Gå til innhold

Hvilke "unnskyldninger" bruker dere når dere blir borte fra jobb et par dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb for 1 mnd siden og skal som sagt ha en inseminasjon i løpet av kort tid og en IVF i neste syklus igjen(hvis det ikke klaffer på denne 7 ins). Jeg var hos gyn for et par dager siden, og skal dit igjen på tirsdag. Kommer til å få sykemelding av gyn når jeg må nedover til Køben....

Hva kan jeg si? Har jo ikke så lyst å fortelle helt enda hva jeg driver med...

Hvilke grunner har dere brukt? Eller har dere noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min oppfatning er at man slett ikke trenger noen "unnskyldning". Jeg har hatt mange forsøk og dermed mange sykemeldinger ifbm uttak/innsetting. Jeg pleier bare si at jeg skal inn til et mindre inngrep, eller at jeg blir sykmeldt noen dager. Aldri noen som har spurt om noe mer, og det skulle da også bare mangle...

Lykke til med inseminasjonen!

Skrevet

Hei, du trenger faktisk ikke å si noen ting - bare at du ikke kommer på jobb den dagen. En arbeidsgiver har ingen krav på å få vite hvorfor du er borte. Det eneste han/hun setter pris på er å få vite når du forventer å være tilbake på jobb. Mulig han/hun spør om det er bra med deg, men da kan du jo bare svare "ja". Om du føler at du må si noe, så kan du jo bare si at du skal til legen eller at du skal på sykehuset...! Da spør de nok ikke noe mer uansett. Lykke til med inseminiasjonen. Krysser fingrene for deg. klem

Skrevet

jeg har vært ærlig ovenfor sjefen min, for min del føler jeg at det er det letteste. Hun har uansett taushetsplikt ovenfor de andre kolegaene mine:)

Lykke til.

Skrevet

Signerer Solformørkelse:)

Skrevet

Jeg var åpen overfor sjefene mine (byttet sjef) tidligere og det var godt å slippe å føle at jeg burde ha en unnskyldning klar når jeg var borte i forbindelse med forsøk.

Men nå på forsøk på nr tre har jeg foreløpig ikke sagt noe. Føler meg nesten litt flau over at vi setter igang med nr tre når vi trenger hjelp. Det er så mange som mener vi burde være fornøyde når vi har fått hjelp til å få to - aner ikke hvorfor de synes det passer seg å fortelle oss det egentlig-. Vurderer fortsatt om jeg skal si noe til sjefen, lurer på å bare si at jeg skal på sykehuset og at det går bra med meg, men det virker kanskje litt rart når han vet hva vi har vært igjennom tidligere og jeg har født barn. Litt rart om jeg skulle bli gravid, han vet vi må ty til hjelp for å få barn, jeg er sykemeldt noen dager og vips er jeg gravid... Ikke lett dette, men det er nok mest godt for selvfølelsen å være ærlig, tror jeg. Sånn, da har jeg nesten overbevist meg selv om at jeg bør fortelle sjefen min hva som skjer fremover...Men tror jeg venter til jeg skal ha uttak. Håper da jeg blir gravid for han spurte meg etter forrige forsøk jeg ble gravid på om jeg var gravid... Hadde vært kjipt å få sp.målet dersom jeg ikke var det, men han forsøkte bare å være hyggelig... Ikke lett å vite hva man skal si til den ansatte heller antar jeg:o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vil bare få si at ikke alle sjefer tar det like pent - selv opplevde jeg å spille med åpne kort, noe som endte i at jeg ble "skviset ut" og mistet jobben min, for det at man fikk barn og giftet seg var ikke akseptebelt - men skulle leve og ånde for jobben sin.

Det var da jeg bestemte meg for at en slik sjef skulle aldri jeg bli.

Så tenk nøye igjennom hva du vil før du gjør det - og være trygg på at sjefen din takler det positivt - for du har faktisk lov til å ikke si noe. Det er derfor diagnosekoden din ikke vises på sykmeldingen. Lykke til med valget.

Skrevet

Hvis vi skal til Køben om et par måneder, kommer jeg til å ta ut et par feriedager og si at vi skal på ferie. Dette blir første forsøket i utlandet og jeg har feriedager igjen å bruke. Hvis jeg flekser på dagene, sier jeg bare at det var billigere hotell eller noe sånt.

Jeg har bare forsøkt inseminasjn så langt, og har gjort det på Rikshospitalet, og der gjør man alt etter arbeidstid, så har sluppet å ta fri. Da jeg gikk til gynekolog og tok prøver i forkant, bare sa jeg til sjefen min at jeg hadde en del legetimer for tiden, pga. en del prøver og diverse (var hos både hudlege og kirurg i tillegg, så det var faktisk en del diverse), men at jeg ikke var syk og at det ikke var noe alvorlig. Han la seg ikke noe mer opp i det.

Jeg tror ikke det hadde vært et problem om jeg var åpen om prosessen. Jeg er fast ansatt, har vært det i to år, og det er ingen andre i bedriften som driver med det jeg gjør, så de kunne faktisk ikke sparket meg ut. Men tar jeg sjansen? Nope. Jeg kommer ikke til å si noe før jeg forhåpentligvis er 3 måneder på vei. Må jeg ha sykemelding pga. smerter, så sier jeg at jeg er syk. Det er synd at man føler man må ta forholdsregler på slikt, men så lenge det er en liten sjanse for at det kan påvirke arbeidsforholdene, så holder jeg tett. Selv om jeg innerst inne tror det ville gått fint. Man vet jo aldri.

Skrevet

Man kan ikke bare "ikke komme på jobb". Enten har man ferie, er syk med egenmelding eller syk med sykemelding fra lege. Man kan jo ikke spørre om hvorfor den ansatte er borte, men man skal vilte om det er ferie/ sykdom/ barns sykdom. Den siste pleier å være min unnskyldning ;D

Skrevet

Jeg synes du skal bruke feriedager, dette er ingen sygdom.

Jeg har aldrig behøvd å ta fri, da det har gått kjempefint med uttak, og jeg har kunne gå på jobb etterpå. Jeg har heller aldrig hatt fri i rugeperiodene... Hadde dette vært nødvending hadde jeg brukt feriedager.

Skrevet

du får sykmelding på sykehuset om du trenger det - barnløshet er faktisk en egen diagnosekode hos NAV, så det går under "sykdom" om du ønsker/trenger det. Du trenger ikke å bruke av feriedagene dine på dette.

Bare husk at du er pliktig til å gi arbeidsgiver beskjed innen arbeidsdagens slutt, dvs de fleste ønsker jo at du sier ifra så fort som mulig. Gjerne dagen før, om du blir borte pga "sykdom".

Tenk på deg selv og det som skal skje fremover du vennen, og bekymre deg minst mulig for arbeidsgivers tanker og opptreden.

Husk, du er snart en "ruger" :o) og da trenger kroppen din å være et bra "rede"

Lykke til. klem

Skrevet

Til Snoopi. Husk at vi er mange som må reise langt for uttak/innsett og ikke har mulighet til å reise frem og tilbake samme dag. Jeg har ved mine behandlinger fått sykemelding fra behandlende sykehus for de dagene jeg har vært der. Sjefen har jeg hatt en fin dialog med rundt dette. Fant det enklest å ta det direkte med henne, men ser at det kan være lurt å se an sjefen...

For min egen del skal jeg bruke mine feriedager til ting som gir meg avkobling og energi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...