n74 Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Egentlig tenker jeg de har misforstått noe på veien, men det er faktisk ingen bebiser som dør av å få morsmelkserstatning. Ikke blir de underernært av det heller, tvert i mot. Det er ingen tvil om at antistoffene i mors melk er positive for helsa, men det betyr ikke at alle mme barn får alskens sykdommer. Min datter har så langt ikke vært syk en dag, aldri hatt feber, ikke snørrete, ingen tegn til astma eller allergi. Og hadde hun hatt tegn til feks pollenallergi så hadde ikke melka mi hjulpet likevel, de antistoffene finnes nemlig ikke i min kropp, derfor må jeg ta medisiner hver sommer. Er du sliten og trenger hvile så mener jeg at det er barnets beste at du får gjort nettopp det. Men da må du ha hjelp til å mate, enten ved at du pumper deg, eller ved at bebisen får mme. At bebisen får mme en eller to ganger i uka gjør deg ikke til en dårlig mor, faktisk så får dere dette begge bedre når mor er uthvilt. Og bebisen får i seg de antistoffene de skal ha uansett. Mange hevder at amming ER slitsomt og det MÅ man bare holde ut, og det til enhver pris. Men mme-mødre er ikke late og slappe mødre som ikke vil sine barn det beste. De fleste har forsøkt å amme lenge, mange har pumpet seg både dag og natt for å gi bebisen mm. Men det hender at det ikke er nok, bebisen er sulten og vokser ikke som den skal. Noen kan av medisinske grunner ikke amme i det hele tatt, skulle de ikke fått barn av den grunn? Jeg har møtt mange som har flaskebarn, noen på heltid, andre på deltid. Ingen av de har ønsket det, men heldigvis har de skjønt underveis at det beste for bebisen er å være mett og få i seg nok næring til å vokse. Det er nemlig det å vokse som til syvende å sist gjør bebisen sterk nok til å tåle sykdom. Budskapet er vel; tenk deg om, for mange er det vanskelig nok at man ikke klarer å amme, de trenger ikke å få prakket på seg at de er dårlige mødre (noe de da altså ikke er). Og må du gi barnet ditt mme en gang eller to så er du faktisk ikke en dårlig mor du heller.
det er berre mordi Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Jeg ga opp amminga etter 3 uker. Har aldri fått noen negative kommentarer eller noen som har sett spørsmålstegn ved det, og jeg har aldri lagt skjul på at datteren min er flaskebarn. Hvem er disse menneskene du treffer som forbinder mme med dårlige mødre da?
NostraStoria Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Jeg syns dette var et bra innlegg n74! Har selv mme barn av medisinke årsaker. Alle "regnet" med at jeg skulle amme og har fått spørsmål flere ganger om hvorfor han får mme. Det er bulls*it at mme barn ikke har så bra immunforsvar osv, mme i dag er veldig bra! Jeg skjønner ikke de som skal amme for enhver pris heller - slik at de gråter av smerte og er nærmest sengeliggende.....barnet skal ha en mor som fungerer og har det like godt med mme. I tillegg syns jeg det ofte er mer praktisk å gi mme da jeg er litt friere + at far får mate ungen og på denne måten får en god kontakt fra starten av. Folk må slutte å dømme de som må gi barnet sitt mme, det er som oftest en god grunn til det og de har det like godt som alle andre barn.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Signere Lillegull og nurket:) Kunne ikke vært mer enig!
n74 Skrevet 28. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2010 Jeg ble et lite øyeblikk provosert av en mor her inne som ikke ville gi bebisen mme til tross for at hun manglet søvn og var ekstremt sliten. Argumentet var at hun ikke ville være en dårlig mor. Det betyr ikke at jeg tror hun skuler på alle som gir flaske, men kommentaren betyr for meg at mme er annenrangs. For meg stiller mme side om side med mm når det kommer til næringsstoffene som må til for at bebisen skal bli stor nok til å tåle sykdom og lage sine egne antistoffer. For til syvende og sist er det det som er målet for alle. Selv har jeg ikke møtt mange direkte kommentarer, de fleste i min omgangskrets mente jeg holdt på for lenge med amming og pumping (holdt på til bebisen min var 11 uker, da mistet jeg melken, mulig pga stress rundt hele opplegget). Men det var noen som syntes jeg var litt rar og da kom det som regel bare et "å ja" med en liten rar stillhet etter. Ganske vanskelig for meg akkurat da jeg sto på som verst, men nå trekker jeg bare på skuldrene av det. Heldigvis har vi hatt en helsesøster som alltid har tatt situasjon på alvor, og som lenge før jeg sluttet å amme og pumpe, fortalte meg hvor viktig det var at jeg var opplagt. Bebisen skal nemlig ha mer omsorg enn mat og søvn
fastelavens_bolla! Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 knall bra innlegg!!!! gutten min er 7 uker gammel og jeg har nettopp gått over til å del amme etter uker på uker me mating mellom hver 20 min og time. endte opp med å ikke synes det var noe kos med verken baby eller amming. nå får han flaske innimellom og noen ganger 50/50 av hver og sover plutselig 4 timer om natten:) myyyyye bedre:) og mye mer kos når han da får pupp! og å ha en liten en
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Det er alltid noen som liker å tro de er bedre fordi de fullammer. Jeg tror bare de som vil fullamme for enhver pris er litt sjalu, fordi de mener at de som gir ungen MME velger den enkle utvei. Velvel, vi har alle det samme valget, og for alle er det ikke en enkel utvei. Det var ikke sånn man ønsket at det skulle bli. Hvis noen vil amme for enhver pris, så hversågod for meg, jeg skjønner likevel ikke hva det har med mitt valg å gjøre??? Skal andre gå rundt å være sur fordi jeg velger noe annet? Heldigvis er det bare inne på slike debattforum at jeg har hørt folk være negativ til MME. Helsesøster sa at det var ingenting å veien for å gi litt MME til snuppa når jeg fortalte hvor mye hun gråt og aldri ville sove. Dessuten så kan jeg ikke forstå hvordan mm alltid er til barnets beste når det ser ut til at babyen aldri blir fornøyd? Men derimot blir veldig fornøyd og avslappet med MME. Å ha en fornøyd og tilfreds baby må da være det beste? Jeg syns bare det er tåpelig at andre har så lite å ta seg til de faktisk gidder å bry seg om hva andre velger å gjøre. Man kan uansett ikke se forskjell på barn som får mme eller bare mm. Både jeg og samboer var oppvokst på flaske. Ingen av oss er eller har vært plaget med å være mye syk. Ingen av oss er allergisk. Vi er sosiale og velfungerende mennesker. Rart det der....
bitthen Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Jeg gir faktisk blaffen i om folk gir mm eller mme, så lenge man har en grei grunn for ikke å amme. Er det pga man ikke VIL, synes jeg det er egoistisk å ikke gi barnet sitt mm Det beste er faktisk mm...
Feit no more Skrevet 28. august 2010 #9 Skrevet 28. august 2010 Jeg er såkalt "flaskemamma" og personlig synes jeg ikke flaske er verken lettvint eller praktisk. Skulle så veldig gjerne ha ammet, alltid ha melk klar i rett temperatur, slippe flaskevask og sterilisering, koking av vann og hard mage. Men jeg føler ikke noen dømmer meg som dårlig mor fordi jeg gir flaske. Noen vet hvorfor det ble sånn og skjønner godt, andre får den enkle forklaringen at "nei, han er flaskebarn, han." Føler ikke jeg må rettferdiggjøre dette eller at folk betviler mine egensskaper som mor av den grunn. Mulig jeg hadde tolket folk annerledes hvis dette var fryktelig sårt for meg? Tror de fleste aller helst vil amme, men går det ikke så går det ikke. Trist hvis noen føler seg "tråkket på" på grunn av noe slikt.
Gjest Skrevet 28. august 2010 #10 Skrevet 28. august 2010 helt klart at mm er best. Jeg har et flaskebarn nå, ammet førstemann til han var 6 mnd. Da var det full puppenekt her i gården. Ang antistoffer finnes disse i store mengder de første 3 mnd av livet til barnet. Dette fra evulosjonens siden at barnet skal overleve. Senere er morsmelken rik på næring. Proteiner/fett/vitaminer. Så, til dere som ammet 1-2 mnd, fortvil ikke. Barna deres har fått like mye antistoffer i kroppen som et barn som ammes til 6-8 mnd. Morsmelkerstatningen i Norge er en av de beste i hele verden. Du skader ikke barnet ved å gi det flaske. Finnes ingen farlige parabener i flaske lenger. Er mor stresset blir barnet stressa, babyen får like mye nærhet og kjærlighet mellom flaske. Synes og, det var trist å lese at hun følte seg som en dårlig mor om hun skulle finne på å gi barnet mme for å kunne hente seg inn, når hun var så sliten at hun faktisk var redd. Og jeg legger til på slutten her, flaske eller pupp samme er det, så lenge alle har det bra!
ღMadame_mim ღ Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 Jenta mi på 5 måneder har vært flaskebarn helt siden hun var 4 uker gammel. Da gikk jeg tom for melk. Jeg har funnet ut at blandt de yngre er det helt respektert å gi mme, mens blandt den eldre garde er det liksom ikke respektert og føler jeg må forsvare meg! Det første de aller fleste litt eldre spør meg om er "har du nok melk da"? eller noe i den duren. Når jeg sier at hun får bare flasker ser de helt rart på meg og jeg merker at de blir litt sånn, gidder du ikke amme eller? Har til om med opplevd at ei gammel dame snudde seg mot babyen min og sa : Stakkars deg, vil ikke mammaen din gi deg pupp hun da?? Grrr jeg blir så sint!! Hva skulle jeg ellers gjort? Fortsatt å gi henne pupp? Hun er sulten hele tida, men hei, hun får jo puppen sin så da er det greit?? Nei, jenta mi er ei sunn og frisk snuppe hun og har ikke vært syk i hele sitt liv! Mett, blid og fornøyd :-)
gulterkult Skrevet 28. august 2010 #12 Skrevet 28. august 2010 hei, jeg forstår at dette innlegget er myntet på det jeg skrev ang. å være sliten uten nok søvn osv. jeg mente IKKE å provosere eller ordlegge meg på den måten, jeg var veldig frustrert og skrev i vei uten å tenke... jeg ser ikke "ned" på de som gir flaske og i natt skal far få stå opp å gi flaske så jeg kan sove med GOD samvittighet! jeg skjønner nå at jeg kan begynne å gi flaske innimellom så jeg får noen timer fri. tror jeg har vært redd det skulle gi mindre melk i puppen. snart skal vi begynne med grøt på kvelden også, leste at det var et triks. jeg vokste selv opp på mme forresten. god helg!
smokie m/ nr 3. Skrevet 28. august 2010 #13 Skrevet 28. august 2010 Er veldig enig i at det ikkje skal vere noko nederlag å gi MME, og det er iallefall ikkje ein lettvindt løysning, med koking av flasker og smokker, blanding og varming av mjølk. Nei, det er mykje enklare med MM. Så eg er veldig ammeforkjemper fordi det er det mest lettvindte for mor... MME er fullgod næring det, men så utruleg mykje meir styr enn å vippe ut puppen! (Men eg er veldig lat då )
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. august 2010 #14 Skrevet 28. august 2010 Interessant artikkel; http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6932233 Verden er ikke like svart/ hvit som Nylander og enkelte andre vil ha det til nei;)
Gjest Skrevet 28. august 2010 #15 Skrevet 28. august 2010 Hehe, ja ikke sant. Jaja, aldri hatt sansen for Gro Nylander. Hu jobbet når jeg fødte førstemann. Fosterlivet har mer og si, høres og mer logisk ut.
Gjest Skrevet 28. august 2010 #16 Skrevet 28. august 2010 Jeg tror kvinner bryr seg så om mye om ammingen fordi det er en naturlig del av det bli mor. De fleste prøver jo å amme før de begynner med mme. Helt siden jeg fikk barn har jeg blitt spurt av kvinner i alle aldre om jeg har nok mat til barnet. Jeg har alltid kunnet svare ja. Bare at de spør om jeg har nok mat får meg til å tro at ikke alle er like heldige. Og ja, jeg sier heldig. Fordi amming er naturlig. Og lettvindt. Som mange sier så er amming et slit av forskjellige grunner og derfor velger de å begynne med mme. Vaner og rutiner ang. tilbereding av mme gjør jo den type mating uproblematisk, som noen over her sa. Men allikevel er amming enklere. Melka har alltid rett temperatur, man trenger ikke koke flaska osv. Det er kjempelettvindt. Når det er sagt, pga. at det er så naturlig å amme vil kvinner alltid bry seg masse om nye mødre har nok melk. Og i noen tilfeller så tror jeg at noen begynner med mme fordi de ikke har nok informasjon om amming. Jeg hadde tenkt å begynne med mme, men fikk høre av en venninne at jeg burde snakke med hs først bare for å se hva hun sier. Det gjorde jeg og hennes råd gjorde at jeg valgte å ikke begynne med mme, men heller prøve pånytt med mm og prøve ut det rådet hun ga meg. Men enkelte føler det slik at mme er "annenrangs" fordi de heller gjerne vil tilby det som er mest naturlig, nemlig brystet. Allikevel stemmer det sikkert at mme har kjempegod kvalitet, men det er ideen om å kunne mate barnet fra brystet som er det optimale. Ingen er dårlige mødre fordi de gir mme. Men at noen er usikre ifh til amming og om de skal gi mme er da forståelig. At de er så uforsiktige og kaller seg selv dårlige mødre av den grunn for jo stå på deres regning.
stearin Skrevet 28. august 2010 #17 Skrevet 28. august 2010 Jeg fikk jenta mi 2,5 mnd før termin. Var på sykehuset lenge, og etter 4 uker begynte melka å minske. Jeg pumpet meg, så det var ikke vanskelig å holde styr på mengden melk som kom ut. Så når jeg hadde ganske lite melk igjen begynte jenta mi å ta pupp med skjold, stimulerte okei, og jeg fikk litt mer melk. ALLE på sykehuset prakket i meg at det beste er mm, men hva om moren blir sliten av det? De kan da ikke mene at mm går før en uthvilt og glad mamma? Når vi kom hjem gikk jenta mi dårlig opp i vekt. Så og si ingenting, så jeg ga melk på flaske. Nå, to mnd etter gir jeg nesten kun på flaske, amming 2-3 ganger om dagen med flaske etterpå. Enda har ikke min mor "godtatt" dette. Hun lurer alltid på om hvorfor jeg lager flaske etter å ha ammet lillejenta, har sikkert fortalt henne 100 ganger hvorfor, men hun fatter det ikke (vil ikke godta det, for hun ammet jo alle barna sine og det gikk bra). Blir så frustrert og føler meg som en dårlig mor kun derfor. Hun trenger da ikke å slå det i hodet mitt hver gang at hun er skuffet for at jeg ikke ammer. Men da igjen, så føler jeg meg som en utrolig god mor fordi jeg selv ikke er for sliten og har en kjempeglad, METT pike som går litt mer opp i vekt enn anbefalt:) FORNØYD mamma ikke minst!
NostraStoria Skrevet 29. august 2010 #18 Skrevet 29. august 2010 Jeg er helt enig med deg julibaby! Og Merke, når en ikke kan amme så blir en dømt ja - andres kommentarer kan få en til å bli litt fortvilet. Etter at jeg innså at jeg ikke kan amme så gikk alt veldig greit. Jeg er ikke lei meg for at jeg ikke kan gi mm osv. Det er ikke upraktisk med mme heller, da en har enkle tilberedningsmetoder og slipper koking og sterilisering etter 5 mnder. I tillegg er det enklere hvis mor skal enten ut på noe eller reise. Da kan pappan mate, ikke bare mor. De som syns mme er upraktisk og ikke like bra er de som kun gir mm. Jeg er lei av å høre folk si: "Men det er jo så upraktisk og stress!" Nei, det er faktisk ikke det. Og mini har det like godt som alle andre.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 29. august 2010 #19 Skrevet 29. august 2010 I forhold til hvor mye jeg ammet og hvor totalt utslitt og tappet jeg ble av det, så var vasking og koking av flasker og temperering av melk MYE lettere for min del. Ungen trengte ikke å henge på puppen fra morgen til kveld, og jeg trengte å ikke å bære og bysse ungen dagen lang. Hun ble mye roligere og sov bedre etter at hun fikk MME. Da kunne jeg i det minste få anledning til å spise litt, eller ta meg en dupp sammen med babyen. Jeg forventet ikke akkurat at babyen skulle være så rolig at jeg skulle få tid til å å vaske hus, lese blad eller lage middag, men å kunne få smurt seg en brødskive, det var himmelske greier. Neste gang blir det bæresjal. Det anskaffet vi sist også, men da hadde hun allerede begynt med MME så vi trengte ikke å bruke sjalet så mye. Joda, mm er sikkert det beste, men forskjellene på å gi MME og mm nå til dags er så marginale at egentlig spiller det absolutt ingen rolle. Det skjer jo faktisk at noen babyer blir underernært om de bare får mm også. Så at det alltid er det beste, det kommer litt an på hvordan man velger å se på det. Hvis det er kroppskontakt og nærhet det er snakk om, så kan man gi babyen det uten å måtte ty til puppen.
n74 Skrevet 29. august 2010 Forfatter #20 Skrevet 29. august 2010 Kjære gulterkult Så bra at du får hvilt ut litt mellom slagene - det er nemlig ekstremt viktig for at du skal beholde melka og dermed fortsette å amme. Hva som er lett, enkelt eller vanskelig i forhold til mm og mme er som regel veldig personlig. Det viktigste er at man finner det som fungerer best for seg og sin unge. Men det jeg synes er fint med all responsen som har kommet er bevisstgjøringen vi hjelper hverandre med. Dette er lesestoff som jeg sugde til meg som en svamp da jeg var en fersk mamma. Ha en fin søndag alle sammen - kos dere masse med de små:-)
Canari Skrevet 29. august 2010 #21 Skrevet 29. august 2010 Hei HI. Jeg vil bare anbefale deg å ikke bli provosert, da er det bare du selv om taper på. Det er bare deg selv det går ut over om du lar deg selv bli sinna etc. over slik dumskap De som eventuelt sier slikt, er vel ganske uvitende, uintelligente, unge uten mer kunnskap etc. Slapp av.
MathildeC Skrevet 29. august 2010 #22 Skrevet 29. august 2010 Jeg er faktisk så radikal at jeg mener at de som til og med VELGER å gi mme, av en eller annen grunn som er viktig for de, også er gode mødre. Jeg synes det er provoserende at man skal være nødt til å si "De prøvde dag og natt, pumpet seg og pumpet seg, men babyen var sulten" for å rettferdiggjøre at man bruker mme. Sånn. Halshogg meg :-). Og så føler jeg at jeg må si at jeg ammet første til 13 mnd og andre til 8 mnd. Bare for at jeg ikke skal få brevbomber i posten..
kirsty*2barnsmamma Skrevet 29. august 2010 #23 Skrevet 29. august 2010 Jeg har gitt mme på fulltid siden snuppa var 4 dager gammel. De 3 første ukene satt jeg bare hjemme og gråt. Selv om jeg fikk vite på barsel etter at jeg måtte slutte å amme at mme var også bra og at babyen min hadde fått antistoffene gjennom morkaken de siste ukene før fødsel, så hun var beskyttet i 6 mnd, så følte jeg ammepresset så mye at jeg ikke lyttet til disse nye sannhetene. Og de på barsel hadde rett for snuppa ble ikke syk før hun var 6 mnd, da fikk hun omgangssyke, og litt etter ble hun forkjølet. Ellers har hun aldri vært syk utenom det tilfellet. Nå er hun 11 måneder, hun går, ligger foran andre barn på mange områder. Kommuniserer, er frisk og fin. Ikke noe galt å gi mme! Når det er sagt ønsket jeg jo helst å amme, for det er litt av ett stur å gi flaske på heltid. Dyrt er det også. Hadde stellevesken full av utstyr når vi var ute. Men det positive var at jeg visste hvor mye hun fikk i seg, og at mannen kunne mate Så er positive og negative ting med alt. Får jeg ikke til å amme neste barn skal jeg ikke utsette meg selv for en ny fødselsdepresjon. Da er det rett på flaska med god samvittighet.Men vil prøve å amme først.
Fuego Skrevet 29. august 2010 #24 Skrevet 29. august 2010 åh, nå ble jeg faktisk letta Har klump i magen for hver flaske jeg gir sønnen min. (Mye pga. at helsesøster ber meg slutte) Men babyen blir ikke mett av melka mi på kvelden (har lite melk på kveldstid) også er jeg allerede undervektig 3mnd. etter fødsel pga. MYE amming og elendig matlyst. Han får 1-2 mme måltid om dagen, resten pupp. Likevel sier hs at jeg bør slutte. Grrrrr!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 30. august 2010 #25 Skrevet 30. august 2010 Jeg pumpet meg i 3 mnd før jeg ga opp. Fram til da hadde hun vel fått 50/50 mme og me, til det gikk nedover og nedover. OG - jenta mi har så og si aldri vært sjuk. Litt tette neser og en liten magesjau da hun var ca 5 mnd - that's it! Nå har hun begynt i bhg (er snart 1 år) og hadde sin første feberøkt forrige uke! Hurra for oppbyggingen av immunforsvaret hehe. Hilsen sykepleiermor med flaskebarn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå