Gjest Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Er det noen som har kjørt 6 timer med barn som er ca i den alderen? Skal besøke familie til jul når vesla er ca 16mnd, og kjøreturen tar som sagt ca 6 timer. Så lang tid har vesla aldri sittet i bil før - max er halvannen time og da har hun vært ganske gira på å komme seg ut av bilen etter en times tid. Så hvordan skal jeg gjøre det? Vil det lønne seg å dra på kvelden og håpe på at hun sover lange strekk i bilen - eller skal vi heller dra tidlig på morgenen og stoppe mange nok ganger? Vil det også lønne seg og skaffe en dvd spiller til bilen, eller er det bortkastet på en i den alderen? Andre tips til kjøreturen?
Nagilimia Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Sønnen min elsker hakkebakkeskogen (vanlig cd), men har hørt den mange ganger før den ble hans favoritt da. Jeg kjører sikkert 4-6 slike turer i året tur-retur og begynner å blir dreven. Jeg ville max. kjørt en og en halvtime uten stopp hvis han ikke sover. Sånn blir vårkjøretur (har aldri kjørt om nattan for jeg kjører stort sett alene): Vi kjører en time og han begynner å bli sulten: da gir jeg han brødskive og drikke, mens vi kjører. Etter 30 min stopper vi på en bensinstasjoen hvor det også er en lekeplass. Der leker vi i ca. 20 min. Så kjører vi og da sovner han som oftest i en time (sover 1,5-2 timer i vogna). Tar ca 30 min før han sovner. Hører på hakkebakkeskogen i 30 min, så stopper vi i ca 30 min. Nå er vi ca litt over halvveis. Tilebakelagt 3,5 timer i kjøring og 4 timer tidsmessig. Da tar vi en laaaaang stopp på egnet sted. Tar f.eks gåbil og spade/bøtte og ball ut av bilen. Leker i ca. 1 time. Spiser når vi kjører videre (har det med å spise i bilen vi, for da kjeder han seg mindre). Ferdig med spise så er hakkebakke skogen. Stopper etter 1 time eller 1,5 og kjøper en is. (Noe han aldri ellers får, men er vi på tur, så er vi på tur Ny stopp på en time hos noen vi kjenner. Leker spiser middag der hvis han vil ha, tar på pysjen osv. Ikke alle har noen de kjenner underveis, men det er helt topp ha noen slike stoppe steder. Med andre ord vi kjører kl 9 om morran er ofte ikke fremme før 17-18. En gang kl 21, da hadde han ikke dagen, og jeg vil ikke kjøre med sutrete unge i bil, så vi tok de stoppene som trengtes.
Gjest Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 tusen takk for svar! Da skal jeg passe på og stoppe hver halvannen time (ca) og leke litt. Jeg vet at det er mange stoppeplasser på veien som har lekeplass til ungene så det skal ikke være umulig å finne et egnet sted å leke på. Det med å spise i bilen er også et bra tips. Hun er vant med å spise i bilen allerede (gir henne en halv skive på vei hjem fra barnehagen) og jeg vet at det holder henne opptatt en god stund. Skal jammen passe på å brenne et par cd-er med sanger hun liker - og dropper dvd spiller i bilen. Da tror jeg at jeg satser på å starte kjøreturen fra morgenen av istedenfor ved leggetid.
mummydummy Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Etter å ha forsøkt tre ulike metoder i sommer har vi også funnet ut at det var best å kjøre fra morgenen. Da var det bedre stemning i bilstolen,og han kunne også sove økta si når han ville (18 mnd og sover én økt om formiddagen) Vi kastet til og med inn håndkle på en av turerne og tok en overnatting på veien, det er greit å ta høyde for det iallfall hvis det er overnattingsmuligheter på veien :-) Eller er hyppige stopp et must som nevnt over her! God tur=)
FruTB Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Vi kjørte Moss - Stockholm - (båt) - Aabo - Waasa, tur-retur i sommer, det er MANGE timer. Skrev en del tips på bloggen min, her: http://utstyrsguiden.blogspot.com/search/label/ferie Nederst på siden er det tips til hva som kan være lurt å ha med - øverst er det en liten oppsummering Det gikk egentlig greit, Bo var 18 mnd da, og er en veldig nysgjerrig og aktiv gutt, så jeg fryktet det verste. Tårene sparte han helt til hjemturen, da vi var 30 minutter hjemmefra, så han var utholdende!! Vi hadde faktisk ikke så mange pauser, men han sov mye mer enn vi hadde regnet med. 2 dupper på nesten 3 timer begge veier. Også satt jeg bak med ham og underholdt, leste bøker, tegna, klistret klistremerker _overalt_, og pakket opp pakker Hadde jeg skulle reist igjen hadde jeg definitivt investert i en dvd-spiller!
Gjest Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 kjempeflotte tips!! Superkoffert kan anses som innkjøpt allerede Da er det bare å se frem mot kjøreturen og starte å glede meg til jul
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Vi har kjørt masse med de små. Første langtur var da de var 4 uker... Vi liker å reise omtrent med en gang vi står opp, da er humøret best. Kjører oftest 2 timer i strekk. Tar pause, og så sovner de når vi starter å kjøre igjen. Da er det bare å kjøre så langt man kan mens de sover. Når de våkner er det ofte greit med litt mat i bilen, barnemusikk ol.l. Vi har nesten alltid 2 timersintervaller hele veien, men på slutten blir det kanskje litt mer, da alle er lei... Med litt leker, bøker, barne-cder, mat, jus, kjekt ol.l, går det så fint,så. Og for alt i verden, ha med smokk viss hun bruker det. Uvurderlig! For oss har det vært lite stress med slike turer. Har mange ganger kjørt 8 timersturer (som gjerne blir 10 timersturer...)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Vi er heldige hos oss som har unger som er ganske tålmodige i bil. Har hatt mange langkjøringer. I sommer hadde vi en tur som varte i totalt 12 timer (inkludert stopp). I tillegg hadde vi flere turer på 5 timer. Minstemann hos oss er 16 mnd, og storesøster er 4 år. Stort sett synes de det er helt greit å sitte i baksetet. Storesøster er fornøyd når hun får lydbøker, lillebror sovner veldig fort når vi kjører langt. Og ellers sitter han og kikker ut eller på storesøster. Det hender de tøyser litt med hverandre også. Vår erfaring er at det er best å starte om morgenen, da er ungene mest opplagte. Vi stopper og tar lang lunsjpause, og ellers når/hvis ungene blir veldig grinete. Ta det som det kommer. Husk å ha smokk i smokksnor dersom ungen bruker det. Lurt å prøve å ta pauser på rasteplasser der det er litt plass til å strekke på beina uten at man er helt ute i motorveien. Vi har aldri gitt mat i bilen, for vi har dårlig erfaring med bilsyke hos storesøster. Storesøster bestikker vi med sukkertøy, men lillebror får ikke det. Han er stort sett fornøyd eller sover likevel.
scoobydo Skrevet 29. august 2010 #9 Skrevet 29. august 2010 Vi har kjørt lange strekninger siden han var veldig liten og det har gått helt smertefritt. Før han var 6-7 mnd sov han som oftest 3-4 timer i strekk... Nå har vi med litt leker til han, og det fungerer veldig bra. Forrige gang vi kjørte 55 mil hadde vi bare et lite stopp pga at pappaen måtte rekke jobb og det var ingen protester fra mini. Som oftest har en av oss satt oss bak til han og underholdt han litt..sann at han ikke skal bli lei. Vi har DVD til bilen men har ikke komt så langt som og bruke den... Men neste tur blir den nok tatt fram.. (han er 16 mnd nå). Vi gir han mat i bilen.. han får feks kjeks, bolle, skive som han kan kose seg med...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Vi har gjort som det beskrives av en av de ovenfor med flere lange pauser til lek osv. går veldig bra når også de voksne er innstilt på at det tar tid. Vi bruker DVD spiller i tillegg. Vi har den imidlertid ikke på hele tiden. Vår spiller har to skjermer slik at jeg har den som styrer av/på funksjonen fremme hos meg. Når jeg ser tålmodigheten begynner å bli tynnslitt setter jeg på Drømmehagen og da har vi kjøpt oss minst 30 min. til. Datteren min sover ikke mer enn vanlig når vi kjører bil. Derfor er hun våken store deler av turen og vi må tenke nøye gjennom aktiviseringen. Noen ganger er det helt greit å bare se ut av vinduet. Men kø og tuneller er en utfordring. Da er DVD-spilleren god å ha. CD har ikke funket like bra hos oss desverre. I sommer kjørte vi til vestlandet med masse tuneller. Veien hjem kjørte vi i ett strekk og brukte over 12 timer. Det krevde mye planlegging og god tålmodighet både fra store og små, men det gikk ganske fint tross alt )
Studine mevik Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Poden her er ikke bare 14,5mnd så kan vel ikke s at jeg har noe erfaring å skryte av. Vi har hatt noen lengre turer etter at han er blitt så stor at det å sovne i bilen skjer ikke med mindre han i utgangspunktet skal sove. Etter 1time er han mer enn klar for å ut av bilen. Jeg er ingen stor fan av å spise i bilen så lenge vi sitter foran og han sitter bak, men på lengre turer gjør vi unntak. En gang da vi skulle til Danmark kjørte vi på natta og det funket fint for poden sin del, men vi ble jo veldig slitne og dagen etter ble ikke verdens beste akkurat. Det var riktignok en tur på 10-12timer, så hele nattesøvnen forsvant jo, og du skal jo ikke kjøre så langt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå