beggeto Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Det sies at det er svært god hodestøtte i elastisk bæresjal. Har en gutt på 7 uker som jeg prøver å bære i sjalet. Har foreløpig bare prøvd froskestillingen. Lurer på om det er sånn at gutten må "se til siden" for å få hodestøtte ved å ta den delen av sjalet som går over skuldra over hodet liksom? For da syns jeg det blir litt for stramt og at hodet blir presset i en bestemt stilling, går greit når han sover men når han er våken liker han ikke at hodet blir holdt fast sånn. Skulle gjerne hatt mulighet for å ha støtte bak bakhodet når han sitter og ser rett fram om dere skjønner. Nå blir det sånn at jeg må holde hodet med ene armen og da er litt av poenget med sjalet borte.. Kan dere evt anbefale andre stillinger på en på 7 uker? Evt lurer jeg på å kjøpe meg en manduca. Erfaringer med denne? Det jeg ser på som negativt er at man ikke kan bære barnet forovervendt. Uansett ikke aktuelt enda, men til eldste barnet mitt lånte jeg en babybjørn og da husker jeg at hun likte godt å følge med på verden når hun ble litt større.
Siamese Hellhound Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Jeg går også og holder hodet til gutten min, man blir ganske god til å gjøre ting med en hånd og plukke opp ting fra gulvet med tærne! Men vil også gjerne ha tips om hvordan man kan ha begge hender fri :-) Jeg har bestilt en meitai, den ser ut til å ha mer hodestøtte og kan brukes til så små og til de er 2,5 år. Venter på å få den i posten...
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 støtter alltid hodet de første månedene både i bæresjalet og meitaien min. tror jeg har gjort det i babybjørnen også.
beggeto Skrevet 28. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2010 tja, i babybjørnen var det jo god hodestøtte som man kunne stramme så mye man ville. Trengte bare å støtte viss jeg bøyde meg fremover mener jeg å huske..
mammaløve Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Vil bare si at baby bjørn ikke er bra for småttiser i og med at de "sitter" på rumpa nedi selen, med beina hengende ut på sidene. Man ville ikke la en så liten baby sitte rett opp og ned i lengre perioder på fanget eller i sofaen? Det er ikke bra for ryggen, nakken, hoftene som ikke er ferdig utviklet til å sitte. I bæresjal/mei tai sitter baby i froskestilling/fosterstilling, og sjalet støtter opp om hele kroppsvekten til barnet. Man belaster derfor ikke ryggen på samme måte som i en baby bjørn. Men den er er nok helt sikkert kjempebra når barnet blir litt større og ikke tar skade av å sitte oppreist på denne måten. Kanskje mange som blir sure på meg nå, men får bare helt vondt av å se nyfødte babyer som henger og dingler i baby bjørner. Ellers så anbefaler jeg heller mei tai dersom man trenger hodestøtte til en våken baby som ikke har helt kontoll over hodet sitt enda. På denne selen er det en støtte bak nakken. I elastisk sjal blir nok det eneste alternativet å la baby ha hodet sitt til en av sidene slik at man kan brette stoffet over, så ender selv opp med å holde en hånd bak hodet til småen mens jeg gjør ting.
Guttemamma x 3 Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 I starten brukte jeg en del vuggestilling når han var våken. Etterhvert synes jeg også jeg fikk til god hodestøtte av å trekke magebeltet godt opp i nakken hans. Til eldstemann brukte jeg en del babybjørn, men det blir veldig "dinglete" og tung. Etterhvert brukte jeg mer sjal på ham også. Synes ikke det har vært noe problem at han ikke sitter forover i sjal. Jeg bruker å ha armene hans fri så han kan snu seg litt rundt når han er våken. Etterhvert kan du også bære på ryggen. Da ser barnet forover og det er lettere å bære. Her er forresten noen bæreinstruksjoner (inkl. vugge og forovervendt) http://www.babylonia.be/product_manual/BB_tricotslen_zweeds_LR.pdf
Ørjas Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 Noen som har kjøpt bæresele ved Krusedull.net??? Fornøyde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå