Gå til innhold

Ang å flytte til USA og rulleblad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jenter.

Jeg er i en lei knipe, kanskje. Min mann har fått tilbud om et engasjement i USA (spennede!), men det er mulig min tidligere fortid innhenter meg. Altså: for 12 år siden ble jeg tatt for nasking (hele greiene er jo bare flaut, men vi trenger ikke å snakke om DET nå, det er et forbigått kapittel i livet), jeg var da 18 år. Jeg fikk en bot jeg måtte betale (og en alvorlig vekker!).

Så nå er jeg her, 12 år senere og lurer på om min tidligere dumhet stikker kjepper i hjulene for meg. Ryktet forteller at "småting" som det blir slettet etter 5 (?) år? noen som faktisk VET noe om dette? Jeg skal selvsagt kontakte politikammeret om dette, men får ikke anledning før om en uke.

1. Kan jeg dra til USA overhodet?

2. Kan jeg fått opphold/arbeidstilatelse (skal jo da tilbake til Norge etter noen år)?

Skrevet

Og er nasking en "violation" eller "offense".

Sukk.

Skrevet

Correct me if I'm wrong - men en bot er vel ikke noe som teller med.... da hadde vel de fleste blitt nektet innreise til usa.

Skrevet

Jeg er litt usikker, men jeg mener å huske at nasking går under samme kategori som feks å kjøre for fort etc.

At det ikke er alvorlig nok til å bli nektet innreise og opphold. Og siden det er 12 år siden er jeg ganske så sikker på at det ikke vil være en issue.

Skrevet

Jeg synes du bør ta en telefon til Den amerikansk ambassaden på mandag og spør dem. Da vil du få svar av de som kan dette. Men i mellomtiden, her er litt informasjon fra websiden (www.usa.no):

I was arrested or convicted of a crime. Do I need a visa?

Anyone who has been arrested or convicted for a crime involving moral turpitude or controlled substances (regardless of how long ago) is ineligible for the Visa Waiver Program and must apply for a visa. If there is any doubt regarding the nature of the offense, it is advisable to apply for a visa. In addition to usual requirements for a visa application, the applicant would need to submit all court records and a recent police record (Politiattest). Processing can sometimes be quicker if you submit English translations as well as the Norwegian originals.

A crime such as speeding does not necessarily prevent you from using the Visa Waiver Program. When completing the Visa Waiver Program questionnaire given to you on the aircraft or the ESTA (Electronic System for Travel Authorization) you must answer truthfully the question about whether you have ever been arrested or convicted. Consequently, you should to carry with you documentation (e.g. court records) to show you were not jailed and that the offense was not more serious. You may prefer to apply for a visa and bring such documentation with you to your visa interview.

If you have been convicted of driving while under the influence of alcohol during the last three calendar years or more than once in your entire life, you will need to apply for a visa and may be required to have a medical evaluation by a physician.

Jeg ville tro at nasking for tolv år siden blir ikke det største problemet ditt i å komme inni landet, men heller å få arbeidstillatelse hvis det kun er din mann som har fått tilbud om jobb.

Skrevet

Er ganske sikker på at det ikke er noe issue for deg å dra til USA med en minor offense som shop lifting er. Eventuelt så får du sikkert en 'waiver' siden det er såpass lenge siden. Hva med å kontakte ambassaden?

Lykke til:)

Skrevet

Ok, det lyder jo lovende...

Mest sannsynlig så vil han tjene nok for oss begge, men likevel, hadde jo vert greit å ha noe å gjøre.

Selvsagt skal jeg kontakte ambassade og politi, men ville ha litt info NÅÅÅÅÅ. (Er ikke dere DiB-politiet, da?)

Tusen takk, hvis flere har noen innspill er det bare å komme med, jeg stikker innom igjen.

:-)

• 4 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med reisen deres? :)

Anonymous poster hash: 7cb52...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...