Gå til innhold

Fikk innvilget planlagt keisersnitt pga. fødselsangst

Anbefalte innlegg

Skal skje i neste uke, og jeg føler meg kjempelettet. Samtidig så har jeg begynt å bli engstelig: Hva om jeg blir steril og ikke kan få flere barn pga. keisersnittet? Er det ikke slik at fosteret kan "henge seg fast" i arrvevet om man først blir gravid?

Og, vil magen alltid henge over arret?

Fortsetter under...

Det er nå engang slik at ks ikke er en enkel utvei. Jeg tok selv akutt ks første gang, og har hatt mange lignende tanker som du gjør deg nå, selv om jeg selvsagt ikke hadde noe valg i utgangspunktet. Det er vanskelig og tungt å tenke slik.

Å ta ks er ikke noe sjakktrekk for fertiliteten sånn i utgangspunktet. Jeg leste et sted at det var 6% sjanse for å bli steril etter ks (tror det var i Pasienthåndboken, det var i alle fall en "seriøs kilde"). Jeg ble selvsagt skrekkslagen da jeg leste dette, og spurte gynekologen på sykehuset om det. Hun så bare rart på meg, og sa at det hadde hun *aldri* hørt om! Jeg ble da også gravid i 1pp med andremann... :) Statistisk sett får imidlertid kvinner som tar ks færre barn enn andre kvinner. Dette er også av eget valg, men ikke nødvendigvis for alle. Likevel: Noen stor bekymring er det nok ikke for hver enkelt av oss, men det ER verdt å tenke over at arret du får i livmora, kan få konsekvenser for kommende graviditeter og fødsler.

En av dem er at morkaken i neste svangerskap kan feste seg i arret i livmora, og da er det igjen større sjanse for at den fester seg for dypt i livmorveggen = større sjanse for store blødninger etter neste fødsel. Det er også større sjanse for forliggende morkake (dvs at morkaken dekker utgangen til livmorhalsen), noe som gjør at man MÅ ta ks i neste svangerskap uansett. Det kan nemlig hende at du i neste svangerskap tenker annerledes, og ønsker vaginal fødsel. Hvis ingen ting ligger fysisk i veien for dette (som f.eks. forliggende morkake, det er jo ganske sjelden), kan du det, men fødselen vil da automatisk regnes som en risikofødsel. Du kan ikke føde på en "myk" avdeling som ABC, du vil overvåkes nøye, og det vil være lav terskel for å ta akutt ks underveis i fødselen. Har du imidlertid født vaginalt tidligere, er det liten sjanse for å oppleve et akutt ks i senere svangerskap, selv om det selvsagt kan skje, det også.

Om magen vil "henge" over arret er nok litt individuelt, men den gjør det hos mange. Inkludert hos meg. Uten at det plager meg så mye, den henger ikke så voldsomt mye. Men det vises, ja, helt klart. På den andre siden er det ikke så mange som har sitt helt egne arr, heller, og det har sønnen min. :)

Hvis det å ta ks pga fødselsangst er det riktige valget for deg, så er det det! Det skal du ikke skamme deg over eller unnskylde deg for! Men det er viktig at du skjønner konsekvensene av valget du tar, ikke minst i forhold til senere graviditeter og fødsler. Det vil alltid være en avveining av pluss og minus. Slik er det med alt her i livet. Selvsagt går det bra med de aller fleste, det er jo ikke mange prosenter som opplever komplikasjoner som skrevet over, eller de andre tingene som kan skje (det er nemlig endel til). Hadde det vært det, hadde selvsagt INGEN fått ks pga fødselsangst. :)

Du bør nok bruke energien på å sove, slappe av og samle krefter til neste uke, og ikke bekymre deg altfor mye! :) Lykke til!

Har tatt to selvvalgte KS, det er bare fantastisk. De har god tid, og det er så behagelig og rolig. Jeg hadde ikke problemer med å bli gravid, det var det heller ingen leger som nevnte noe om i den fasen der de skulle skremme meg fra KS. Arret er fint, og selv etter to KS henger ikke magen i det hele tatt over. Kanskje fordi de har god tid, jeg vet ikke. Men det er så fantastisk med KS at jeg kunne gjort det 10 ganger til. Men så var alternativet så til de grader utenkelig for meg, så jeg kunne vel gjort hva som helst for å slippe å føde vaginalt hehe...Lykke til til uka, misunner deg nesten:))

Huff og huff.... Blir så innmari lei av all denne skremselspropagandaen når det gjelder ks!!

Jeg har hatt et planlagt ks etter eget ønske, og skal i ilden igjen i januar:) Å som jeg gleder meg:)

Jeg ble IKKE steril etter ks, IKKE har morkaka vokst fast i arret, ungen har faktisk IKKE vokst fast i arret den heller.. He-he-he...

Ja, forresten! IKKE ligger morkaka foran fødselsåpningen heller (noe som uansett ikke hadde spilt noen rolle, da jeg IKKE skal føde vaginalt:)!

IKKE har jeg heng i magen heller, selv om jeg ikke er noen sylfide:0)

Masse lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...