Gå til innhold

Betennelse i fot, hva kan man gjøre?

Anbefalte innlegg

Var til lege i går pga vondt i ene foten. På undersiden i buen rett bak tærne. Leg mistenkte tretthetsbrudd, så var til røntgen i dag, men legen der sa at etter en kjapp titt, så så de ikke noe brudd sånn med en gang i hvertfall. Alternativet til brudd var da var betennelse fikk jeg vite i går, men legen ville ikke si noe mer før han visste. Nå skulle de sende rapport fra røntgen til legen min, men det vil sikkert ta 1-2 virkedager, og i dag er det altså fredag. Så i mellomtiden vet jeg ikke helt hva jeg bør gjøre...?

Jeg har nylig gått en del ned i vekt, mye grunnet at jeg går mye. Går i 1-2 timer i raskt tempo hver eneste dag, f.eks 1 time når jeg henter i bhg. Regner med at dette er en dårlig ide nå? Hvor mye kan jeg belaste foten nå? Er det ok å f.eks danse Zumba hjemme? Sykle? (det belaster jo ikke foran på foten så mye). Har lite lyst til å gi opp treningen/trimmen nå som jeg er kommet i siget og er på vei til å komme i god fysisk form. Eller kan jeg gå? Merker jo at jeg blir sliten i foten og får vondt når jeg går/står mye på den, og da feilbelaster jeg også foten fordi jeg vrir den litt til siden, så antar vel egentlig at å gå ikke er så veldig lurt. Noen som kan noe om dette? Evt vet noe om ca hvor lang tid det vil ta og bli frisk igjen?

Fortsetter under...

Hei!

Da jeg gikk gravid med minsten, så fikk jeg betennelse i foten. Jeg hadde da så vondt at jeg ikke klarte gå på foten, men forstår ut fra det du skriver at du klare å belaste foten til dels. Jeg fikk antibiotika mot betennelsen, og måtte gjennom to kurer før jeg ble helt bra.

Hva med å gå på krykker? Kan jo bevege deg litt da, eller gåstaver funke sikkert også greit.

Hvordan ser foten din ut da? Min var rød og hoven, og som sagt VELDIG vond...

Jeg er en av de som har svart deg tidligere i tråden men som har forsvunnet..

Jeg har også betennelse under foten, i senen som går fra helen og fremover under foten. Jeg har gått med smerter og ikke fått trent siden mars/april fordi betennelsen har blitt kronisk.

Nå må jeg logge av, men kommer innom igjen senere for å se om svarene er tilbake. Er desperat etter råd som hjelper mot dette jeg også!

Hei

Jeg har hatt det meste med fotproblemer - nerver i klem, tretthetsbrudd og ymse betennelser. Har vært et helvete i mange år og det ser ikke ut som det er helt bra ennå...

Her er mine erfaringer og råd:

Pell deg til en spesialist i ortopedi, du må ha henvisning fra fastlegen din.

Røntgenlegen min så ikke mitt tretthetsbrudd, spesialisten brukte 3 sekunder på å gi meg diagnosen og han så de samme bildene som røntgenlegen.

På grunn av fotfasongen min, så får jeg spesialsåler som er støpt etter foten (fotsenger). Disse må spesialisten gi deg henvisning på hvis du skal slippe unna med egenandelen (400,- et par i året). Det er mange grunner for å få fotsenger.

Kjøp mbt sko http://no.mbt.com/

-sinnsykt dyre, men verdt hver eneste krone. Disse skoene tok knekken på betennelsen i hælen (var som å gå på barberblader til enhver tid). Har gått en del uten i sommer og nå er betennelsen tilbake (faen).

Jeg har også fått flere kortisonsprøyter i foten for å få bort betennelse.

Ikke belast foten mer enn nødvendig, det er stor sannsynlighet for at det blir værre. Skal du trene, så gå i svømmehallen. Det er fort gjort å feilbelaste foten når det er noe som gjør vondt, og det kan gi deg andre skader, for meg førte det til tretthetsbrudd :(

Hvor lang tid det tar å bli frisk er avhengig av hva problemet er. Sålene ga lindring etter 2-3 dager. Kortisonsprøyter i 6 måneder (kun 3 sprøyter). MBT sko ca en uke - de skal du helst ikke bruke mer enn noen timer hver dag, jeg ga faen i det og brukte dem inne og ute hele dagen. Fikk ikke noen problemer utenom litt vondt i en sene fra kneet og ned i leggen - løste seg med litt massasje.

Jeg har holdt på i 10 år med diverse vondter i foten, så jeg anbefaler deg sterkt å gjøre noe med det med en eneste gang. Pass på så det ikke blir kronisk eller at du får følgeskader. Ta livet med ro til du blir kvitt det.

Hjelp! Nå skremmer du vannet av meg her! ;-)

Uff, stakkars deg, det der hørtes helt forferdelig ut, så mye vondter da! Altså, jeg er mer øm i foten enn at jeg har vondt-vondt, så det er slett ikke ille. Ikke enda i hvertfall. Men skal i hvertfall huske på henvisning videre til ortoped som noe jeg bør nevne hos legen når jeg skal inn igjen.

Så rart at en trent røntgenlege ikke klarer å se et brudd da? Skummelt...

Annonse

Det var meningen å skremme deg litt!

For meg begynte det med en overbelastning etter en strabasiøs skitur og så har det bare ballet på seg...

Tipper du har overbelastet foten litt siden du har blitt så flink til å trene :)

Jeg tok heldigvis bilde av begge beina og selv jeg kunne se en liten forskjell på bildene, så ikke ut som brudd, så ut som en ujevnhet inni foten. Spesialisten visste det var tretthetsbrudd i et bitte lite bein inni foten. Det ble bekreftet med nye bilder. Hadde aldri sett det selv hvis jeg ikke hadde tatt bilde av begge beina.

Snakk med legen din, og ikke vent for lenge før du krever henvisning hvis det ikke blir bra.

Uff, nå ble jeg litt skremt også, kan det gå 10 år uten å bli bra?

Fikk beskjed om at de fleste som fikk kronisk betennelse ble friske i løpet av 1 til 2 år jeg!

Jeg har kjøpt løpesko beregnet på mengdetrening (kostet pokker meg 1500kr) i tillegg til mtb-sko, bytter på med disse. Foten skal jo avlastes, men det går jo ikke ann å ikke bruke de i det hele tatt.

For meg begynte det med vondt i helen og fremover under foten ved juletider i fjor (helspore?), men jeg fortsatte som vanlig. Utover våren ville jeg ned i vekt og gikk 1 til 2 timer med vogn hver dag og det ble vondere og vondere. I mars/april var det skikkelig betennelse under den ene foten, men også vondt under den ande. Betennelsesdempende tabletter og gele virket bare littegranne og veldig kortvarig.

I dag har jeg vondt hele tiden når jeg går, har jeg sittet rolig litt og reiser meg opp er det gørrvondt å tråkke ned, egentlig under hele foten. Det er ømt og vondt overalt, sikker fordi jeg går og belaster feil pga smerter..

Har pratet med fysioterapeut og i følge har har de sluttet med kortisonsprøyter, det fjerner bare symptomene men ikke problemet, så det vil komme tilbake. Men de hadde visst god erfaring med ultralyd og en slags elektrisk behandling (trykkbølger?).

Åh, blir helt matt jeg, bare å måtte ta fri fra jobb, komme seg til fysio osv. Så mye ekstra strev og stress, blæh.

Men kanskje en spesialist og spesialsåler hadde vært noe for meg.

God bedring til deg alva, håper du blir kvitt djevelskapet før det utarter. Du Postmann Pat gav meg også en støkk, skal ringe og komme igang med fysioterapi til uka, kan vel bare gi opp håpet om at det skal gå over av seg selv :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...