bolla12 Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Er på dag 11 med spray...i runde to med prøverør. Siste dagene har jeg hatt absolutt null energi, hodepine og humør som svinger veldig opp og ned. Går jeg ned trappene så er det nesten som jeg må sette meg for å hvile. Har en jobb som innebærer mye aktivitet...(barnehage). Føler det går greit de første timene på jobb, men så tar all energi slutt. Tenkte kanskje jeg skulle spørre legen om redusert arb.tid....men man er jo egentlig ikke syk. Men det tærer på både fysisk og psykisk. Hvordan er det med dere andre, fungerer dere greit?
Solformørkelse Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 hei! For min del er det ingen problem med sykemelding. Har et godt forhold til legen min. Hun har full forståelse for dette. Det sliter både fysisik og psykisk. Jeg er på mitt andre forsøk. Er så ubeskriveig trøtt, hodepine, kvalm. Tror det viktigste er å LYTTE til sin egen kropp. Mange har nok meninger med at det ikke er en sykdom, men det er du som må avgjøre om du orker å gå på jobb. Vi er alle forskjellige Lykke til.
MK73 Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Tja.. Det spørs jo hva du mener - og det kommer jo an på hvorfor du synes at du trenger sykmelding, og mest av alt kommer det an på legen din. Min lege gir ikke sykmelding så lett. Det vil si at han gir ikke sykmelding uten at man faktisk er syk, ikke i stand til å jobbe. Mitt problem er kanskje at jeg er enig med ham i det prinsippet. Jeg tror det er mange leger der ute som skriver ut sykmelding altfor lett, at de er for lettvinte med sykmeldinger. Hvis du har bivirkninger som faktisk gjør deg syk og ute av stand til å fungere, så skal du ha sykmelding. I min oppfatning, så er det at man er trøtt og sliten og uvel ikke grunn til sykmelding. Det at man har det litt vanskelig psykisk mener jeg heller ikke er sykmeldingsgrunn. (Jeg prøver ikke å minimere effekten av det vi går gjennom, jeg har virkelig hatt min del av akkurat den psykiske problematikken.) Jeg har hatt mange forsøk etterhvert. Mitt største problem fysisk sett ifbm forsøkene har vært bivirkninger av sprayen. Jeg får typisk, etter noen dager på spray, mer eller mindre kontinuerlig hodepine, kvalme, søvnproblemer, og så slår det ut i hyppige migreneanfall (som jeg har endel av utenom forsøkene). I tillegg har jeg det vanlige, som at jeg blir trett, sliten, uggen, hetetokter etc Jeg har hatt seks forsøk med spray, og har delvis gått ganske lenge på sprayen. Ved et par av forsøkene har det gått greit frem til siste uken på spray, da har jeg gått til legen og blitt 40% sykmeldt i noen dager frem mot sprøytestart pga de første bivirkningene jeg nevnte. Jeg har en stressende jobb, med lederansvar, korte tidsfrister og ofte lange dager. Da hjelper det egentlig ikke så mye med sykmelding, for det er ingen andre som gjør jobben for meg (og det blir bare mer å gjøre når jeg er tilbake) - men det letter litt på situasjonen der og da, fysisk sett, og jeg tror det er det viktigste ifbm forsøk. De siste to forsøkene har jeg hatt kort regime. Da er jeg i superform sammenlignet med de lange regimene. Sykmeldingen da har begrenset seg til de vanlige tre dagene ifbm uttak og innsetting. Jeg har likevel vært sliten, trett, uvel og hatt hodet både her og der - men det kan jeg leve med i den perioden det gjelder. Jeg prøver å planlegge livet utenom jobben slik at jeg ikke gjør det hele verre enn det trenger å være, og kanskje legger jeg inn noen aktiviteter som gjør det lettere - jeg prøver å fokusere på lystbetonte ting, og koser meg litt ekstra. Ikke alltid det går, men jeg prøver. Når det gjelder min lege, så er det i alle fall lettere å få ham til å akseptere en gradert sykmelding enn hvis jeg hadde bedt om 100%. Dette må du kjenne på selv, og så ta en prat med legen din. Så finner dere nok ut av det :-) Håper du føler deg bedre snart!
bolla12 Skrevet 28. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2010 Takk til dere for tilbakemelding:) Er litt derfor jeg gruer meg til å gå til legen...pga at jeg ikke er direkte syk. Men i oppstarten av et barnehageår så er det ufattelig mye stress. Akkurat nå har vi 20 barn på tilvenning...der man skal smile og være imøtekommende mot nye barn og foreldre. Og det er ikke like lett når det er hylekor på 70% av barna:) Og med tanke på at det er så mange som har mistet på jobben siste tiden så er jeg rett og slett livredd for å gjøre noe som kan "forstyrre/ødelegge" forsøket. Tenkte muligens jeg skulle høre om jeg kunne fått noen prosent sykemelding. Har et barn her hjemme som óg trenger en mamma og omsorgsperson....og de få kreftene jeg har er brukt opp egentlig før arbeidsdagen er over. Og i tillegg er det flytting og mye som skjer i livet utenom. Uff, er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jaja...får se hvordan formen er igjen på mandag. Bite tenna sammen og satse på at det går bra:)
Gjest Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Hei Med meg var det ingen problem å få sm ved alle forsøkene. Du kjenner nå selv hva du klarer. Legen må jo gå ut fra hvordan du har det, uavhengig om du går gjennom forsøk eller ikke. Min lege hadde ikke hatt meg på listen lenge om han ikke hadde skrevet ut sm hvis jeg følte meg slik du gjør i hvert fall! Og det er sikkert ingen problem å gå delvis sykemeldt heller, kanskje det er bra for deg å ha litt å gjøre? Masse lykke til med forsøket!
bolla12 Skrevet 28. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2010 Ja er du gal...går på veggene om jeg ikke har noe å gjøre:) Midt på dagen har jeg det egentlig ganske bra. Men sliter om morningen, da jeg har problemer med å sovne om kvelden. Fungerer fint mellom kl 9 og 15, men etter det er det som om noen stikker hull på ballongen. Får se hvor lenge jeg klarer å holde det gående. Men liker ikke å være borte fra jobben heller. Har et immunforsvar som godt kunne vært bedre. Ser jeg noen som hoster så er det nesten som jeg ligger med influensa dagen etter:) Og i barnehagen så er det liksom nok med basselusker nå i oppstarten:) Og livredd for å bli syk og sengeliggende i denne perioden her.
Krystallen Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Jeg har akkurat fått meg 100 % sykmelding i 3 uker, jeg jobber også i barnehage. Mange syke for tiden og nye unger som begynner. Slet veldig på meg og legen var fullt forståelig. Blir for mye med medisiner og en veldig stressende jobb. Du bør lytte til kroppen din, er viktig å ikke stresse når man prøver å bli gravid og du trenger heller ikke å ha dårlig samvittighet for det. Er mye som skjer med kroppen under forsøk og det kan være godt å ta det med ro
Aget Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Heisan Jeg er enig at man ikke skal sykemld seg hvis man ikke er syk . Men jeg mener dette er ganske spesielle tilfeller der vi driver med IVF-Dette koster; bl.psykisk,fysisk og økonomisk. Jeg var sykemld 1.gang ved IVF og fikk en gutt på 1.forsøk. På 2av fryseforsøkene var jeg ikke sykemld og da regaerte kroppen min dårlig på medisinering og det ble avbrutte forsøk. 3.gangen var jeg sykemeldt og da reagerte kroppen perfekt.Men eggene tålte dessverre ikke opptiningen:( Så derfor nå på ferskforsøk skal jeg være sykemeldt og legen min er helt enig med meg. Nå skal det sies at jeg har en jobb som innebærer mye reising 12timers dager og nattjobbing der spising og dobesøk ikke alltid passer når det skal. Jeg mener kroppen skal være i balanse når man driver med dette. Ingen ønsker vel og ha forsøk på forsøk? Jeg synes du skal sykemelde deg L8 hvis du føler for det.De fleste foreldre vil ha opplagte barnehageansatte:) Lykke til med forsøket:) PS. skal selv på UL den 8.sept.etter 3 og ei halv uke med spray:) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå