Gå til innhold

Hjelp! datteren min vil ikke roe seg ned på kvelden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er nå tre uker og fire dager gammel. Hun er svært eksemplarisk på dagen og sover og er stort sett rolig og snill, men på kvelden i 22-23 tiden er hun helt ustyrlig og gråter konstant! Hun gråter rett og slett som en stukken gris og det er forferdelig slitsomt. Hun kan holde på i alt fra en time til flere timer. Det virker på en måte som hun har vondt i magen men mer en det vet jeg ikke. Hun skriker så hun blir illrød i hele ansiktet og spenner hele kroppen og fekter med armer og bein og er helt ustoppelig. Hun har veldig god apetitt og spiser og bæsjer mye. Hun har også en del luft i magen.

Har lurt på om jeg rett og slett har for tynn melk på kvelden og har den siste uken forsøkt med NAN ved det siste stellet og på natten igjen når hun våkner uten særlig hell. Nevner her at 100 ml NAN går ned på høykant.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å roe henne ned??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig kjent ut gitt :S

Snuppa her har blitt snart 8uker og begynner og få noe sove rutiner her..

Men kvelden,fra 7 te vi legger oss 22-23tiden er a krakylsk..

Må bare ta hu i bæreselen og gå en tur ut i friskluft.. hjelper noe her..

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Her er også en kar på samme alder som har begynt å bli så urolig. Spesielt på kvelden i forbindelse med at han skal "spise seg opp" til natten fra klokka 20 og utover. Han gråter sjelden, men her helt vill. Vrir seg, grynter og gaper etter mat. Men når jeg legger han til suger han intenst en liten stund før han spytter brystet ut igjen. Skal legge til at dette skjer når han har ammet i timesvis, og det kjennes ut som om det er helt "tomt". Her har det forøvrig fungert veldig bra å gi tillegg på flaske. Enten utpumpet mm fra frysen, eller Småfolk mme. Men det skal som du sier, gjerne opp i 100 ml til før han er fornøyd. Og da har han gjerne sovnet etterpå.

Forsøker å pumpe i forbindelse med at jeg gir flaske sånn at ikke melkeproduksjonen går ned, og da har jeg bare fått ut en bitteliten slant, så har konkludert med at småen spiser og spiser men aldri får fylt magen sin siden det er så lite igjen i brystene.

Det andre som har funket for meg er bæresjal. Når han holder på som verst, tar jeg han i sjalet og går rundt. Det ender som oftest også med at han sovner. I allefall får han roet seg litt sånn at han spiser bedre. Jeg bruker elastisk bæresjal, og har han i froskestilling inni. Da ligger han mage mot mage på meg, og beina hans er oppunder kroppen hans og hjelper han med å få ut eventuell luft. (Raper og promper alltid godt i sjalet ;)

Skrevet

Det høres ut som kolikk dette her. Uten at jeg er ekspert på området altså. Det er vel typisk at de har faste gråtetokter visse tider i døgnet ved kolikk.

Tror ikke du har for tynn melk på kvelden. Ta en titt inne på ammehjelpen sine sider. Der står det at vi gjerne har mindre mengder melk på kvelden, men at det skal være mer av den rike melken som babyen skal ete seg opp på til natten. Det kan virke som de sutter på en tom pupp. La gjerne babyen ligge litt lenger om gangen på puppen før natta. De bruker litt mer tid på å få ut melk, men melken er rik og god.

Jeg har funnet ut at vesla mi på 3 uker(som også er plaget med luft i magen), sannsynligvis får for mye formelk av meg. Har oppdaget at hun har skikkelig skummende bæsj. Forklaringen på dette fant jeg på denne siden http://www.sovlillebaby.com/formelk.htm

Lykke til.

Skrevet

Veldig kjent, ja...

Vi hadde det sånn de første seks ukene, han var skikkelig urolig og det var ikke snakk om å få lagt seg.

Vi kjøpte en babybjørn, og bar ham rundt i den når han var på sitt mest urolige, og det hjalp utrolig mye. Det var faktisk det eneste som hjalp i en periode.

Men vi var sjelden i seng før mellom 1 og 2 om natten uansett.

Sakte men sikkert gikk det seg til, og etter seks uker var det slutt på den verste uroligheten.

Vi var hos kiropraktor og manuellterapeut, men jeg er ikke sikker på om det hadde noe å si.

Skrevet

Tulla mi var lik, tok henne til en kiropraktor o han gav også akupunktur. Etter to behandlinger pludrer hun bare:)

Hvor holder du til?

Skrevet

Har du vurdert å prøve minifom mot luftsmerter, det hjalp hoss oss? Sukkervann mot smerter?

Bæring er det som funket best for oss (sidelengs i vuggestilling tett inntil kroppen, samtidig som du vugger rolig i rytmiske bevegelser og gir henne smukk. Når de ligger sidelengs skal visst det minske følelsen av å falle, rytmiske bevegelser virker beroligende og det gjør også suging)?? Min baby kunne ikke ha NAN, måtte gå over til Hipp... (jeg ammet ikke).. Sover hun sammen med deg om natten? Mi måtte ligge oppå meg i ganske mange uker ellers ble det INGEN søvn på noen av oss. Bruker du anti-kollikk flaske? Bruk den minste tutstørrelsen for redusere mengden luft i magen.

Hvis det ikke gir seg anbefaler jeg å ikke vente for lenge med å oppsøke kiropraktor eller akupunktør... for det er forferdelig slitsomt med kolikk! Vi dro til kiropraktor og følte at det hjalp.

Lykke til!

Skrevet

Takker for svar! Dette skal jeg undersøke nærmere!:-)

Jeg holder til i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...