Gå til innhold

Når skal man ta ultralyd...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når det er vanlig å ta ultralyd og det å sjekke om det er et hjerte som slår?

Jeg er i 9 uke og ikke vært å sett eller hørt :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke å ta ultralyd heller men det er mange som velger det siden de bekymrer seg eller bare vil sjekke at alt ser normalt ut. Hjerte begynner å slå ca 22 dager etter unnfangelsen og de fleste drar i uke 6 for å se hjerte slå :) I uke 9 vil du nok se enda mer. I uke 11 hadde nurket mitt armer og bein som det veivet med, suttet til og med på totten! Utrolig moro :) Jeg er gravid igjen nå og skal på ul i uke 6 for å sjekke at det ligger der det skal og at hjerte slår :) Er utrolig spent!

Skrevet

Jeg har en fra før. Når eg var på 1 kontroll hos legen da for å få svangerskapet bekreftet så brukte han en maskin for å høre hjertet, men det ble ikke gjort nå :-S

Hadde høyrisiko svangerskap da og er bekymret for å få det igjen men får ikke noe oppfølging av legen (fastlegen sykemeldt, vikar leger i steden).

Har ingen symptomer annet enn ømme bryster og mye trøtt :-S

Skrevet

Han synes kanskje det var litt tidlig å lete etter hjertelyden med doppler siden han som regel ikke hadde funnet den uansett, det er jo såpass tidlig. Bestill deg heller en privat ul så slipper du å engste deg, har ikke mange symptomer jeg heller så skal bli godt å komme inn til ul kjenner jeg selv om det er over en uke til..

Skrevet

I et brev fra Ullevål står det at alle får tilbud om ultralyd i ca uke 18... Og dersom du ikke har et høyrisiko-svangerskap (eller få en blødning eller noe annet ekstremt som gjør at de tar en ekstra ul), så må du desverre bestille det privat.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med "dessverre bestille UL privat". Er det bare her det er vanlig at gynekologene har ultralyd? Jeg var til ultralyd med førstemann første gang i uke 7 og 1- 2 ganger i måneden fram til fødselen.

Skrevet

med første mann var jeg på ul i uke 5+4, og da så vi et bankende hjerte, dette var offentlig sektor, ingen prob å få ultralyd, men dette var også i en mindre by. Kan det ha noe å si? I Oslo finner jeg det vanskelig å få en UL tidlig, så jeg gjør dette privat denne gangen i uke 6 :)

Skrevet

Mulig det er anderledes andre steder, men her er det vanlig at skal man ha ul andre ganger enn den som er oppsatt, dersom det ikke oppstår komplikasjoner underveis, må man bestille det på egenhånd.

Jeg fikk også ul 1 gang i mnd, på ullevål i forrige svangerskap, men det var pga at de ville se at barnet hadde det bra mens jeg fikk medisiner. De fleste andre jeg kjenner, var kun på en ul. ville de ha fler, måtte dette bestilles. =)

Skrevet

Går inn i 10 svangerskapsuke nå. Hadde et høyrisiko svangerskap sist - både meg og guttungen holdt på å stryke med.

Er bekymret for om alt er i orden og at det er noe liv der og sånn.

Fastlegen min er sykemeldt på ubestemt tid så var en vikar men jeg føler meg ikke trygg med denne vikarlegen.

Har bestilt time hos jordmor i håp om å få bedre oppfølging og råd.

Når jeg var hos legen når jeg var gravid med første mann var jeg 6 uker på vei sånn ca og da brukte de sånn dobbler(tror det heter det) for å sjekke om hjeretelyd og fikk UL 2 uker etterpå.

Men nå er det liksom ikke noe :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...