RWM Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Hei, noen her som veit med seg selv at de hadde et sukkerinntak over normalen i svangerskapet? Hvordan artet graviditeten deres seg, og hvordan påvirket det barnet? Jeg var superflink de 3-4 første mnd, men så kom apetitten tilbake, og sukkerinntaket bare økte Nå er jeg bekymret for hvilken virkning dette kan ha på barnet... Håper noen vil dele sin erfaring.
Fifrildi Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Jeg ramlet ned i en bøtte med alt fra raske karbohydrater til tradisjonelt sukker. Det var det eneste som hjalp mot kvalmen de første tre mnd (levde på loff, boller og pommes frites). De siste tre mnd trøstespiste jeg en del snop da jeg var sykemeldt pga alvorlig bekkenløsning. Ingen innvirkning på svangerskapet. Ingen innvirkning på barnet (hun var 3.130 gram ved fødsel til termin). Jeg derimot gikk opp 16 kilo. Stort sett fett. Gikk ned 4 kilo første to ukene etter fødselen. Resten sliter jeg med å bli kvitt. Babyen er normal på alle mulige måter.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Jeg har gått på lavkarbo i mange år, er insulin resistent. Men da jeg var gravid ble jeg skikkelig kvalm, hadde hyperemesis og gikk på kvalmestillende. Eneste jeg klarte å spise var brødmat og pizza, burgere, poteter, sukker, ja alt fy! Ble kvalm av grønnsaker, kjøtt, kylling, fisk, vann, ja alt sunt. Så etter å ha spist brød hver dag i hele svangerskapet gikk jeg altså totalt opp 30kg!!! Men heldigvis hadde det ingen påvirkning på babyen, hun var helt normal på alle måter, og jeg fikk ikke svangerskapsdiabetes eller svangerskapsforgiftning eller noe. Nå, 11 mnd etter keisersnittet så har jeg fremdeles 8kg jeg må ned igjen... vekten har så og si stått still, kroppen tviholder på alt fettet. Håper jeg ikke er så kvalm neste gang.
RWM Skrevet 26. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2010 Tusen takk for svar fra dere begge. Sitter og venter på å reise til jm nå på sv.sk.ktr. Håper ikke det slår ut noe på glukose i urin.... Jeg har hittil egentlig ikke gått opp noe. Jeg var veldig flink de første 3-4,mnd hvor jeg holdt meg unna godteri, brus(drikker fortsatt ikke dette) og junkfood(som jeg heller ikke er så glad i). Jeg gikk ned 7kg ganske fort, men har nå gått dem opp igjen,...så ligger sånn sett på utgangspunktet. Jeg har jo 14-15uker igjen, og håper at jeg slipper å suse altfor mye opp i vekt....skjønner at dem sitter godt på etter fødsel også :S Når gikk dere mest opp i vekt?
missM79 Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Jeg var ikke flink på noe tidspunkt i mitt svangerskap. Var kvalm frem til siste dag og drakk mye cola, spiste mye salt, dvs pølser, potetgull osv. Fikk og dilla på sjokolade og alt annet godt... Mitt barn var 4,4 kg når han ble født, ifølge min jordmor var dette ikke en følge av mitt kosthold men genetikk? Hvem vet... Jeg gikk opp 18 kg, men mye av det må ha vert vann for nå en jeg tilbake til start. 1,76 høy og veier 63 kg. Tror ca 4 av de var fett, men de kg tror jeg amminga har dratt avgårde med :-) 6 uker siden fødsel nå.
Fifrildi Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 Jeg gikk opp mye de første mnd (diett av mest loff og sånt gjør det med en!), så hadde jeg såpass beskjeden vektøktning en stund at legen ble litt bekymret før jeg klinket til med 1 kilo i uken mot slutten (mesteparten smågodtrelatert...)! Har nå etter 4,5 mnd bare 5 kilo igjen til startvekt før svangerskapet, men har trent veldig mye i det siste og spiser plagsomt sunt
b77h Skrevet 26. august 2010 #7 Skrevet 26. august 2010 hmmm...må komme inn her med en litt (kanskje) irriterende kommentar: virker som at det dere er mest opptatt av er kropp og vekt etter svangerskapet... Men hva med utviklingen av fosterets kropp og hjerne? Det man putter i munnen som gravid er jo tross alt de "byggesteinene" fosteret skal vokse av....
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 Jeg fikk sukker i urinen og "besto" ikke glukose testen (der du må drikke et slags sukkervann og så måler de hvor bra kroppen kvitter seg med det). Det var ikke svangerskapsdiabetes, men over grensen for det som er bra. Dette var ca i 7. måned en gang. Dette kan skje selv om du ikke spiser spesielt mye sukker, men sjansen øker jo mer du får i deg. Resten av tida spiste jeg ikke noe sukker. Dette har ikke hatt noen innvirkning på sønnen min. Han er frisk og rask og var ikke spesielt stor (3,8kg). Lykke til Det går helt sikkert bra.
Fifrildi Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 b77h: Nå har vel de fleste svart på at barnet har utviklet seg normalt slik at det som gjenstår er egen kropp... Det er ellers lite som skulle tilsi at sukkerinntak/inntak av raske karbohydrater i svangerskapet går ut over andre enn mors vektoppgang - med mindre man utvikler svangerskapsdiabetes, men det er en helt annen sak. Et foster tar den næringen det trenger. Man skal faktisk spise ekstremt feil (type anorexiaspising/ting man vet er skadelig som feks store mengder koffein/ikke spise noe omega3) for at det går utover barnet. Fosteret tapper mors reserver om ikke annet er tilgjengelig og utvikler seg så godt som alltid helt normalt.
det er berre mordi Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 Jeg spiste enorme mengder med sjokolade og cola siste halvdel av svangersapet. Hadde dilla på appelsiner første del, så den biten gikk forsåvidt greit. Har aldri hatt så bra forbrenning som da jeg gikk gravid, og barnet som kom ut var godt under snitt i både lengde og vekt. (frisk som en fisk likevel, heldigvis) La på meg 7 kg, og de var borte i det jeg kom hjem fra sykehuset:)
RWM Skrevet 27. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2010 Godt å høre at det har gått bra med de fleste...jeg hadde ikke noe sukker i urinen, så veldig fornøyd med det... Jeg stresser ikke med vekta mi, det er mer hvilken virkning det kan ha på barnet. For jeg innbiller meg liksom at han får "sukkersjokk" de gangene jeg dytter innpå godis... Har dere forresten noe tanker rundt dette når dere ammer? Vil sukkermengden "gå over" i melka?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå