Gå til innhold

Hva med fødsel nr 2 etter rift grad 3?

Anbefalte innlegg

jeg har datter på nesten 2 år og er gravid 21 uker. Ved fødsel nr 1 fikk jeg rift grad 3 (brukte vacuum). Jenta mi var ikke veldig stor: 3500g/ 53 cm / H.om 33 cm. Nå tenker jeg veldig mye på neste fødsel, hvordan det blir. Jeg vet at det er større sjanse for totalruptur. Jeg leste masse på forum og vet at mange klarte det uten rifter andre anger. Men jeg har problem med urinlekkasje mens jeg nyser. jeg gjør knypeøvelser hver dag og selv om jeg knypper før nyse, kommer det litt urin ut uansett. Før jeg ble gravid, jogget jeg litt og hvis jeg måtte tisse, kunne jeg ikke jogge lengre, måtte bare gå fordi det kom ut litt urin. jeg var bare 2 ganger hos lege så lenge og kommer til å ha kontrolltime på sykehus i uke 32 og vi kommer til prate om det. Jeg lurer bare hvilkne muligheter jeg har? Er det noen som opplevde det også? Jeg er redd keisersnitt og vil gjærne føde vaginalt men jeg vil ikke gå med bleie senere. Det hjelper meg ikke at leger sier at de kan operere etterpå og fikse det. Har jeg rett til å velge mellom KS og vaginalt fødsel? Håper at dere kan hjelpe meg litt:) Beklager at jeg skriver med feil men jeg er ikke norsk:)

Fortsetter under...

min jordmor sier at man er mye mer oppmerksom på rifter nå en før, så det er mindre sjanse for rifter.

Jeg revnet også stygt under første fødsel og hadde det ikke så godt da andre fødsel nærmet seg fordi jeg var så redd. Men det var virkelig en helt annen opplevelse. Mye lettere fødsel og nesten ingen rift.

Jeg tror andre gangen er vi blokket ut slik at fødselen går lettere. Men jeg tror også at det er ganske avhengig av fødselshjelpen: kanskje du kan få noen som er trent i "finskemetoden"? Den skal visst hjelpe.

Min jordmor kunne finskegrepet. Jeg revna til grad 3b, så ingen garantier det. Men det er jo egentlig liten sjans for å revne så mye, selv om man er mer utsatt dersom man har opplevd å revne hele veien forrige gang.

Vakuum er jo sikkert grunnen til at du revnet så mye sist, og sannsynligvis vil du ikke trenge det nå. Men det er jo ingen garantier her heller.. Plutselig må ungen ut raskt, og de må hjelpe med vakuum.

Hei!

Jeg må innrømme at jeg ikke er gravid, men er inne og snoker litt her for jeg hadde også en tøff fødsel med gutten min (1.5år). Han satt fast og etter 2t15min med pressrier måtte han bli tatt med vacum. Stor gutt på 4,2kg og 38cm r/hodet. Fikk en ruptur grad 3C, altså deler av endetarmen røk..Rett etter fødselen ble jeg lagt i narkose og operert. Meeeen, synes jo fødselen var kjempespennede og ønsker virkelig å føde igjen!

Men, hadde en vond tid de første 3-4 mnd.

Har veldig lyst til å bli gravid igjen og som jenter flest grubler jeg mye over dette..Keisersnitt el ikke....Vet jo at det beste er vanlig fødsel, men som du skriver - ikke hvis jeg må gå med bleie resten av livet - eller bli operert IGJEN! Da har vinninga gått opp i spinninga...

Jeg har fått oppfølging analpoliklinisk (ja, dere leste riktig...) og der sa legen at jeg kan få keisersnitt ved evnt ny graviditet.

Men, vil jeg det? Har jo også lest om de som har en uproblematisk 2. fødsel...

Jeg håper du kan oppdatere her inne med hva du gjør Lexi, sånn at jeg (og kanskje andre i samme situasjon) kan følge med;);)

Jeg er sikker på at du kan velge mellom KS og vanlig fødsel, vi med så store rupturer har det har jeg hørt. Spørsmålet er bare hva vi ønsker og hva de anbefaler.

Det er forskjell på rupturene av grad 3 og da, kun 3c som omhandler endetarmen.

Uansett, masse lykke til, det går nok bra uansett hva du velger!

• 2 uker senere...

Jeg er gravid med mitt andre barn. Har termin 26 oktober. Jeg fikk 3 grads rivning ved første fødsel. Hun var 3992 og 52 cm. De måtte hjelpe henne ut med vakum. Hadde mye vondt i et par mnd etterpå. Nå får jeg en del oppfølging pga forrige fødsel og problemer med ei nyre. har vært på flere fødselsamtaler og skal på den siste om et par uker for å bestemme hva vi skal gjøre. Jeg er ikke plaget med noe der nede etter fødselen, og derfor ser de helst atr jeg føder normalt. Hvis man er mye plaget så er det større sjanse for at man får keisersnitt. Jeg vil helst føde normalt, men de følger med ungen, slik at vi ser om ungen blir veldig stor. Hvis det ser ut som ungen kan bli veldig stor igjen, så blir det keisersnitt. Men ungen har en normal størrelse nå. Vi har inngått et kompromiss at hvis jeg ikke får keisersnitt, så skal de sette i gang fødselen før termin.

Så føler meg egentlig trygg på å føde normalt. De sier at det er veeeldig liten sjanse for at man får så store rifter to ganger på rad. De er mer oppmerksomme på dette under fødselen og vil passe ekstra godt på.

Men prat med lege og jordmor om dette. Så får du komme til fødselsamtaler og du kan finne ut sammen med lege eller jordmor hva som er best for deg.

Ønsker deg masse lykke til!

Annonse

Jeg fikk også rift grad 3B etter første fødsel. Gutten min var 4500 g og med stort hode. Ble forløst med vacum, fødsel tok ca 4 timer. Jeg ble sydd på operasjonsstua etterpå.

Ved min andre fødsel 2 år etter fikk jeg epidural. Tror selv dette var lurt, for da går gjerne fødsel litt saktere. Inbiller meg at hvis trykkingen tar litt lenger tid, får kroppen bedre tid til å "utvide" fødselskanalen. Jeg revnet lite denne gangen. Sydde bare noen få sting. Jenta mi var 4200 g.

Nå venter jeg nr 3. Fødselslege har bedt meg gi klar beskjed til jordmor at de må ta hensyn til tilligere ruptur for å forebygge mest mulig. At barnet ikke skal trykkes fort ut. Og jeg skal ha epidural denne gang også. Pga store barn tidligere orker jeg ikke å vente og se til smertene blir overveldende.

Ellers sa fødselslegen til meg denne uken at urinlekkasje ikke hadde noe med ruptur mot endetarmen å gjøre. Det er mer en "bivirkning" ved å føde vaginalt. Det kan opereres ved senere anledning hvis ikke knipeøvelser hjelper. Jeg har også tendensen til å lekke ganske mye under joggeturer. Irriterende nok. Men får evt fikse på det etter hvert

Jeg er enig med Petrine, urinlekkasje har ingenting med ruptur å gjøre. Jeg hadde en totalruptur og absolutt ingen urinlekkasje, selv om endetarmmusklene er svake hos meg. Jeg har en venninne som fødte uten rifter 2 ganger og hun har mye urinlekkasje. Det ble ikke værre etter fødsel nr. 2 sier hun.

• 2 uker senere...

Det er bare endetarmsmuskelen som revner, ikke musklene som styrer urin. Bekkenbunnen blir strukket maksimalt med vaginale fødsler og noen ender opp med urinlekkasje og noen ikke. Som sagt, jeg har hatt en totalruptur med problemer å holde på avføring, men absolutt INGEN urinlekkasje. Rupturer er ikke årsaken til urinlekkasje, det er fødsel. Jeg har mange venninner som ikke har hatt rupturer som har urinlekkasje mens jeg har det ikke.

Det stemmer heller ikke helt. Grad 3 og 4 omfatter lukkemuskelen. 3a betyr at mindre enn halvparten av lukkemuskelen er revnet, 3b betyr at mer enn halvparten har revnet og c at hele har revnet. Grad 4 innbetatter også slimhinnen.

• 2 uker senere...

Kan jeg spørre om du fikk hjelp for det? Jeg har litt problem å holde luft og hvis jeg har løs mage, må jeg på do med en gang. Jeg må si at det ikke fungerer som før fødsel. Jeg fikk bare 6 ukers kontroll på sykehus og de sa at musklene er ikke sterke ennå. Jeg fikk beskjed at jeg må knyppe resten av livet mitt. Og det var alt. Jeg er litt frustrert fordi jeg leser at mange fikk fysioterapeut etter ruptur og det står på nesttsiden til legeforening at kvinner med ruptur grad 3 og 4 bør tilbys kontroll etter ca 12 mnd. Jeg fikk ikke tilbud om det. Jeg skal på kontroll i uke 32 på sykehus og håper at jeg får litt svar. Det er 5-6 uker igjen:-( Jeg tenker på det hver eneste dag og vurderer om jeg vil føde vaginalt eller ks. Jeg må se hva de anbefaler men jeg stoler ikke så mye på dem etter min siste erfering. Jeg måtte bare skrive litt til om hvordan jeg føler meg.

Ja, jeg har fått hjelp for dette, først fysioterapi (det ble mye bedre av trening!) og så etter ett år en time hos gynekolog som sendte meg videre til gastrokirurg. Jeg skal bli operert på nytt av gastrokirurg. Jeg fikk ingen 6-ukers kontroll på sykehuset, men fikk rekvisisjon til fysioterapeut før jeg reiste hjem fra sykehuset etter fødsel. I Oslo har sykehusene begynt å vente til ett år etter fødsel, før var det kontroll etter 6 uker. Kanskje ditt sykehus ikke har begynt med langtidsoppfølging av rupturer? Det høres ut som om dine plager kanskje kan bli bedre med knipetrening? Er du flink til å knipe? For å være helt ærlig, hvis du fortsatt har noen plager, selv om det er mindre enn det jeg har, anbefaler jeg at du tar KS. Jeg har selv tatt KS, og jeg synes KS var vanskelig, med mye smerter, men allikevel var det helt nødvendig. Jeg tror, hvis du vil ha et KS, at legene på sykehuset vil støtte deg i det. Lykke til med avgjørelsen!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...