Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor på 7 uker har siden fødsel vært veldig hyppig på puppen. Nå har det heldigvis stabilisert seg litt på dagtid, men på kveldstid er hun nesten helt hysterisk etter puppen. Jeg har tenkt at det kan være mageknip, men helsesøster mente det kunne være at hun var trøtt og anbefalte meg å prøve å legge henne, men hallo, da skriker hun som gal, eneste som hjelper er å gi henne pupp. Hun er nesten litt småhysterisk også når hun tar puppen, river og sliter i den og smågråter innimellom. Puppene begynner å bli ganske så sår, skulle så gjerne gitt henne smokk istedet, hun er jo ikke sulten, har bare det ekstreme suttebehovet.. Problemet er at hun ikke vil ha smokk. Vi prøver og prøver, har prøvd flere typer, men hun blir hysterisk dersom vi putter inn sutten istedet for puppen og gir seg ikke med å gråte før hun har puppen i munnen. Jeg mistenker at helsesøster har rett, at det er når hun er veldig trøtt at dette enorme suttebehovet dukker opp, men hva hjelper det at vi vet årsaken når vi ikke vet hvordan vi skal få bukt med det?! Forslag til hva vi kan gjøre for å løse dette mottas med stor takk - puppene blir jo så såre, og man kan jo aldri ha barnevakt eler noe i framtiden dersom det eneste som hjelper er puppen.. Dessuten er det utrolig frustrerende at det kun er jeg som kan trøste og ikke pappaen-når jeg har vært alene med lillemor hele dagen og har behov for bittelitt avlastning når kvelden kommer... Jeg regner med det er mange som kjenner seg igjen, helsesøster sa at det var veldig mange som opplevde det samme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres kjent ut, gutten min på 2 mnd er også sånn. Vill etter pupp, men når han får det, så suger han litt før han vrir seg (mens han holder puppen i munnen - au!) og blir sint. Dette er særlig når han er trøtt om kvelden, men ikke så trøtt at han får sove.

Jeg har båret han i bæresjal, bysset og bysset, tråkket fram og tilbake mellom kjøkkenet og stua. Da roer han seg ganske bra og sovner ofte også. Når han har sovna, eller er på nippet til å sovne, så tar jeg ham ut av sjalet. Da spiser han gjerne ordentlig og rolig og faller i søvn. Hvis han girer seg opp igjen, så tar vi en ny runde med sjalet, og sånn går kvelden. I dag begynte han faktisk å ta smokk også, han mister den fort, men når jeg har han i sjalet, så kan jeg holde på smokken samtidig.

Pappaen får ikke til å roe ned, men han tar allikevel noen runder i stua med ungen på skuldra eller litt kos på stellebordet (dette går bra en liten stund) i løpet av kvelden. Da kan jeg dusje eller spise eller gå på do, alt ettersom. Selv om det bare er noen minutter, så er det utrolig deilig å få en liten pust i bakken innimellom... Vi har hatt en periode som han var våken og urolig mellom kl 17 og kl 00-0030, og det var slitsomt! Uansett hva vi gjorde, så holdt humøret seg i ca 7 minutter før vi måtte prøve en ny taktikk.

Nå ser det ut til at det går seg til, nå sover han ofte en times lur i 18-tida (i sjalet), og så sovner han i senga mellom 21-22, og da sover godt, våkner så vidt for å spise et par ganger i løpet av natta.

Jeg har ikke noen gode råd, ville bare si at jeg tror det går seg til!

Det er mange som sier at babyene gjerne er mest urolige mellom uke 6 og 8, og at de merker bedring etter det (tro meg, jeg har søkt mye på nettet for å lese om dette, for jeg holdt på å bli sprø!). Vi har øvd med smokken hver dag, og plutselig gikk det. Prøvde gjerne før han ble skikkelig trøtt og sur ;-)

Jeg satser på at dette med pappa-avløsning og barnevakt går seg til etter hvert, akkurat nå er det deilig å ha i hvertfall et par timer til seg sjøl på kveldstid (det er jo derfor jeg har tid til å sitte på nettet nå!).

Lykke til, det blir snart bedre!

Skrevet

min hadde stort sugebehov men kunne ikke ta smokk pga sugeproblemer, så da anbefalte ammehjelpen/de på føden at jeg brukte lillefingern min. putt den inn med naggelen ned. du må da ha korte negler husk. ofte sovna han med fingern i munnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...