Gå til innhold

Dere med 1-åringer..gir dere kjøtt(ikke most), kylling(ikke most) etc til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er vanskelig å finne middag som passer hele familien..har gitt poteter,gulrot,brokkoli etc most..og fiskekaker,fiskeboller,fiskepinner,kokefisk etc..og pølser har han smakt, og pannekaker. Men litt usikker på om jeg tør å gi han kjøtt i biter? Er det lett å sette i halsen? Får de tygget det skikkelig(han har to tenner oppe og to nede)? Er litt pysetet med å gi han for store biter, for han har alltid slitt med at han brekker seg av biter.. Middagsglassene nekter han å spise.

Tar gjerne mot tips! :)

Skrevet

Jeg gir bittesmå biter kjøtt til vår sønn på 13 måneder. Jeg har alltid vært redd for at han skal sette ting i halsen :)

Skrevet

Knerten har fått både kjøttbiter og kyllingbiter siden han var ca 8 måneder. Han får selvsagt ikke tygget dem noe særlig, så han svelger dem stort sett hele. Gir han derfor relativt små biter. Han har aldri satt dem i halsen. Hvis han synes bitene er for store/vanskelig å tygge og ikke vil svelge pleier han å spytte dem ut, så han sier ifra.

Så dette har aldri vært noe problem hos oss. Men jeg vet ikke om det henger sammen med hva de små er vant til. Han har spist brødbiter siden han var 6 mnd og middagen vår i biter siden 8 mnd, dvs alt av grønnsaker, kjøtt, fisk ++. Hvis gutten din ikke er vant med biter kan det hende han må begynne litt mer forsiktig først?

Skrevet

Vesla på 1 år får absolutt alt vi spiser. Alt! Eneste unntak er veldig salt mat, som taco-krydderet, da tar jeg av kjøttdeig til henne før jeg krydrer. Han får både kjøtt, kylling, fisk, helt eple, hel pære (med skall) osv. Har fortsatt til gode å oppleve at hun har satt noe i halsen. Hun har lenge bare hatt 5-6 fortenner, nå holder hun på med jekslene oppe, men kan enda ikke benytte seg av dem til tygging. Gommene klarer å knuse mye de ;-)

Skrevet

Vi gir det samme som oss i mindre biter, har fått ei utrolig matglad jente så alt går ned. Hun tygger med gommene og de 6 fortennene:)

Skrevet

Oki, da skal vi prøve oss på biter av div. mat vi og:) Har gitt biter av sånn fiskemat og banan..men ikke kjøtt, eple og slikt enda. Han begynte med brødbiter litt sent også..bare brakk seg og alt kom opp igjen i starten. Men det går bedre nå da heldigvis, selv om han fremdeles sliter litt med at ting(dvs mat..hehe) fort"setter seg" i halsen. Men som de sier:øvelse gjør mester:)

Han er forøvrig veldig glad i bløtkake, is, vaffel, boller da..hehe. Men det tilhører selvfølgelig sjeldenhetene. og bare små smaksprøver fra meg eller far :)

Takk for svar :)

Skrevet

Gutten vår har spist vår middag siden han var 11-12 mnd. Jeg skjærer i biter han kan holde selv eller spise med gaffel. Han spiser alt, enten det er vanlige fiskeboller eller hot indisk mat, og liker brokkoli like godt som oliven og fetaost. Jeg er forsiktig med salt, men ellers lager jeg maten som jeg pleier og han er heldigvis altetende. Så små barn har en veldig god brekningsrefleks, så de klarer fint å styre selv de bitene de tar av maten. Evt kan du bare mose maten med en gaffel og mate ham selv til han blir litt større hvis du vet at han sliter med biter.

Skrevet

Jenta vår har spist det samme som oss siden hun var 10-11 mnd. Da nektet hun å spise mat fra glass lenger. Vi har gitt henne kjøtt/kyllingbiter siden da også, men er ikke alltid like ivrig på å spise de. Hvis hun synes de blir for store eller vanskelig å svelge, spytter hun dem bare ut igjen, noe jeg synes er helt greit. Er blitt ganske så altspisende og har aldri hatt noe problem med at ting setter seg i halsen. Hun har spist hele epler og pærer med skallet på siden hun var ca 9-10 mnd. Elsker frukt. Hele druer går også ned på høykant, og bananer er iallefall ikke noe problem. Er alltid i nærheten når hun spiser eple, da det jo er en mulighet for at det kan sette seg i halsen, men har gått bra hele veien. Hvis jeg ikke stope henne, spiser hun absolutt alt på eplet;) Et lite matvrak kan du si;)

Skrevet

Sønnen vår er 15 måneder og har spist det samme som oss siden han var rundt 8 - 9 måneder. Har bare økt "vanskelighetsgraden" gradvis på bitene. Nå spiser han helt fint selv. Tygger over biter han selv synes blir for store. Brød får han i halvskiver med skårpe og alt. Kjøttbiter har aldri vært noe problem. Eneste han har setter i halsen er eplebiter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...