Gå til innhold

vet ikke hva jeg skal gjøre, hadde en fødselsplan som nå blir ignorert....

Anbefalte innlegg

Er helt rådvill nå... Jeg hadde en fødselsplan som ble laget i uke 20 på kk i Bergen. På grunnlag av en fødsel med et barn på 4600 og totalruptur med plager i dag 6 år etter, ønsket jeg en fødselsplan. I uke 20 møtte jeg en hyggelig overlege (som nå har flytet til sverige). Vi lagde en plan om vekst estimering og keisersnitt om baby lå an til samme vektklasse. Står i planen min at en vaginal fødsel kan gjennomgës om barnet viser seg å være av vesentlig mindre størrelse denne gang. Har nå fått diagnose svangerskapsdiabetes og med beskjed at vi kan anta den diagnosen ved fødsel av sønnen min og, som var for stor. Sønnen min var ble også estimert grunnet svangerskapsforgiftning den gagng. Han ble estimert til 4000, og ble født til 4600...

I går ble jenten min estimert til 4000 med beskjed, "Du skal i fødsel!!" Prøvde å henvise til fødselsplanen, med beskjed om at den var skrevet av en annen lege, nå var det han som var lege og han som skulle ta avgjørelsen. Sa videre at jeg ikke er trygg på å gå i en vaginal fødsel når jeg har gjort det før med tilsvarende estimering, og det gikk jo riktig gale, med beskjed "denne jenten blir ikke like stor".... Gutten min som jeg fødte for 6 år siden var det heller ingen leger som trodde skulle bli så stor, estimeringen ble gjort til 4000, med beskjed om at de estimerte rikelig, og 3800 var det de antok ville bli vekten.. En gutt på 4600 ble som sagt resultatet....

Jeg har nå fått tilbud om ny vekstestimering av ultralyd eksperter, det vil dem gjøre 2 uker før termin... Men jeg er bare vettskremt over holdningene jeg blir møtt med og en fødselsplan som ikke er verdt papiret den er skrevet på... Hjelp, hva gjør jeg?????

Fortsetter under...

Før var det mange som byttet til Voss sykehus da de var i slike vanskeligheter. Men nå i de senere månedene har Voss ikke lenger mulighet til å hjelpe i de fleste situasjoner, siden de egentlig er en del av samme sykehus eller nesten. Og KK i Bergen bestemmer.

Noen foreslo en gang Førde sykehus etter at det ble vanskelig på Voss. Jeg vet ingenting om Førde sykehus, reisetiden dit osv. Men er det en mulighet, hva synes dere? Andre sykehus?

Flere forslag om handlingsmuligheter?

Jeg tenker på å ta kontakt med Voss, men kan hende vi er for sen i prossessen. Tenkte å ring dem og spørre om jeg kan sende over journal fra fødsel 2004 og fødselsplanen min fra haukeland og høre om jeg har muligheter for å bli deres pasient...

En person skrev for en tid tilbake om hennes erfaring. Hun skrev omtrent slikt:

- Har du satt dine ben på Haukeland sykehus (gjelder for nåværende aktuelle svangerskap, tror jeg), så er du "deres pasient". (Og da tillater de ikke Voss sykehus å ta deg som pasient for dette svangerskapet.

Skal prøve å finne det aktuelle innlegget og sette opp en link slik at det er dokumentert.

Her er flere ting som Voss pr. i dag ikke tillates å gjøre, iflg. forskjellige innlegg her på BiM, fra gravide om sine egne erfaringer:

- Voss har visst ikke lov til å innvilge keisersnitt med mors ønske som eneste indikasjon. (Gjelder selv for gravide som IKKE har satt sine ben på KK Haukeland. Og jeg er også i tvil om de ville godt det som skjedde under FORRIGE fødsel, som en indikasjon.)

- Voss sykehus har visst ikke lov til å ta tvillingfødsler, de skal tas på KK Haukeland. De viser til at deres spesialkompetanse trenges i et slikt tilfelle.

- Det var diskutert om at Haukeland sykehus også ønsket alle setefødsler for seg selv, og viste igjen til sin spesialkompetanse. Vet ikke hvordan det ble tilslutt.

Som sagt, jeg skal prøve å dokumentere dette med de aktuelle innleggene - folks erfaringer. (Sorry ingen linker foreløpig - det er ikke alltid lett å finne fram i tidligere innlegg, selv om man søker etter stikkord. Men jeg skal prøve.)

Ønsker deg som sagt masse lykke til med en alternativ løsning.

Tid og dato på innlegget er kl. 23:23, den 28.04.2010. Adressen på hele tråden er:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/141709130

Som sagt, jeg vet ikke mye om Førde, annet enn det som står der.

Her er en tidligere tråd som forteller en del om forholdet Bergen - Voss. Og litt om Førde:

http://www.barnimagen.com/index.php/layout/set/print/forum/thread/141431520

Noen her som har flere forslag til gode handlingsalternativer i denne situasjonen?

Annonse

Du har rett til å bytte lege! så slipper du tenke på bytte av hele sykehuset. Dette er en påkjennelse stort psykisk, så får at de skal gjøre det som er best for deg må de i utgangspunktet holde seg til en opprinnelig plan med mindre de har en god grunn til å snu. Lykke til og stå på.

Hei, tenkte å oppdatere litt. Kanskje dette ordner seg allikevel. jeg har ringt KK, og mannen min og Jordmor har ringt også. Skal på ny samtale neste uke, vi håper å få en avgjørelse da :)

Da er denne saken løst heldigvis, vi har fått en løsning som vi er fornøyd med. Legen var svært hyggelig med oss i dag og beklaget at samtalen utviklet seg slik den gjorde sist!!

• 3 uker senere...

Da blir det et planlagt keisersnitt på oss.. Baby er estimert til 4500 ved termin og er allerede rund 4 kg. Så med min fødsel noen år tilbake så blir det slik denne gang.. Litt lettet, men også nervøs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...