Tulipan2010 Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Min plan, iallefall på papiret:-), er å fullamme, men å bruke flaske innimellom. Grunnen til at jeg ønsker at babyen tar flaske, er at jeg ikke har lyst til å bli lenket til huset i den tiden jeg skal amme henne. Dvs. jeg vil gjerne ha muligheten, etterhvert, til å av og til nyte noen glass vin og til å kunne gå ut uten babyen. Og dersom jeg lider av søvnmangel, er det fint at samboer kan hjelpe litt med mating om natta hvis det trengs. Men først og fremst bryst selvsagt! Det jeg lurer på er hvor tidlig man bør begynne med flaske? Har hørt at man ikke bør vente for lenge, men også at rutinene rundt amming bør være ordentlig på plass først. I tillegg lurer jeg på når man pumper seg? Kanskje et dumt spørsmål, men dersom babyen nettopp har fått pupp, er det kanskje ikke så mye melk igjen til pumping. Og etpar timer etterpå vil jo kanskje babyen har pupp igjen. Hilse uerfaren førstegangsfødende:-)
Mammafugl Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Hei! Dette høres ut som jeg gjorde det med førstemann. Planen er å kjøre samme regime med denne. Det funket helt strålende for oss. Vi prøvde oss med flaska ganske tidlig. Husker ikke helt hvor mange uker/måneder, men han var i alle fall ikke mer enn 2 måneder. Bare litt testing til å begynne med, for å prøve det ut. Han var ikke så veldig glad i flaska de første gangene, men det er verdt å få det til. Det finnes forskjellige typer, så jeg ville bare kjøpt inn en type først og sett om du må teste ut andre. Jeg hadde elektrisk brystpumpe og pumpet meg hovedsakelig på kveldene. Dette fordi han hadde sine lengste sovestrekk da, slik at jeg ikke pumpet ut melken han ville ha i neste øyeblikk. Det skjedde vel det og et par ganger, men da fikk han det bare av flaske heller:-) Jeg pumpet og frøys ned og nøøøyt friheten dette ga meg. Både til å la far og poden få tid sammen og til å få barnevakt av besteforeldre til å nyte mannen min.
mlkg Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Jeg får barn nr 3. Sist hadde jeg ikke barnevakt på over 1/2 år fordi han ikke ville ta flaske. Passet meg bra den gangen, men nå ønsker jeg meg det annerledes! Jeg planlegger å begynne med flaske så fort ammingen er på plass. Tror man i hvert fall bør gjøre det i løpet av de første 5-6 ukene for å være sikker på at det ikke blir problemer. Man bør også være oppmerksom på at flasketreningen må være vedvarende. Min første gutt fikk alle måltider på flaske noen dager da han var 5-6 uker fordi jeg var syk. Likevel ville han ikke ha flaske da han var 3 mnd. (Vi fant det ut 4 timer før barnevakten skulle komme, og det ble til at barnevakten kom til kinoen slik at jeg kunne amme før vi gikk ut og spiste. Vi fikk han ikke til å ta flaske igjen før han begynte med fast føde og like gjerne drakk litt fra kopp) Jeg har alltid pumpet meg på morgenen, fordi det er da jeg har hatt melkeoverskudd. Tipper du raskt finner ut når du har mest melk. Et lite tips: hvis du har mye melk i starten kan du fryse ned en del da. Etterhvert kan man oppleve at produksjon og etterspørsel stabiliserer seg, slik at man føler man har mindre melk til overs. Men man kan jo uansett bestemme seg for å pumpe ut en liten mengde hver dag. Produksjonen øker hvis man pumper seg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå