Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Har ei jente som nettopp har fylt året som ikke har lyst å leke på gulvet alene. Etter å ha lekt litt med henne, prøver jeg å sette neg på en stol rett ved siden av der hun leker. Da får hun full panikk og kommer krabbende i full fart mot meg. Klamrer seg til leggene mine. Når jeg sier at hun må leke litt alene, gjør hun seg så sjarmerende hun bare kan. Smiler og sier 'heia', klapper eller gjør andre ting for å få meg med. Hun går ikke enda. Når vi er på nye plasser med mange ting og utforske eller har fått en ny leke, leker hun som bare det på egenhånd. Tror ikke hun er utrygg. Forslag? Sitter som regel ned henne, skal jeg istede prøve å gjøre meg litt hard og si nei av og til? Vært så kjekt å fått gjort litt husarbeid mens hun leker på gulvet!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Høres ut som hun kjeder seg litt alene og vil ha oppmerksomhet, virker ikke utrgg. Men skjønner godt at du vil få gjort litt husarbeid mens hun leker for seg selv. Det jeg gjør med min gutt på 1år er og bare gjøre husarbeid, støvsuge etc, han følger ofte etter, men skjønner fort at jeg ikke kan leke med han hele tiden, da går han rundt og prater og leker litt for seg selv, men hvis jeg bare sitter i en stol og ser på han når han leker vil han at jeg skal leke med han og sutrer, men ser han jeg er opptatt, går det greit. Alle barn må lære seg å leke litt for seg selv og ikke få oppmerksomhet hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Hva med lekegrind? Her i huset var det samme problemet. Etter at vi kjøpte en stor lekegrind, (sekskantet med åpning på siden) la vi mange leker der og han lekte veldig godt på egenhånd. Han koblet oss ut på en måte... og jeg fikk gjort mye husarbeid ol. Etterhvert krøp han inn i den og satt der og koste seg. Nå er han 19 mnd og sitter i denne hver morgen slik at jeg får dusjet i fred uten å være redd for at han raser rundt uten tilsyn. Leker med lyd er smart. for da vet jeg at alt er i orden selv om jeg ikke ser ham.
Underveis --> Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 Her hadde jeg nok bare gjort husarbeidet, og "tvunget" henne til å klare seg litt på egenhånd. Dersom hun krabber avgårde på fremmede steder, så er hun i alle fall ikke engstelig i sitt eget hjem. Da går det mer på at hun kjeder seg. Junior her er f.eks. veldig hjelpsom med å brette klær, ta inn og ut av oppvaskmaskinen, støvsuge osv ;-) Da gjør dere noe sammen, uten at det er hun som styrer hva som blir gjort. Vil hun ikke være med på din "lek", så er det andre leker hun kan holde på med. Litt selvstendighet kan man "tvinge" de til i den alderen, synes jeg.
mammasi Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 Jeg har samme problemet med min datter, som også er 1 år. Viss jeg bare prøver meg på husarbeid og ikke gir henne full oppmerksomhet begynner hun med alle sine "triks" for å få mamma med seg. Jeg har prøvd å si nei og være hard, men da begynner hun å gråte. Hun skal i tillegg veldig ofte bæres. Viss jeg feks skal lage mat, skal hun henge på hoftene mine å se hva mamma driver med. Og det er ikke alltid like enkelt å gjøre ting med bare en arm. Selv om jeg føler jeg er blitt rimelig god på det nå. Kanskje en god ide å kjøpe lekegrind! Håper bare på at det ender opp med at hun nekter å sitte i den alene, så ender jeg vel selv opp i lekegrinden.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. september 2010 #6 Skrevet 4. september 2010 Hun er nok bare veldig sosial av seg. Jeg har 4 barn og 1 av mine barn var sånn som nesten aldri lekte alene (nr 3 i rekken). Han har alltid vært mye, mye mer sosial enn de andre barna og var en som hadde veldig godt av å begynne i barnehage tidlig. Han er 3 år nå og sliter fortsatt med å leke helt alene noe særlig, vil alltid ha noen andre med seg. Jeg skal ikke si at det ikke går an å gjøre forsøk på og få veldig sosiale barn til å leke alene, men jeg tror mange glemmer at i slike tilfeller kan det være mye personlighet inni bildet og man bør gjerne akseptere situasjonen litt i stede for å tvinge dem til å gjøre noe som ikke er naturlig for dem? Vet ikke helt jeg. De andre 3 barna mine har "alltid" lekt alene litt, vekslet mellom å leke litt alene, ville opp litt, leke litt alene, ville ha meg med osv. De er helt normalt sosiale, mens han nr 3 er nok godt over snittet sosial.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå