Gå til innhold

Erfaring med grå melketann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille datt og slo laus ei tann her for ca tre veker sidan. Var i kontakt med tannlegevakt og fekk beskjed om å følge med om den datt ut eller festa seg igjen, og observere fargen.

Tanna festa seg igjen, og var ikkje vond lenger då det var gått eit par-tre dagar. Men i går merka eg at tanna er mørkare på farge enn dei rundt, så eg tenker å ringe til tannlegen igjen i morgon. Men gjer dei noko med det? Betyr dette at tanna er død? Kan ho gå rundt med den sånn, eller må den trekkast? Eller vil den dette ut av seg sjølv?

Ho er ikkje tre år sin gong, så ho skulle jo liksom hatt den tanna i fleire år enno, men ein klarar seg vel sjølv om ein manglar ei framtann i nokre år...

Skrevet

Jeg tror nesten du må høre med tannlegen for å få et ordentlig svar på dette for det varierer fra tilfelle til tilfelle. Jeg har vært borti dette 3 ganger før og det ene barnet måtte trekke ut tanna (tror han var cirka 2 år da det skjedde, så det ble noen år med manglende fortann. Men det gikk fint). De to andre behøvde ikke å trekke tanna ut, den ene har en litt grålig tann og den andre har en brunlig farge på fortanna.

Skrevet

Ok, då får eg berre smøre meg med tålmodighet til i morgon og satse på at lille (somer frykteleg skeptisk av natur) taklar tannlegebesøk og slepper å trekke tanna.

Takk for svar!

Skrevet

Gutten min har en fortann som er litt blågrå i forhold til de andre Dro til tannlegen med ham, men det trengtes ikke gjøre noe. Den var ikke løs eller betent. Måtte bare følge med på fargen videre og passe på at den ikke ble betent. :)

Vi har da forresten usedvanlig like unger?! :P

Skrevet

Gutten her slo løs ei tann når han var ca 5. Den festa seg igjen, og ble litt grå-brunaktig. Hørte aldri noe om at den burde trekkes, enda han var to ganger hos tannlegen for andre ting før den datt ut av seg selv i vår (tre år etter og til normal tid). Ta en telefon til tannlegen, men jeg ville vært sikker på behovet for trekking (altså hvorfor trekke?) om tannlegen insisterer på det før jeg gikk med på det. Naturen har en tendens til å fikse opp i slikt selv.

Skrevet

Ene sønnen min har også en sånn fortann, den er blågrå på farge. Han gikk i asfalten da han var 3 år gammel.

Tannlegen registrerte bare på journalen hans at han hadde et "traume" på tanna, men gjorde ingenting med det. Fikk beskjed om å være obs på smerter i tanna eller en kul i tannkjøttet ved tanna. Det kunne tyde på betennelse i den ødelagte rota og da må tanna ut for at den ikke skal skade den nye tanna under.

Men gutten vår har ikke hatt noen smerter eller problemer med den, nå er han 6,5 år og den har begynt løsne (igjen).

Skrevet

Haha, ja der hadde vi nok eit felles punkt på lista! Trur vi får introdusere dei for kvarande når dei blir litt eldre, viss ikkje vi berre skal arrangere eit ekteskap med det same og bli ferdige med det :D

Skrevet

Takk for svar Prinsesse Hengepupp og Kristin1974 og.

Då ringer eg tannlegen i morgon, slik fagfolk får vurdert skaden i alle fall. Og så håpar vi på at tanna får være som den er og at den ikkje blir mørkare enn den allerede er :o)

Skrevet

sannsynligvis er tanna død. Jeg har lang karriere i å velte på sykkel og skade tenner. først melketennene som jeg slo helt ut, og neste sett med tenner ble slått ut,men de satte dem på plass igjen og de festet seg,men ble blå og grå, de var døde, så de slipte dem ned og satte på porselenskrone. jeg fortsatte min "sykkelkarriere" og slo ut tre sett med porselenstenner også før jeg sluttet å sykle,hehe

men som de andre sier, bare følg med. og er det melketenner så må han/hun i verste fall gå uten tann noen år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...