Frk Fjong Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Sitter her å tar tiden på riene... men husker virkelig ikke når det var på tide å ringe føden.... 5 min mellom i èn time? hvor hver rie varer i ca 1 min? Eller...?!?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 ja, er ikke det den såkalte 5-1-1-regelen? Om du ringer en gang for mye så har vel det uansett ingenting å si. Masse lykke til, håper det blir fødsel på deg i kveld!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 hmm..husker ikke helt jeg heller, for mine rier ble aldri helt regelmessige -men jeg ringte dem siden det gjorde skrekkelig vondt, og da jeg kom inn på sykehuset hadde jeg 3 cm åpning (hadde da hatt vooonde rier i 7 timer hjemme)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Fødselen er definitivt i gang når: • Riene er smertefulle, øker i intensitet og kommer med 10-15 minutters mellomrom. • Ved fostervannsavgang, med eller uten rier. • Når jordmor/lege ser at livmormunnen din har begynt å åpne seg, eller er myk. Du som er gravid bør henvende deg til fødeavdelingen eller jordmor: • Når riene er smertefulle, øker i intensitet og kommer med 10-15 minutters mellomrom. • Om det kommer spor av friskt blod, eller rikelig blødning. • Ved fostervannsavgang, med eller uten rier. • Hvis du har lang reisevei og er usikker på om fødselsrier er i gang. Husk at du bare må ringe hvis du er usikker på noe og ønsker råd. Noen ganger er det vanskelig for jordmor å avgjøre via telefon om fødselen er i gang eller ikke. Hun vil da anbefale at du blir undersøkt. Hentet fra viktig info-tråden. Lykke til, håper det er din tur idag!! =)
Evigheten Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Jeg fikk beskjed av jordmor om å ikke følge den 5-minutters regelen slavisk, men å ringe når jeg selv følte at jeg ville komme inn. De sender ingen hjem igjen, man blir heller sendt ut for å gå seg en tur, ta noe å spise osv hvis det ikke er ordentlig i gang. Men de gjør sikkert ting forskjellig på de forskjellige sjukhusa også.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Mange som blir sendt hjem igjen også (hvis man har under 3 cm åpning), men da har man ihvertfall fått en undersøkelse først, og dermed kanskje litt mer trygghet rundt det hele? Noen får også tilbud om smertestillende tabletter, for å prøve å sove og samle krefter hjemme mens man venter!
Frk Fjong Skrevet 25. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. august 2010 Takk for svar... Har nok hatt rier i hele dag uten at jeg har tatt tiden på de.. Men siste timen har de kommet med ca 5 min mellomrom.. og de varer i ca 55 sek. Synes egentlig ikke de er spesielt vonde enda.. veldig overkommerlige... og jeg VET at jeg blir sendt hjem igjen fra AHUS dersom jeg ikke har kommet langt nok... Har 30 min å kjøre til sykehuset.. men vil vente så lenge som mulig hjemme for å unngå å bli sendt hjem.... Kanskje det heller er på tide å kommandere pappaen hjem.. han er fortsatt på jobb...men bare 5 min å gå hjem da... hmmm...
Rosa Mirabella Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 Ønsker deg masse lykke til iallfall! Så spennende:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 Synes d kan høres ut som modningsrier, for åpningsriene er vanligvis rimelig smertefulle, og merkes GODT for å si det sånn;) Men hvordan går d med deg nå, er du fremdeles hjemme eller på Ahus og føder? Spennende, tvi tvi=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå