Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #1 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg har en gutt som ikke tåler melk og slik det er per dags dato betaler jeg mat penger som skal dekke lunsj (ca.kl11), frukt+knekkebrød(ca.kl.14) og varm mat hver fredag i stedet for lunsj. I starten (i fjor) var det litt oppstarts problemer, men etter jul gikk dette så og si knirkefritt (med unntak av ved 2 anledninger da han fikk vaffel og boller med melk). Gav da beskjed om at de gjerne måtte gi beskjed til meg så kunne jeg heller ta med boller evnt vaffler/vaffelrøre til ham. Nå har han byttet avdeling, men det er samme barnehage. Og nå får han ikke lengre middag hvis den i utgangspunktet inneholder melk. Da får han skiver med pålegg istedet, og om han skal få middag/varm mat som de andre, virker det som de forventer jeg skal ta den med. Dette synes jeg er urimlig, ihvertfall når jeg betaler fult for mat i tillegg. Greit nok med litt til spesielle anledninger, da sponser gjerne det lokale bakeriet med boller etc, og da kan jeg med glede stille med litt ekstra til gutten min og, men hver uke... i tillegg til mat penger liksom... Dessuten har det hendt hver uke nå etter oppstart at jeg har merket at han trøbler med magen, da jeg så har spurt i barnehagen hva han har spist dagen før, har det hendt at jeg får til svar: "Åh,jo han spiste brød med x på." Så sier jeg ja, men er det ikke melk i x... "Åh, er det det, ja men da må jeg sjekke det, da kan han jo ikke ha det" Dette synes jeg er for dårlig! Greit nok at han ikke dør av å få melk i seg, og de merker det ikke. Men stakkas han får masse luftsmerter, forstoppelse, og klarer ikke sove ordentlig på flere dager! Det er faktisk snakk om toppen 3timer søvn om natten, og tilsammen 1 time om dagen i perioden etter at han har fått i seg melk. Kan jeg kreve at de lager en ekstra saus til gutten min, og kjøper pølser han også kan spise? hvis ikke kan jeg vel kanskje kreve å betale mindre i matpenger? Og dette får meg til å tenke på minste mann som ikke kan ha gluten i tillegg til melk. Hvordan blir det når hun skal starte i barnehagen om et år eller to? Må jeg da kjøpe inn all maten til henne pluss at jeg betaler matpenger? Hun er veldig omtålig når det gjelder gluten, er det noen som vet om rutiner på "allergimat" i barnehager. bare hun får i deg en smule vanlig brød eller bolle blir hun galene i magen. Er så redd hun skal bli dårlig igjen bare fordi hun "må" i barnehagen liksom. Hva gjør jeg? Er jeg vanskelig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #2 Del Skrevet 29. august 2010 Glemte å skrive at jeg skrev etpar A4 sider da han startet i barnehagen om hva han kunne ha og ikke ha. Hvilke produkter både pålegg og enkle middagsprodukter han kan ha. Hva man ikke tenker på det kan være melk som de bør skjekke. Ting som er HELT trygt. Alt for å gjøre ting enkelt for dem... Har spurt dem nå på avdelingen om de vil ha ny lapp, men neida det trengte de ikke... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142256154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
It's all about me Skrevet 30. august 2010 #3 Del Skrevet 30. august 2010 Her er saken enkel, du kan kreve at de tilrettelegger maten så dine barn kan spise det også, eller lage noe tilsvarende. Skive, når de andre får varm at er ikke holdbart. Dette er alle barnehager pålagt, samt skoler når den tiden kommer. Alle skal stille likt uansett hva de tåler eller ikke tåler. Har selv en gutt med cøliaki og med unntak av kake de spiser når et av barna har bursdag så står de for alt. Da lager de glutenfrie vafler eller boller til han, kjøper egen pasta, eget brød, eget smør så han ikke blir smittet med smuler osv osv. Dette utgjør nok mer enn hva vi betaler i matpenger da brødet er dyrt, men de gjør det med glede da de heller ikke har noe valg. Skulle et uhel skje må han ofte unngå laktose noen dager også, da kjøper de laktosefri melk til han. Til og begynne med leverte vi spesialvarene, men da ble matpengene også halvert. Cøliakiforeningen har noen fine brosjyrer som de deler ut hvor alle rettigheter ved slikt står, samt tips. Mulig det finnes noe tilsvarende for de med melkeallergi hvis de har en egen forening også. Men cøliakiforeningen sin er å finne på nett på www.ncf.no hvis det skulle være til noe hjelp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142260461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #4 Del Skrevet 30. august 2010 Tusen takk! Tror jeg får ta å spørre om en foreldresamtale jeg, så vi kan få klar lagt alt sammen. Er kjedelig å ha det som nå... Hilsen HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142262823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilmina Skrevet 1. september 2010 #5 Del Skrevet 1. september 2010 Hei. Dette er som å lese om sønnen min. Har du mulighet til å sende meg en pm, hadde vært nyttig med info fra andre i samme situasjon. Sønnen min får også forstoppelse og sover minimalt etter melkeinntak, men jeg leser så mye info der det for det meste er nevnt løs mage. Hvordan skille på proteinintoleranse eller laktoseintoleranse? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142269270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #6 Del Skrevet 3. september 2010 Heisann! Jeg jobber som Ped.leder i barnehage og har hatt flere barn på min avdeling som ikke kunne spise ulike mat sorter. Vi har alltid tilrettelagt for disse barna. Det har aldri vært snakk om noe annet. Når vi laget varmmat som ikke de tålte vi barnet laget vi en egen rett til det aktuelle barnet. Vi forsøkte å lage maten så lik som det de andre spiste. Vi hadde brød i porsjons pakker i frysen slik at vi alltid hadde riktig mat tilgjengelig. Barnehagen sto for soya melk i de tilfellene det var nødvendig. Det falt oss aldri inn at barna skulle få brødskive når de andre barna spiste middag. Når vi skulle grille pølser i skogen kjøpte vi go og mager slik at alle kunne få. Vi hadde også et ekstra lager med kjøttboller og Kjøttkaker i frysen slik at vi alltid hadde noe tilgjenngelig vist vi plutselig fant ut vi ville lage litt varn mat. Vi hadde også litt boller og slikt i frysen spes for disse barna. Vi sto foreksempel og laget to forkjellige havregrøter. En med melk og en uten. Jeg mener at så lenge du betaler matpenger har du rett på at ditt barn får det alle de andre barna får bare at det er tilrettelagt for dine barn. Vist du ikke får det og må ta med selv, har du rett i trekk i matpenger. Her ville jeg ikke gitt meg før du får det du har krav på:-) Matpenger er matpenger uansett om barnet ditt er alergisk!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142279284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2010 #7 Del Skrevet 4. september 2010 Du bør ta dette opp med barnehagen. De skal jo passe på barnet ditt og ikke gjøre det sykt. Hvis de ikke klarer å følge dette opp kan du kanskje la være å betale matpenger og heller sende med mat (virker som du gjør dette likevel), eventuelt betale for frukten. Brød er jo enkelt å sende med og varmmat kan jo være middag som de bare varmer opp. Da er du helt trygg på hva han får i seg. Hva med å lære sønnen din litt om hva han kan spise. Lære han om hvilke pålegg han kan spise så må han velge noe han vet han tåler. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142281609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #8 Del Skrevet 11. september 2010 Helt ærlig? Dersom barnehageansatte ikke klarer å sørge for at de ikke serverer barnet ditt mat det blir sykt av, så ville jeg tatt det opp med ledelsen, evt ansvarlig i kommunen. Dette er overhode ikke greit! Og dersom de ikke klarer å gå til anskaffelse av mat han faktisk kan spise, så får du slippe å betale matpenger og stå for maten hans selv. Jeg har jobbet i barnehage i 11 år og har hatt mange barn med allergier. Vi sørger alltid for at vi har kaker/mat i frysern som barnet kan få dersom vi skal feire bursdag/ha kosedag/varmmat dag etc. Dersom vi ikke har noe i fyseren, så kjører en av oss til butikken og kjøper noe til barnet! Vi har også laminert en lapp på plassen til barnet der det står svart på hvitt hva barnet ikke kan spise! For å sørge for at en evt vikar ikke gjør en glipp! Det er virkelig ikke så innihampen vanskelig dersom man bryr seg om barnets vel og ve! Håer du får en løsning på dette, for det er virkelig ikke bra for barnet ditt å bli utsatt for mat han ikke tåler, enten han blir alvorlig syk eller "bare" sliter med magesmerter og mangel på søvn! Fælt er det uansett og du skal ikke være nødt til å gå dagen lang å bekymre deg for hvorvidt barnet ditt blir tatt vare på eller ikke! Det er derfor vi har barnehager! For at vi skal passe på at barna blir ivaretatt på best mulig måte når foreldrene ikke er der! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142256140-kan-jeg-forvente/#findComment-142310865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå