Lexi79 Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Jeg har fått rift grad 3 for nesten 2 år siden. Nå er jeg gravid igjen 21 uker. Det tok meg lang tid å komme i form etter fødsel og jeg følte meg veldig dårlig også psykisk som jeg var ødelagt der nede. Jeg hadde vondt i mange uker. Nå har jeg litt inkontinens problem. Spesielt med urin når jeg nyser eller jogger og luft også. Hvis jeg må gå på do, så jeg MÅ gå med engang, hvis jeg har løs mage, må jeg nesten løpe. Jeg lurer på hvordan jeg kommer til å føde nå. Jeg er ikke redd fødsel pga vondt og etc. Jeg vet at det ikke må skje igjen. Jeg leste masse på forum at mange som hadde ruptur, klarte føde uten rift. Jeg ville gjerne føde vanlig hvis jeg IKKE hadde inkontinens problem. Jeg gruer meg forferdelig at hvis jeg føder og revner ikke, får jeg større problemer uansett. Det hjelper meg ikke at de kan operere etterpå hvis det blir verre. Fordi jeg må sikkert gå først minst 6 mnd og vente på operasjon etterpå. Jeg leste artikkel på babyverden.no at vente tid at 2-3 år. Jeg kan ikke tenke meg å gå slik i tre år. Jeg lurer på om jeg har rett å velge keisersnitt? Jeg skal til lege om tre uker så jeg vil prate om det Har dere erfering med det?
snille_snille Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Jeg vil bare si at jeg føler med deg! Jeg revna grad 3 c og er først nå 10 mnd etter fødel jeg ikke har vondt lenger. Jeg må oftere på do enn før og er noe plaget med luft, men heldigvis så kommer det seg nå. Jeg har tenkt en del på hva som skjer når vi skal prøve på nr 2, og tror jeg kommer til å gå for vanlig fødsel igjen (men jeg vet jo ikke hva jeg tenker når jeg faktisk er gravid igjen!) For min del så sitter smertene og problemene etter fødsel mer igjen enn selve fødselen, men alle leger jeg har snakket med på etterkontroll på sykehuset sier at jeg mest sannsynlig ikke vil revne igjen! Jeg har en vennine som også revna (grad 3 eller 4) og hun fikk innvilget ks. Ta opp dine bekymringer med legen og så ordner det seg helt sikkert! Det jeg har hørt er at vi som har hatt slike fødselskader blir tatt på alvor og lyttet til. Lykke til!
Lexi79 Skrevet 29. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2010 Kanskje det ordner seg hos deg helt før du er gravid igjen. Knippeøvelser hjalp meg veldig mye første måneder men det ser ikke ut som det fungerer lengre. Lykke til:-)
sofi 81 Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Jeg hadde total ruptur på første fødsel. Har nå hatt keisersnitt og er veldig fornøyd med det Jeg følte at det var for risikabelt å føde normalt. De ville heller ikke ta risikere dette på føden. Snakk med jordmor og føden der du skal føde for å høre om risiko i forhold til din tidligere skade. Lykke til!!
Lexi79 Skrevet 29. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. august 2010 Kan jeg spørre om du hadde problem med inkontinens etter total ruptur? Jeg leste at mange leger og jm anbefaler vanlig fødsel etter ruptur uansett. Jeg håper at jeg blir tatt på alvor. Jeg gruer meg forferdelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå