Gå til innhold

Jeg sliter med å trappe med amminga - trenger han melk til hvert måltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å trappe ned amminga ettersom han er 7,5 måneder og jeg snart skal tilbake i jobb. Men...han virker ikke fornøyd, og jeg tror ikke han får nok næring og iallefall ikke nok væske når jeg ammer mindre. Derfor blir der ofte til at jeg gir pupp likevel. Han drikker ikke mye vann selv om jeg gir han flaska ofte.

Hvor mye melk trenger en så liten baby? Bør jeg gi MME når jeg ikke ammer? For eks: pupp på morgenen og grøt. Så frukt 3 timer senere, bør han da få melk? Neste måltid er 2-3 timer etter det igjen, og da vil jeg gjerne gi pupp igjen.

Jeg har lest litt i bøkene jeg har, men det står ikke noe om dette. Bør babyer på den alderen ha melk til hvert måltid, enten det er pupp eller MME?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med min første ga jeg ikke melk til måltidene annet enn når det var for lite til å være et måltid alene, så før han fikk fulle posjoner med grøt, så fikk han melk til. Når han spiste nok til å bli mett av grøt, da fikk han kun vann til maten. Frukt alene syns jeg er lite til et måltid, så når han fikk kun frukt, så ammet jeg. Som et alternativ kan du jo begynne med brødskiver på dagen eller gi han middag da, hvis du allerede har begynt å tilvenne han det.

Akkurat hvor mye melk han bør ha, vet jeg ikke, men jeg var på kontroll på helsestasjonen når sønnen min nærmet seg 9mnd, da ammet jeg morgen, kveld + at jeg gjorde et forsøk i løpet av dagen, men det fungerte stort sett bare når vi var hjemme, så det ble ikke hver dag. Da fikk jeg beskjed av helsesøster at så lenge han i tillegg fikk 2 måltider med grøt, som han fikk da, så var det helt greit med melk i løpet av en dag. Det er jo melkepulver i grøten også.

Så lenge han drikker litt vann, så skal det nok veldig mye til at han blir dehydrert, så jeg ville ikke bekymret meg over om han får i seg nok væske hvis han ikke blir ammet. Begynn å kun tilby vann til måltidene (som er store nok til å være fulle måltider), så vil han antagelig drikke mer vann etterhvert også. Følg med på bleiene om de fortsetter å være våte, hvis de er det, så er det ikke noe problem. Merker du at bleiene begynner å bli mindre våte og han fortsatt ikke drikker så mye vann, så kan du heller vurdere på nytt om han bør få melk til alle måltider.

Skrevet

Jeg har sluttet å gi jenta mi på 7 mnd pupp i forbindelse med andre måltider, fordi jeg merket at hun ikke spiste så mye som jeg mener hun trenger.

Nå ammer jeg litt innimellom.

På morgenen i senga, så får hun grøt (frokost) ca en time etterpå. Deretter litt pupp før første soving, 1/2-1 time etter frokost.

Etter det får hun vanligvis ikke mer pupp før kvelden (1/2-1 time etter kveldsgrøten) i 19-20 tida. Hender vi prøver med litt pupp på ettermiddagen hvis vi er ute et sted og middagen blir "forsinket", men hun er ikke veldig interessert da.

Ammer fortsatt 1-3 ganger på natta, men har store planer om nattavvenning i nærmeste fremtid.

Hun får vann på flaske til alle måltider, men varierer hvor mye hun drikker. Tror likevel hun får nok væske, og 3-4 amminger pr dag tror jeg holder for å få antistoffene fra melka.

Husk at du har rett på ammefri når du begynner å jobbe igjen. Snakk med helsesøster hvis du er redd for at gutten din ikke får i seg nok væske/næring, hun kan sikkert si noe om akkurat din situasjon.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...