Formerly known as Tina Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Ammingen har alltid gått bra for jenta mi og meg. Nå er hun 5,5 mnd og har plutselig blitt helt umulig å amme. jeg legger henne inntil puppen og så suger hun litt. Etter 5-6 sugg vil hun ikke mer og bruker alle muskler for å komme seg opp - lener hodet oppover... Jeg lar henne da ligge litt å kave helt til hun tilsynelatende roer seg og så prøver vi igjen. Samme rulle en gang til 5-6 sugg og vil opp.... Det eneste som funker er å gå inn i senga vår å amme henne liggende der. Det er er jo egentlig en veldig dum uvane, men hun må jo ha mat!! Det er blitt helt umulig å amme henne når jeg er sammen med andre. Hun er for interressert. Jeg har prøvd å gi henne mat sjeldnere og å ha noe over ansiktet for å blokkerer ut synsinntrykk. Jeg vil også bare si at ammingen fungerer helt supert på morgen, kveld og natt, men igjen.... da ligger vi alltid i senga.... Er det noen som har noen tips eller råd? Tusen takk for all hjelp
Lykkeliten♡09 + 12 Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Har ikke noe særlig tips utenom det å sitte mørkt og stille. Har du prøvd nesespray? Som får melka til å strømme fortere? Hvis det er det som er problemet. Vi har og hatt perioder der det har vært slik som du beskriver. For vår del, har det gått over. Men den nesesprayen kunne jeg ikke klart meg uten! Uten at jeg vet om det er at hun(?) blir utålmodig? Håper det går seg til igjen, amming er supert når det bare fungerer som det skal :-)
Formerly known as Tina Skrevet 29. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2010 Jeg har også lagt ut et innlegg ang nesespray:-) Jeg føler at hun blir utålmodig.... Godt å vite at det kan være en fase:-) Jeg elsker å amme og selv om jeg synes jeg har vært flink som har ammet henne i nesten 6 mnd, så er jeg ikke klar til å slutte:-) Jeg håper så inderlig at det blir bedre snart. Det har pågått en ukes tid nå....
2010 Mammaen Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Hei! har egentlig ikke noen gode tips eller råd medunntak av mest mulig ro rundt måltidene! Jeg har den samme greien her og har hatt det en stund (men her funker det ikke i sengen når det står på). Gullet bare skriker når jeg legger han til. Gutten vår er 3 mnd og har hatt det sånn i ca 1 måneds tid. Har skrevet innlegg om det før. Poenget mitt er at det går litt opp og ned, Noen dager er det ille og andre dager er det helt greit. Forferdelig slitsomt de dagene han nesten bare vil ha på natten (lite søvn da ja). Vil nok råde deg til å se om det ikke går over av seg selv. Noen ganger kan det virke som om nesesprayen hjelper, men andre ganger hjelper det ikke. Han suger litt og litt (av og på, av og på) til melken kommer, så vil han ikke ha mer og det blir bare søl av det. Kan gjerne gå 5 timer mellom måltid enkelte dager. Jeg har prøvd å legge han til oftere de dagene han vil ha, og de periodene det funker bra (på morgen/formiddag) sånn at han får i seg det han trenger. Det er veldig lett å stresse seg opp over dette (jeg gjorde det i alle fall) og da blir det bare verre. Det viktigste er at barnet legger på seg jevnt og har våte bleier. De kompenserer nok for litt mindre mat noen perioder med mer i andre. Du kan jo prøve med Syntocinon og se om det funker, og/eller om det ikke går over av seg selv?
Væren74 Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Sånn var mitt første barn også (og ser ut som nr 2 blir likedan gitt). Veldig veldig nysgjerrig og ikke tid til pupp. Mitt beste tips er å rett og slett ta de opp fra sovende tilstand og legge de til puppen på dagtid. Jeg visste sånn cirka hvor lenge hun sov og tok henne opp litt før forventet oppvåkning og da funket det som bare det. Hun satte i å spise med øynene lukket. He he. Matvett har de selv i sovende tilstand ; )
Formerly known as Tina Skrevet 29. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2010 Tusen takk for svar alle sammen:-) Et problem er at bleiene ikke blir våte, eller så våte som de pleide å bli. Jeg prøver å gi henne endel vann for at hun ihvertfall ikke skal bli dehydrert med det er ikke alltid hun vil ha det heller. Jeg skal ringe til legen i morra og få resept på den nesesprayen:-) Det er verdt et forsøk. jeg har tenkt tanken med å vekke henne rett før hun våkner, men problemet her er for det første at hun våkner pang med en gang.... og for det andre vet jeg aldri hvor lenge hun sover. Nooen dager er det 30 minutter og andre dager er det 3 timer....
Romeren Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Sånn har vi også hatt det! Vet hvor frustrerende det kan være... Det vi gjorde var rett å slett å drøye tiden mellom måltidene. 3 til 4 timer er ikke uvanlig... Om du tilbyr henne for ofte, kan det rett og slett hende at hun bare blir lei. Ellers så er det viktig, selv om det er vanskelig, å ikke stresse med det. Vi ammet liggende på mørkt rom vi, om jeg visste at det var den eneste måten han ville spise på. Slik slapp jeg å stresse mer med det. Hos oss gikk det etterhvert over. Plutselig kunne jeg amme blant folk igjen. Nå er han imidlertid litt over 9 måneder og spiser som regel bare om morgen og kveld (og en til to ganger kveld/natt). Det er nok når de er så gamle! Så jeg ville gjort følgende: Slappet av og tenkt at hun tar til seg det hun trenger (for det gjør hun - babyer sulter seg ikke ihjel ) og begynt med noen smaksprøver på grøt. Hun er stor nok til det nå. Om et par måneder spiser hun flere måltid om dagen og trenger ikke puppen så mye lengre (nesten litt vemodig, jeg vet).
Gry70 Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Trodde dette var helt vanlig jeg. Siden snuppa var rundt 4 mnd, har jeg kun ammet henne i senga eller når vi er helt alene. Når pappan er hjemme må jeg lukke døra, for bare han går fordi, plystrer eller snakker, reiser hun seg opp for å se og avbryter amminga. Når vi har helt ro rundt oss feks på ammerom når vi er ute, går det greit. Hun er forresten 7 mnd nå.
Formerly known as Tina Skrevet 29. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2010 Da skal jeg låse meg inn på rommet:-) Det er veldig koselig å amme i senga også, men jeg var bare redd for å gi henne "enda en" dårlig uvane... Hun får grøt hver kveld så jeg vet at hun ikke kommer til å sulte. Jeg skal prøve å huske å alltid tilby henne vann i løpet av dagen så hun ihvertfall ikke blir dehydrert:-) Det er vemodig at ammingen går mot dårligere tider, men jeg trodde ikke jeg kunne amme før jeg fikk henne så den tiden jeg har fått med ammingen har vært gull verdt for meg. Jeg kommer til å fortsette å tilby henne pupp helt til det er tomt:-)
Daydreamer 81 Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Hei, Har hatt samme situasjon her også. Og neste ALLE jeg snakker med rundt meg med babyer på samme alder opplever dette i mer eller mindre grad. Tror du har fått mange gode tips. Men babyen din spiser hvis det er sulten! Bare fortsett å tilby i ny og ne, og pass på å holde produksjonen på topp :-) Det går seg til igjen skal du se...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå