk for tips! Får bar være bevisst på påleggsvalg o.l. så hun får nok kalsium!

Skrevet

Stresser ikke med det i det hele tatt. Tilbyr henne heller ikke så ofte melk. Vi spiser litt yoghurt og gulost. Så da er kalsiumbehovet dekket. Det samme sa legen på helsestasjonen... Ikke noe å stresse med..

Skrevet

Her er det ikke noe som heter" at man ikke liker" det eller det...

Skrevet

Gi henne biola, yoghurt, gulost, snmøreost og evnt kalsiumtabletter!

Melk er uansett ikke bra for magen hos mennesker generelt. Her i huset bruker vi kun melk i mat (middager o.l) ellers går det i gulost, biola og smøreost. Jeg og mini reagerer på ren melk, så vi kan ikke drikke det (og dette har kommet den senere tiden)

Skrevet

Tvinger du i barna dine ting som de faktisk ikke klarer å få ned da, kitty litter? Datteren min spiser ALT, og noen av favorittene er sylteagurk, rødbeter, scampi og calamaris (?), så det er ikke sånn at hun er kresen. Men melk takler hun ikke, og har heller aldri gjort det. Så da ser jeg ikke poenget med å tvinge det i henne.

Skrevet

Alle har vel noe de ikke liker? Spiser du saueauger hvis du får det servert? Jeg gjør det, faktisk, helt vanlig å spise det der jeg kommer i fra. Majones, derimot, hater jeg som pesten. Det byr meg i mot og jeg må diskret skrape det av hvis jeg får det servert på smørbrød etc.

Skrevet

Ikke tving det i henne iallfall. Jeg fikk fullstendig avsky for melk da jeg var liten. Foreldrene mine skulle på død og liv ha det i meg.

I dag er det godt over 20 år siden jeg har smakt det. Orker ikke tanken på å smake det igjen...

Skrevet

Det er utrolig tullete å tvinge barn til å spise mat de ikke liker bare fordi det ikke er noe som heter "jeg liker ikke".

Ja, man bør smake, men om man ikke liker det så er det faktisk greit.

Skrevet

Samme her med minste, hun vil ikke ha melk. Får prøve biola :)

Her er det sånn at man må smake på ting men vi driver ikke med tvang.

Skrevet

Ingenting. Vi voksne liker heller ikke melk.

Melk i mat, yoghurt, ost, spinat, brokkoli, nøtter osv. holder lenge.

Skrevet

Gutten min liker ikke melk, men han elsker Rismelk. Kjøper den med kalsium, så er det ike mer å tenke på. Men han spiser jo både ost, smør og litt yoghurt da, så det beøves vel ikke...

Skrevet

Unger venner til seg alt de får bare de får det ofte nok...

hvis unger selv kan velge hva de vil spise, ville de ikke hatt et sunt og næringsrikt kosthold..

ungen min spiser alt, ingenting han ikke liker..

Har aldri tvingt kan til å spise noe som helst, men sier han må spise opp maten sin uansett...

Skrevet

Huff da, får helt vondt av ham, og minner om den ene gangen mamma og de tvang meg til å spise opp bayonneskinken min. Spyr den dag i dag, bare av lukten.

Har ikke noe med å velge hva man skal spise og ikke spise, som sagt så liker min datter langt flere ting enn hva jeg gjør, men melk klarer hun ikke. Da tvinger jeg henne selvfølgelig ikke til å drikke det.

Skrevet

Hun spiser yogurt, kremost, gulost og drikker biola og smoothie med melk eller kesam i :o) Hvis hun ikke liker melk skal hun få slippe å drikke det.

Skrevet

Jeg drikker ikke melk, og det gjør ingen av de fire ungene mine heller. Det bekymrer meg ikke i det hele tatt. De spiser yoghurt, ost og all mulig annen mat med melk i så behovet for kalsium er godt dekket opp.

Mannen min drikker melk til frokost, så de kan få det om de ønsker, men de er rett og slett ikke glad i det. Samme for meg, vi er da ikke kalver ;)

Mannen min er vokst opp med en mor som den beskrevet høyere opp her, all mat skulle spises opp, fikk ikke gå fra bordet før asjetten var tom. Alle tre brødrene har traumer pga dette, og det er mat de absolutt ikke kan klare tanken på engang fordi de syntes det var vemmelig når de var små men likevel ble tvunget til å spise. Mannen min har denne vannvittige avsmaken for fiskegrateng og fiskepudding, han klarer det ikke. Svigermor har dårlig samvittighet i dag, når hun ser resultatet av tvangen..

Ungene mine er glade i mat, og spiser stort sett alt de får servert. Det er noen få ting de ikke er glad i, de spiser gjerne en skje eller to likevel (de er ganske godt oppdratt, hehe), men jeg tvinger de ikke til å spise en stor posjon mat de ikke liker. De er ikke kresne, så det gjelder kanskje en ting (eldstemann liker ikke gryterett og lillebror liker ikke potetstappe), det er greit her i huset.

Melk er ikke noe vi MÅ drikke for å ha et allsidig og godt kosthold, foretrekker ungene vann er det faktisk helt greit.

Skrevet

Gutten min får da ikke traumer fordi han må spise opp maten sin....

For en idiotisk ting å si..Han sitter da ikke å brekker seg når han spiser mat fordi han ikke liker det..Han liker alt, noe selvsagt mindre en annet, men han spiser det..

Ser ikke noe galt i at unger lærer seg å få spise maten de får servert...

Skrevet

Jo, dette er noe han kommer til å huske. Jeg husker fremdeles da min biologiske pappa tvang meg til å spise grøt jeg ikke likte. Han satte en eske med pastiller på bordet, og sa at jeg måtte spise opp for å få den. Alle de andre barna satt og spiste godteri, fordi de var ferdig med å spise opp grøten. Tror jeg var i et selskap.

Jeg måtte trøkke ned grøten. Husker at jeg gråt og hadde det fælt. Dette må ha skjedd før jeg fylte tre år, for jeg så ikke han etter det.

Var hos han annen hver helg fra jeg var baby til nesten tre år.

Skrevet

Ja men da er det jo greit kitty litter, du har enda ikke møtt på mat som sønnen din absolutt ikke liker. Da kan du ikke så bastant si at det ikke er noe som heter "liker ikke" hos dere..

Det er stor forskjell på barna, noen er mer kresne enn andre. Nest eldste min var sikkert 3-4 år før han møtte på noe han absolutt ikke liker, når han da møtte på den tingen ser jeg ingen grunn til å tvinge det i han, gjør du?

Vi er vel egentlig enige da, barna må smake, er det noe de er mindre begeistret for spiser de ganske enkelt litt mindre, men de spiser. Så langt alt greit, men plutselig en dag møter også din sønn på noen han virkelig ikke vil ha, da kan du bestemme deg for hva du vil gjøre med det ;)

Skrevet

Sønnen min er nå 6, 5 år.. tro han har smakt det meste og enda ikke møtt på noe han ikke liker slik at han brekker seg...

Spiser, sushi, reker, all fisk, blodklubb, paprika, tomat. osv...

Vi har et variert kosthold med alle matgruppene, så tror faktisk ikke vi vil møte på noe han ikke liker i det hele tatt..

Skrevet

Hva ville ha skjedd hvis du ikke hadde behøvd å spise opp maten din før du fikk pastillesken?

Da hadde du visst til en annen gang at det er bare la vær å spise maten og si du ikke liker den, så får du godteri med en gang...

Skrevet

Det trenger faktisk ikke å ha noenting med måten du oppdrar ham på. Jeg har som sagt et veldig kresent barn og et barn som liker alt (utenom melk), mye mer enn meg, og jeg har ikke gjort noe forskjellig med dem.

Du har kanskje bare vært heldig med at han liker alt, for det gjør noen barn, uavhengig av andre ting.

Skrevet

Der tar du feil. Det spørs jo på hva foreldrene gjør.

Jeg vet at gutten min ikke liker wok. Han har måtte smake, men han likte det ikke. Da tvinger jeg ikke i han det, men han må spise noe annet som jeg vet han liker.

Det kunne min biologiske pappa gjort også. Når han så at jeg ikke likte grøten. Kunne han gitt meg noe annet. F.eks et par brødskiver. Man tvinger ikke i mat på barn. Jeg lovet meg selv, at jeg skulle aldri gjøre det mot noen av mine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...