Gå til innhold

Bleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har vurdert tøybleier i stedet for "vanlige"? Tøybleieprodusentene reklamerer jo med at det er mer miljøvennlig, mens papirbleieprodusentene sier at det ikke stemmer.

Noen erfaringer? Mye mer jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null erfaring, men har lest litt om det. Er nok ikke SÅ innmari mye mer jobb, men det med pris og miljø er jo litt diskuterbart. Man bruker endel penger på vaskemiddel og strøm til vaskemaskin også, og det er ikke akkurat bra for miljøet heller. Så jeg leste at det nesten går opp i opp sånn sett. Og hvis du da legger til det ekstra arbeidet, så...tja. Jeg skal holde meg til papirbleier hvertfall, selv om jeg ikke har god råd og er miljøvernsentusiast.

Skrevet

Det er vel helst sånn jeg har tenkt også - ble bare nyskjerrig på hva andre tenker om saken :)

Skrevet

Vi har tenkt til å prøve tøybleier. Om du går inn på underforumet "bleiedebatten", så finner du mye informasjon fra tøybleiemammaer. Om man vasker bleiene sammen med håndkler og sengetøy, så blir det ikke mer tøyvask. I tillegg skal man bruke mindre vaskemiddel. For oss så ser det ut til at vi kan spare en del penger på tøybleier, framfor engangs. Men nå har ikke vi prøvd enda, og om det ikke funker for oss, så blir det engangsbleier. Sjekk om du bor et sted hvor du kan få støtte til innkjøp.

Disse linkene fant jeg nyttig da vi skulle bestemme oss:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Bleier

http://www.bleieboden.no/side_hvorfor.php

Skrevet

Har kun brukt tøy på førstemann, og skal fortsette med andremann.

Slapp å skaffe større avfallsdunk fordi vi valgte tøy framfor engangsbleier (sparer dermed 2000 i kommunale utgifter hvert år), og brukte vel i overkant av 2000 på å kjøpe inn lommebleier i tøy, så føler jeg har spart penger. Har kjøpt flere bleier siden, da, for i tøyverdenen er det så utrolig mye spennende og fint å få kjøpt!

Bruker ikke mer strøm enn før vi fikk barn, og bruker mindre vaskemiddel til bleievasken enn til vanlig klesvask. Synes det er veldig enkelt med tøy, og føler jeg er litt miljøvennlig. Det var likevel dette med søppelet som var avgjørende - å slippe mer avfall var viktig.

Man slipper dessuten bæsjelekkasjer opp til nakken med tøybleier...!

Det finnes egne tøybleieforum om du er nysgjerrig:

www.tøybleier.no/forum

www.tettinntil.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...