Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt nekter å sove. han har sovet maks 2 timer siden kl 10 på morgenen. Det har kun vært noen powernaps på 10 min spredt utover dagen. Han sovner i hendene våre, men 2 min etter at vi har lagt han i vogna, hylskriker han! Han har sovet godt både dag og natt foruten noen timer per dag da han har vært våken, men ikke skreket. Nå har han vært våken så å si i hele dag og skriker med en gang vi legger han fra oss..

Vi begynner å bli passe desperat og vet ikke hva vi skal gjøre. Vi kan jo ikke sitte med han i armene i hele natt:-S

Jeg vet han er liten og at dette kan rette seg, men er det noe vi kan gjøre for å bedre situasjonen her og nå? Tips taes imot med STOR takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

Det eneste tipset jeg kan gi er å holde han! Han trenger å føle nærheten deres for å føle seg trygg. Når han er trygg vil han sikkert sove bedre etterhvert og i vogna! Hvis du får hjelp, kan dere kanskje bytte litt på? Sønnen vår var sånn de første levedagene. Han lå bare til brystet vårt. Nyt det! Nå er han 10 uker og han må være veldig trøtt for å kunne slappe av sånn på oss nå... Det tok ikke lang tid!

Skrevet

jeg har også det problemet litt innimellom. Da legger jeg han på brystet mitt når vi har lagt oss i senga, å da sovner han der :-) når han har sovna skikkelig bruker jeg å legge han over i senga si å da sover han som regel videre. Eller jeg lar han ligge på brystet mitt eller ved siden av meg resten av natta. De er jo så små, så man trenger jo ikke å tenke så mye på rutiner osv enda :-) som JuniGull2010 sier "Nyt det!"

Skrevet

vanskelig å komme med noe fasit til deg.. ;) for alle barn er forskjellige..

men sønnen min måtte jeg ut å trille fra kl 11 på formidagen for at han skulle få den søvnen han trengte... men alle babyer sover jo forskjellig.

Han kunne fint sove nesten 20 timer i døgnet, men da altså ikke i vugge på dagtid.. måtte være i vognen under/ eller etter en tur... så det ble en del trilling på meg etterhvert... har ei snuppe nå som er mer våken en broren, men vi har ikke blitt helt bestemt på dagsrytmen enda.. for de dagene jeg legger opp til mye søvn sover hun stort sett hele dagen, mens de dagene det sjer mye og vi har mye besøk ect så er hun mye våken og blir overtrøtt,,

Jeg holder på å vende henne til å sovne på egenhånd.. og håper at det bli en vane for henne.. men allstå.. poenge mitt var at soverutinene ikke nødvendigvis kommer automatisk.. men må opprettes.. og læres..

Et lite tips er å vente ca 20/30 min før du legger han fra deg, da rekker han å sovne skikkelig til .. etter 10 min er han kun i den lette søvnen og våkner raskt.

Skrevet

Hei:) Gutten deres er bare 14 dager gammel, og har slett ikke søvnproblemer! Det går seg til, dere skriver at han vanligvis sover godt, så slapp av og bare fortsett å gi ham det han trenger, kos, trygghet og mat. Nå er det kanskje tiden for første økedag? Kanskje du har hatt mye å gjøre/vært stresset slik at du har fått mindre melk? Eller kanskje han føler seg litt utrygg i dag. Du får bare hvile sammen med ham, nyte nærheten, og sette alt annet på vent. Er det deres førstefødte så skulle vel det gå fint? Hvis ikke så må dere holde/bære ham på skift. (anbefaler veldig å skaffe et godt bæretøy). Du eller pappaen kan vel også la ham få sove på brystet deres i natt, hvis dere passer på å ligge midt i senga, slik at han ikke er i fare for å skli ned. Kos dere videre med nurket deres:)

Skrevet

Sånn hadde vi også det. De første 14 dagene sov hun godt. Fra 14 dager og utover ble det verre. Da ville hun ikke sov med mindre det var inntil brystet. Hun måtte ihvertfall ha kroppskontakt og nærhet for å kunne sove. Sov kanskje tilsammen 20 minutter iløpet av en hel dag, etter mye mye byssing. På natten gikk det greit når hun fikk sovne inntil puppen.

Jeg tror ikke det er et søvnproblem i den forstand, faktisk så er nok dette ganske så normalt i starten. Jeg kan godt forstå at du/dere er slitne, men hvis han kan få sove inntil deg i sengen deres, så kan du også sove samtidig. Slik måtte vi gjøre det. Det ble mye bedre.

En ting jeg kan love deg er at dette går seg til. Små spedbarn har ofte et stort behov for varme og nærhet. Fra å ligge knøvlet inni en godt temperert livmor til å komme ut i en stor vid verden kan nok virke skremmende på et vis.

Det er tungt, men vær innstilt på at babyen vil sove inntil deg. Du og barnefar kan bytte på å ha han, så lenge det lar seg gjøre.

For vår del ble det bedre rundt 3 mnd alder. Vet det høres ut som en evighet nå når dere er slitne. Men alt jeg kan si at søvnrutinene ble bare bedre og bedre etterhvert som jenta vår ble eldre. Det kom av seg selv, vi prøvde å ikke påtvinge henne noen rutiner. Hun sover faktisk mer nå enn hun gjorde da hun var nyfødt baby og det er 10 mnd siden;)

Hvordan sover han når du triller vogna? Her funket det ikke å bare legge henne rett ned i vogna når hun hadde sovnet. Vi måtte trille over dørstokk en liten stund, før hun endelig slokna. Og da kunne hun sove litt. Noen babyer er bare sånn. Som regel får man bare høre at babyer sover hele tiden, men det stemmer absolutt ikke for alle.

Men som sagt, sov sammen om det hjelper!!!

Skrevet

mange gode svar du har fått her - og nei, det er nok ikke søvnproblemer! det er bare sånn det er i starten.

Sånn hadde vi det også ofte. Mange dager hvor jeg var helt utslitt når mannen kom fra jobb, fordi baby ikke hadde sovet noe - og da heller ikke jeg + jeg fikk ikke spist eller ordnet noe som helst for hun gråt m en gang jeg la henne fra meg.

Det viktigste er å huske at dette er for en periode - det blir bedre! Og at det er dette babyen har behov for nå, hudkontakt og trygghet. De gangene jeg MÅTTE sove og holdt på å bli sprø, stablet jeg meg opp i sofaen (vi har dyp sofa) m puter, og støtter baby opp sånn at hun lå inntil meg på brystet - da sovnet vi ofte begge to.

Det m samsoving er også lurt - så lenge du føler deg trygg på det. Vi bruker det nå.

Ellers MÅ du skaffe deg en god slynge el bæresele - det funket hver gang her, og plutselig hadde jeg hendene fri til å eks spise middag ol. Vi brukte BabaSling i starten - hun roet seg så godt i den!

Lykke til :-)

Skrevet

Vet det sikkert er frustrerende å få slike "sånn-er-det-bare"-svar, men jeg er enig med de som sier at du burde holde henne. De første 6 ukene med datteren min måtte hun være inntil meg eller pappan 24 timer i døgnet. Vi gjorde som b77h. Organiserte et putehav i senga og på sofaen og organiserte oss slik at begge kunne sove trygt. Men kvalitetssøvn ble det nå ikke akkurat på oss voksne.

Men det var verdt det! Det ble gradvis bedre og nå er hun en trygg jente som sovner og sover alene uten problemer. Sikkert ikke bare fordi vi holdt henne da hun var nyfødt, men jeg tror det er en del av bildet.

Skrevet

Skriver under innleggene over :) Her ville ikke lillegutt sove stort hverken på natta eller dagen de første 6-7 ukene, han ville bare sove på mamma (en sjelden gang pappa), og hylte med en gang vi la ham fra oss. Vi merket også at det gikk fra "ille til verre" ved ca 2 uker, tror det er vanlig med tanke på mageknip etc. Så det ble mye byssing, nattevåk og dårlig tv ;) Så plutselig ved 6/7 uker så sovnet han av seg selv og sov i tillegg mye! Vi ble bekymret og trodde han var syk (hehe) men han var tydeligvis bare så trygg at det var greit å sove selv. I dag legger vi han alltid våken og han sovner av seg selv uten prob (med unntak av i dag-fikk 3 mnd.vaksinen i går). Så...som sagt mange ganger før; det vil bedre seg, og i mellomtiden bare prøv å nyte nuet for du kommer til å savne det når han blir større, og de vokser skremmende fort! Kos deg og lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...