Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blir gutten 2år om en mnd.

Spiser for det meste brød, vil ikke spise middag. Kan av og til smake spise litt grøt.

Han får servert middag vær dag.

Liker yoghurt og frukt. Kan spise litt knekkebrød

Han virker ikke kresen men det er det at han ikke vil smake, men når han smaker spiser han.

Tips til annen mat eller pålegg.

Har pratet med hs, men ville høre her inne også

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne gangen har jeg fått ei som spiser alt! Nesten da, frukt og bær kan hun vist klare seg uten så sant hun ikke er skikkelig sulten...

Her er minifras med melk poppulært, det er jo et greit alternativ til grøt.

Eldste jenta var veldig kresen. Jeg tok da utgangspunkt i det hun faktisk ville spise og prøvde å være litt kreativ. Nå var hun litt motsatt da, og spiste gjerne middag, men ikke grøt eller skive... Hva med å ha middag på bødskiva? Teste litt middager som ligner på brød (matmuffins, fylt pitabrød, ostesmørbrød...)?

Hvorfor vil han ikke smake tror du? Kan dere gjøre noe med serveringen/utseende? Er han kanskje redd at det skal være for varmt? Vær litt detektiv!

Får han skive til middag hvis han ikke vil ha middagen foresten?... Hvis han vet at han får det han liker best uansett så kan det jo være litt vannskelig. Men til frokost, lunsj og kvelds så får dere jo heller passe på å ha godt med sundt og varriert pålegg som gir næring - Leverpostei, makrell, egg, ost.

Skrevet

Takk for svar.

Han får ikke noe annet hvis han ikke spis middagen.

Skrevet

Jeg har også en 2-åring som ikke vil ha middag. Hun spiste alt før, men nå er det "itte midda" hver gang vi skal spise. Hun får ikke noe annet, men vi avrunder med frukt, slik vi alltid gjør. Håper det går over, for det er en slitsom tid. Stresser med å lage middag rett etter henting i bhg, og så plukker hun til nød ut en ert eller to. Mange ganger løfter hun ikke opp gaffelen /skjea engang. :(

Skrevet

Kom på en liten ting til! 2-års alderen er jo liksom den tiden da de begynner å bli litt selvstendige og gjerne vil klare sjøl - så et triks kan være å aldri servere de noe før de spør selv, slik at de får følelsen av at det er deres avgjørelse. Rop de til matbordet som vanlig, og sett i gang å forsyne dere selv, men la barnets tallerken være tom så lenge de ikke spør om å få noe.... (eventuelt kan man spørre de underveis om det er noe de vil ha, men ikke bare skuff mat på tallerken dems).

:-)

Skrevet

Min 2 åring har herlig god appetitt! Jeg har servert han det samme som oss, helt siden han begynte med fast føde, og han spiser det aller meste. Til frokost spiser han 2-3 brødskiver med variert pålegg som makrell, smøreost, brunost, hvitost,skinke, syltetøy,prim, leverpostei osv.Noen ganger får han lompe el.knekkebrød til kveldsmat (hvis det har gått litt kort tid etter middag, og han ikke er så sulten) Han er glad i frukt som banan,mandariner/appelsin, druer, epler, ananas osv. Til middag er han glad i laks m/poteter og rømme, fiskegrateng, fiskeboller,fiskepinner, wok m/ chopchuey saus, spagetti m/kjøttsaus, kjøttboller med brun saus, pizza, taco, kylling nuggets, grønnsakssuppe m/farseboller osv. Han er vant til å få grønnsaker, og er spesielt glad i kokte gulrøtter, maiskolber og brokkoli :)

Skrevet

Det skal absolutt prøves, men i dag har jeg kapitulert om skal servere risengrynsgrøt. Det vet jeg går ned på høykant. Dét og pastaskruer. Hvorfor kan de ikke bare leve på is hele barndommen? Det hadde forenklet livet mitt betraktelig. ;-P

Skrevet

Vidunderlig tid... det er ikke det at vi ike har vent jentungen til mat altså. Tidligere spiste hun ALT! Hun spiste til og med ting som vi voksne ikke liker. Det er nå rett før fylte to år hun har fått det for seg at middag (ikke brød, pålegg og grøt) er noe dritt.

Vi voksne og de andre søskene sitter og skryter maten opp i sky og sier hvor god maten er til hverandre, men hun kunne ikke gitt mer blaffen. Er jo utrolig snålt, når hun som ettåring kunne spise tre hele, kokte gulrøtter i biter på styrten, mens nå skal hun ikke ha.

Staheten lenge leve!

Skrevet

Det der tror jeg til en stor del er medfødt. Noen barn bare ER skeptiske mot ny mat og "liker ikke" mens andre liker det meste. Tror egentlig ikke man kan gjøre så veldig mye med det, annet enn å tilby god og sunn mat på en delikat måte, prøve å gjøre måltidene så avslappet og hyggelige som mulig uten mas og tvang. Forsøk å kombinere ting du vet barnet liker med noen nye ting osv. For veldig mange går det seg til etterhvert og de slutter å være kresne.

Selv er jeg heldig å ha fått en barn som liker nesten alt, bortsett fra Mc Donaldsmat, det hater hun. Kunne ikke blitt bedre, og det har jeg ikke gjort noe for heller. Hun bare ER sånn! Hun har spist alt mulig, blåskjell, reker, tsatsiki, thaimat, indisk osv osv. Det hender at det er noe som ikke faller i smak, men stort sett synes hun det meste er godt.

Skrevet

Her er frøkena i utgangspunktet ikke så veldig storspist... Alltid vært glad i brødskive, så det går greit ned. Middag liker hun ting i biter - ikke moset - så her er det veldig populært med fiskeboller, fiskekaker, pølsekuler, grønnsaker og ris. Noe som alltid får ned er fullkornspasta ;-)

Kan ofte være middagssituasjonen som ikke foretrekkes - er jo ofte slitne og utålmodige i den tida (etter en lang dag i bhg). Tar vi med maten ut på tur glir alt ned :-)

Skrevet

Gutten min spiser alt! Er veldig fornøyd med det og håper det varer,han liker å smake på nye ting og koser seg med maten.

Favorittene er pastaskruer,pølse,fiskeboller,knekkebrød,agurk,eple og pære.

Om det er en dag med dårlig matlyst får han ikke noe annet enn drikke før neste måltid..har erfart at matlysta kan svinge litt mellom 1.5- 2.5 år.. :)

Skrevet

Lillejenta her har alltid vært kresen på maten. Og da mener jeg alltid! Da hun var baby nektet hun å drikke "puppe-melk" fra noe annet enn puppen. Begynte bare å hyle om hun fikk "puppe-melk" fra tutekopp. Men morsmelkerstatning var supert - men bare om den var kald. Gjerne rett fra kjøleskapet. Da vi introduserte fast føde var grøt populært (og er det fortsatt) mens fruktmos nesten aldri kom innenfor leppene.

Nå spiser hun for det meste det hun kjenner til fra før (lapskaus, fiskepinner, fiskekaker, karbis, pølser, pannekaker etc.) Men å smake noe nytt gjør hun sjelden. Ikke engang jordbær ville hun prøve i sommer. Veldig synd at hun ikke vil smake, for jeg vet hun hadde likt mye hadde hun bare prøvd. Dietten blir jo begrensa men vi prøver å ikke mase. Og plutselig glimter hun til og prøver noe nytt. I går gikk for eksempel chili-nøtter ned på høykant!!

Vi får vel bare smøre oss med tålmodighet og prøve å la måltidene være lystbetonte, så smaker de på nye ting i eget tempo.

Skrevet

her i huset har en småspist ettåring som smakte på det meste forvandlet seg til en toåring som ikke vil prøve noe hun ikke husker å ha smakt før. kan neke å spise hjemme det samme som hun spiste i bhg noen dager før (argh), nekter iblant å spise det vi vet hun liker osv.

Spiser de fleste typer pasta og farseprodukter av kjøtt og fisk (fiskekaker, fiskeboller, kjøttkaker, karbonade, pølser). Livredd rent kjøtt og fisk enda hun har spist kylling og fisk tidligere. Har sluttet å spise potet. Spiser brokkoli og smaker på blomkål. Liker mais (grillede kolber, kalde maiskorn, minimais). Hvitsaus. Blodpannekaker og vanlig pannekake. Vafler (også grove og sunne varianter, gjerne med et tonn sukker).

Tok lang tid før hun turte smake på bær i høst siden hun ikke husket at hun likte det i fjor (argh igjen, hun liker det jo)

Brød, boller og knekkebrød med smør, smøreost fra tube, hvitost eller servelat. Grissinier. liker barnegrøt, men ikke havregrøt. Har du prøvd polarbrød?

Hun spiser det hvite på kokte egg. Er jo en grei proteinkilde dersom han spiser lite middag.

Veldig rotete dette så kanskje like greit å ikke skrive mer. Håper du finner noen tips i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...