Gå til innhold

Angst for prematur fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hatt det ved tidligere svangerskap, men det henger kanskje i hop med mye faktaprogrammer man ser på tv om de bittesmå vakre nurkene som kjemper sin livs største kamp om å få fortsette å leve...

Skal jeg forholde meg fødselsstatestikken i hele familien og slekten vår, så kommer nr tre 2-4 uker før termin... Og det er jeg ikke noe egnstelig for, så lenge babyen min har det bra..

Men helt alvorlig; hvis et barn blir født for tidlig, hva er sjansene for en lykkelig utvei for oss alle? Hvor går den kritiske grensen for prematurt der oddsen tilfaller oss??

Usj, dette er faktisk første gang i svangerskapet at det er noe som virkelig engster meg.. Men det er vel bare sånn, hehe ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert på dette, men synes å huske fra et jordmorprogram at ca ved 25 uker er det sånn 50-50% sjanse, og at sjansen øker dramatisk etter dette. Så ved 28 uker tror jeg det er ca 80-90% som overlever. Etter 30 uker pleier det som regel å gå helt fint.

Men fare for blandt annet dysleksi og ADHD +++ er jo større ved prematurt fødte barn.

Om noen med bedre peil kan gi mer korrekt info hadde det vært greit:)

Skrevet

Jeg fødte desverre en liten gutt i uke 25 i fjor, og som du ser av nicket mitt, gikk ikke det bra. Men det var ikke at han var prematur at han døde. Han levde i 5 uker. Jeg er nå gravid igjen og sjansene for at jeg igjen kommer til å føde prematurt er stor.

Men jeg er fornøyd om jeg kommer meg til uke 28. Så sjansene for å overleve er relativt store om man kommer til rett sykehus fort. Jeg kå allerede på ullevål og fikk god oppfølging. Det er en viss sjanse for senskader, men i det store og hele går dette også bra. Selvfølgelig har barnet større sjanse for å ikke overleve jo tidligere det blir født. Men som de flinke legen sa på ullevål, at allerede i uke 24 er oddsene på den gode siden, og det er unntak om barnet dør, så sant det får rett behandling med en gang.

Syntes ikke du skal grue deg i det hele tatt. Det har du jo faktisk ingen grunn til heller. Det kommer sikkert til å gå bra. Og om du skulle føde noen uker for tidlig har ikke det noe sto betydning.

Hilsen en som allerede nå i uke 16 må ligge det meste av dagen.

Lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...