Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilke ønsker har dere når det kommer til servering av varm-mat i barnehagen?

Synes dere det er viktigst at det er noe barna liker veldig godt(f.eks: pølser, tomatsuppe, spaghetti osv), eller at det er mat som er sunn(f.eks: lapskaus med pølser, hjemmelaget grønnsakssuppe, fiskeprodukter + grønnsaker osv.).

Er det viktig at barnehagen legger til rette for at barna skal prøve å spise næringsrik og sunn mat - selvom kanskje noen av barna da bare "pirker" i mat?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142255485-mat-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg syns ikke det er bhg sin oppgave å få barna til å spise sunt. så lenge barnehagen ikke serverer skiver med sjokolade, kaker og is til stadighet, pommesfrites osv....

i bhg der barna mine går har de grovt brød og grove knekkebrød. de har prim, hvit ost, brun ost, kalkun skinke, makrell, kaviar osv....

om de lager varm mat lager de gjerne spagetti, egg, tomatsuppe med makaroni, havregrøt osv.

jeg syns det er helt greit. syns ikke det er bhg sin oppgave å få ungene til å spise grønnsaker osv

Ungene spiser 65% av all mat i bhg og da syns jeg man skal forvente at maten de spiser der er sunn.

Pølser er ikke sunn mat, heller ikke tomatsuppe.

Ungene skal ha opp mot 500 gr. gr.saker og frukt i løped av en dag. nesten like mye som en voksen person.

Hovedvekten skal likke på gr.saker.

Fisk, saus, poteter og gr.saker med lite salt er ett eksemper på hva som bør serveres i bhg.

Og de burde bli flinkere med å bruke økologisk mat.

Jeg skulle ønske flere bhg ville bli flinkere til dette med mat.

Gjest Filifjonka

For min del ville det vært viktig at det var sunn og næringsrik mat. Min erfaring er at unger lettere smaker på ting i barnehagen enn hjemme, mine har i hvert fall vært slik, og spesielt hvis de også har fått være med på tilberedningen.

Mat som "unger liker godt" er ofte alt annet enn sunn og det blir både ensformig og ernæringsfattig.

Gjest ronja røverdatter

Jeg vil forvente at barnehagen serverer sunn og næringsrik mat med grønnsaker. Barnehagen er ingen koseplass, det er en del av hverdagslivet til barnet, og maten bør være der etter. Servering av tomatsuppe fra pose i barnehagen er en uting, det burde ikke serveres i det hele tatt.

Om det er unger som bare sitter og pirker i maten, så får de heller gjøre det. Da får barnehagen heller jobbe med å lære barna å spise variert mat.

• 2 uker senere...

Jeg synes det er greit med variasjon jeg. En uke fisk, en annen spaghetti, en tredje karbonader osv. Vi varierer nok mellom sunn og litt mindre sunn. I vår barnehage er det varmmat en dag i uka også er det salatbar en dag i uka. Resten er det grovbrød og knekkebrød med sunt pålegg:-)

Annonse

Vi er heldig i vår barnehage og barna får der varm mat hver dag. Det varierer selvfølgelig hva de får, men med en kokk som assistent, så blir det selvfølgelig ikke så mye Toro ;-) Jeg vil heller at mitt barn skal få næringsrik og sunn mat, og pirke i maten, enn å få pølser som de garantert liker. Det er i tillegg en liten barnehagen, så å lage f.eks. foliestekt laks er jo litt enklere enn om man skulle laget til 60 barn ;-)

• 1 måned senere...

Det er nå sånn at det er stort fokus på kosthold også i barnehagene.

Det er viktig at barna får sunne kostvaner allerede fra de er små.

Barn er også sånn at de ser hva andre gjør, og spiser det andre barn spiser.

Vet av erfaring at unger spiser sunn mat dersom de får tilbud om det, og det får de i allefall i barnehagen der jeg jobber.

Ser at ungene til og med spiser laks om de får den servert litt spennende.

Ketchup har vi ikke i vår barnehage,det inneholder for mye sukker og barna kan godt lære seg å spise uten at maten må være med ketchup.

Vi tilsetter heller ikke sukker i noe vi serverer barna. Har jo havregrøt en dag i uka, og den får de servert med kanel og smør.

Ikke noe problem det, barna spiser godt uten dette sukkeret på maten.

Spiser den slik selv jeg

Det er slik vi har det i vår barnehage. Vi serverer aldri et måltid uten at det er masse grønnsaker på bordet.

Til fruktmåltidet får ungene fråtse i frukt, så mye de vil.

Vi har ikke pålegg som prim og gomme, men vi spiser masse leverpostei, makrell, ost osv.

Fisk har vi en gang i uka, og det samme med havregrøt.

En dag i uka har vi også annen varmmat, og da lager vi alltid maten selv fra bunnen av.

Vi baker også brødet vårt selv, og det er ganske så grovt.

Synes det skal være et krav om at alle barnehager skal fokusere på sunn kost jeg, ungene er jo der lange dager hver dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...