Gå til innhold

Får aldri skikkelig svar noen steder.. Kan noen her hjelpe meg ?

annlo90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 20 år gammel jente. Jeg begynte å studere ved BI i fjor høst. Litt etter vårsemesteret ble jeg syk, så var inn og ut av sykehuset. Noe som resulterte i at jeg gikk glipp av nesten alle forelesninger på vårsemesteret, å jeg hadde heler ikke sjangs til å hente meg inn fordi at jeg gikk på sterke medisiner. Dette resulterte i at jeg strøk på to eksamener å ikke fikk levert inn en oppgave, noe som gjorde at jeg gikk "glipp" av 22, 5 poeng fra vårsemesteret.

Da manglet jeg 7,5 poeng for å komme inn på 2.året. Så jeg og skoleveilederen ble enig om at jeg ble satt i et års permisjon og at jeg skulle ta opp det jeg manglet det året.

Et par uker etterpå fant jeg ut at jeg var gravid og at jeg hadde termin i slutten av januar.

Etter dette har jeg ikke fått noe skikkelig svar fra skolen på hvordan det blir i forhold til de, for det er ikke særlig popis å gå på BI å være så ung med barn virker det som.

Når jeg ringer til lånekassen kommer jeg aldri igjennom, så får ikke noe svar der heler i forhold til hvordan det er i forhold til lån og stipend. Selvom jeg har jobb har jeg tenkt å konsentrere meg mest om studiene, så vil dermed ta litt opp så jeg slipper å jobbe meg i hel for å få ting til å gå rundt både på jobb i i forhold til studier. Så mitt første spørsmål er om jeg har krav på noe lån eller stipend dette halvåret når jeg skal ta opp igjen eksamene?

Samtidig fikk jeg brev fra skolen om at jeg nå hadde et års permisjon, å jeg hadde et år til å ordne opp med fagene, å at jeg skulle være klar igjen til høsten 2011.

Saken er at da er pjokken blitt ca 7 mndr gammel, å jeg har fortsatt mamma permisjon.

Dermed kommer mitt andre spørsmål.; Må jeg begynne på skolen igjen selvom jeg har mammapermisjon høsten 2011 ? Å kan de ta fra meg studieplassen når jeg er i mammapermisjon ? For slik jeg har tenkt det skal jeg ha mamma permisjon i et år, kanskje litt mindre, gå tilbake i jobb fram til jeg begynner på skolen igjen høsten 2012.

Jeg lurte også på om det er noen som vet hvordan er det i forhold til lånekassen og det at jeg har et barn når jeg begynner å studere igjen ? Jeg sitter ikke alene med barnet..

Takk på forhånd!

Fortsetter under...

hei,

jeg er i samme situasjon med BI bortsett fra sykemeldingen og fikk beskjed med en gang at jeg skulle da ha permisjon eller gå på skolen med babyen fra høsten 2010... fikk alle papirer og mye hjelp og oppfølging fra kontoret fra da jeg fant ut at jeg var gravid (rundt jul) helt frem til nå når semesteret starter (sjaouke tok jeg kontakt med, men bare se etter hvem det er som har ansvar for din linje) hun er veldig snill og imøtekommende dame som svarer også ganske fort etter min erfaring hvis du sender henne en email. hennes/andres email kan du finne her:

http://bi.no/no/Studiesteder/Handelshoyskolen-BI-i-Oslo/Kontakt-administrasjonen/Bachelor-administration/

slik jeg forstår er at du bestod høst semesteret og ikke vår semesteret. Du kan da ta permisjon fra skolen grunnet fødsel og få støtte fra lånekassen. Du har da ikke rett til å ta noen fag i dette året, men slik jeg fikk beksjed kunne jeg ta OPP evt fag man har gått opp i tidligere og fått dårlig i eller strøket. dette er jeg ikke 100% sikker på så ta kontakt med bachelor admin. kontoret og du får nok raskt svar der.

Ang dette med lånekassen om du har hatt rett på støtte for det siste skoleåret (sommerferien gjelder også). da skal du rett til støtte dette året også i praksis. Det beste er å sende inn søknad så fort som overhodet mulig og krysse for at du er gravid. Deretter følge opp din sak på tlf med evt saksbehandler... dette lønner seg for da har de all info før du evt ringer og det blir lettere for dem å svare på dine spørsmål. (du kan også sende et skriv som beskriver din situasjon inn til dem som et vedlegg).

ps: vet det er vanskelig å komme frem med tlf men smør deg med tålmodighet de tar tlf etter en halv time eller noe sånt og da får du hvertfall svar på dine spørsmål.

dette ble litt langt, men håper det hjalp noe...

Beklager overså ditt siste spørsmål..

det er da slik at du har kun rett på et års permisjon og du må da starte igjen på skolen høst 2011 hvis du har permisjon fra høst 2010 eller så mister du studieplassen din.

Etter min erfaring så kan du klare å gå på BI selv om lille er kun 7mnd. Det er ikke noe særlig med undervisning på BI (i forhold til hvor mange timer man har undervisning på skolen) desuten så kan du lese mye hjemme også eller ta med lille på skolen.

Slik klassen min har ordning nå så har de kun 2-3 dager med undervisning i uken og har du en partner eller noen snille besteforeldre kan de sikkert passe på lille i den tiden du er på skolen.

Dette skal gå så bra så skal du se ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...