Gå til innhold

Kunne dere latt 3åringen sove på et rom uten vindu?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Trur hu dama som startet tråden har fattet pointet nå..

Skrevet

Oida, det var mange svar gitt!

Vi har sovet på samme rom, og brukt det disponible rommet til lekerom så langt, så da forblir det nok slik til vi flytter til våren engang:)

HI

Skrevet

Ja, ellers er det omsorgssvikt! OMG.

Skrevet

Jeg lot mitt barn sove på et lite rom i halvannet år, uten vindu. Det gikk fint det! Neida, det er ikke lov, men likevel så gikk det bra! Skal likevel si at jeg hadde vondt inni meg hver gang jeg la henne der, og er sjeleglad for at vi har flyttet.

Skrevet

Hvorfor i all verden lot du ikke barnet sove meg deg? Skjønner ikke at folk tør slike ting, er jo en skikkelig brannfelle om uhelle skulle være ute.

Annonse

Skrevet

Må si jeg blir helt sjokkert over svarene her. Omsorgssvikt??? Greit at det ikke er godkjent som soverom i forhold til forskriftene, men om det er farlig i forhold til brannsikkerhet med tanke på rømningsveier kommer da ann på hvordan planløsningen på leiligheten er. Kan ha gode rømmningsmuligheter selv om det ikke er vindu akkurat på selve rommet. En på 3 år vil vel neppe klatre ut et vindu alene, og er mamma i nærheten og det er andre rømningsveier ser jeg ikke helt problemet.

Da tror jeg det er større fare feks å ha barna i en annen etasje.

Skrevet

Det går ann å sette inn ett vindu til soverommet ved siden av! Så får man luftet godt og har en ekstra rømmningsvei!

Bestevenninnen min gjorde dette, ble veldig fint og funksjonellt

Skrevet

Det handler jo ikke bare om å komme seg ut men også om å komme seg inn for å redde noen! Det er ulovlig pga at det er direkte farlig så hvorfor utsette barna for det? Hvorfor ikke ligge der selv eller ha barna hos seg?

Skrevet

Mange 50 talls blokker har jo vindu fra rom inn mot et anner. Det er godkjent som soverom. Alle oppholdsrom, særlig soverom, skal ha to innganger/utganger, rømningsveier. Er en stengt av brann skal man kunne gå ut en annen.

Skrevet

Jeg som skrev at det var omsorgssvikt tullet bare. Trodde de fleste forstod det. Synes selv denne tråden har tatt helt av, som vanlig...Stakkars dib damer som må lage en så big deal ut av noe slikt....

Skrevet

Her er kravene til soverom

Det er klare retningslinjer for rom som skal kunne defineres som soverom. Fagsjef Rolf Eidsvold i Norges Takseringsforbund kommer opp med følgende kriterier:

* Volum på minst 15 kubikkmeter (ved normal takhøyde på 2,40 meter vil det si en grunnflate på minimum 6,25 kvadratmeter)

* Rommet må ha forsvarlige rømningsveier.

* Rommet må ha vindu, som kan brukes som rømningsvei. For vindu som skal brukes som rømningsvei må summen av bredde og høyde må være på minst 1,5 meter. Bredden må være minst 0,5 meter og høyden må minst være på 0,6 meter.

* Det er krav til at rommet skal ha tilfredsstillende tilgang på dagslys, selv om det ikke er like klart definert. Tommelfingerregel tilsier at kravene er tilfredsstilt når dagslysflate (vindusareal) utgjør minst 10 prosent av gulvflaten.

Dette er kravene ved salg eller utleie. Hva du velger å gjøre i ditt eget hus/leilighet er helt opp til deg. Men er jo en grunn til å det ikke kandefineres som soverom hvis rommet ikke møter kravene.

Skrevet

Jaja, jeg har 2 barn, 1 og 3 år som begge sover i rom uten vindu fordi vi ikke har råd til skikkelig leilighet fordi faren dems kasta oss ut.

Det går kjempe fint. Lufter på dagen. Ingen problem. Hva lovene sier driter jeg i. Da får de skaffe meg en bedre leilighet enn denne lille hybelen her.

Annonse

Skrevet

Vi har et lite loftsvindu på rommet til våre barn. Det kan åpnes og det er sikkert plass til å kltre ut av den, men det er knøttlite.

Skrevet

Hva er galt med uttrykket "sove på boden"?

Skrevet

23.21

Nei, slike rom er ikke godkjent som soverom.

Skrevet

02.15:

Det kom nye regler ang dette tidlig på 90-tallet. Dersom huset er eldre kan soverom med mindre vindu,a real etc være godkjent. Forskriver har ikke tilbakevirkende kraft, så dersom et soverom var godkjent f.eks. på 70-tallet så er det fortsatt godkjent nå. Husker ikke nøyaktig kravene ffra før ca 1990, men selv da måtte man ha vindu. Men ikke så store som det kreves i dag.

(Solgte en leilighet fra 1964 med mindre soveromsvinduer enn dagens standard, og brukte mye tid på å sjekke dette opp. 3 år siden.)

Skrevet

"Forskriver" = "Forskrifter".

07.06

Skrevet

Mine barn på 2 og 4 år sover på et soverom uten vindu. Nå sover riktignok vi forelde ute på stua, så det er ikke slik at vi ofrer ungene til fordel for oss selv. Soverommet ligger med utgang mot stua (er 40 kvm dette, så ikke store leiligheten) og døra står alltid på vidt gap.

Har selv sovet der i 5 år før vi fikk barn så jeg vet at det er nok luft der inne. Vi flyttet da vi fikk barn, men flyttet nylig tilbake fordi vi måtte selge den ene leiligheten for å få råd til å kjøpe en bolig som er under utbygging nå, så slik er det nå og slik skal det være i 6 mnd. til.

Som en varig løsning ? Nei, det ville jeg ikke.

Som midlertidig ? Ja.

Skrevet

hehe ler meg skakk. Du som skal melde til barnvernet hvis hun lar barnet sovet i rommet, litt overhysterisk ?

HI du har fått svar så det holder, tenker du har tatt budskapet ;)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...