Gå til innhold

Student - lånekassen, penger, pappas lønn og andre spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hei=)

Jeg er student og mottar støtte/lån fra lånekassen. Termin 7.mars, så er absolutt innenfor grensen til å ha mottatt stipend siste seks mnd før fødsel (har igrunnen studert i flere år, så den kan de ikke ta meg på;)). Barnets far (min samboer, ugift), er i fast jobb. Dette har han vært i flere år. Jeg ser det kommer an på barnets fars lønnsnivå, hva jeg vil få utbetalt. Han er skuespiller og tjener derfor ikke det samme hver måned. I tillegg har han ekstra lang sommerferie uten lønn. Skal jeg ta utgangspunkt i forrige år (2009), se på ligningen hans og fordele det han tjente på 12 mnd? Og dermed finne gjennomsnittelig månedslønn? Eller regnes ikke sommeren med? Og er 2009 ok (siste registrerte ligning), må jeg ta utgangspunk i 2010, barnet kommer jo bars 2011?

Og enda et spørsmål: Vil jeg få fødselsstipend fra lånekassen i sommermånedene også? Eller? det gjør man jo ikke vanligvis. Men? jeg kan da ikke ha full sommerjobb med et spedbarn dinglende på armen?

Akk!

På forhånd, takk for svar=)

Fortsetter under...

Gjest ________

spør jordmor om dette eller spør på nav, de registrer ingenting på deg før du fyller ut skjemaet lell, så du kan jo spørre :)

er også student og samboer tjener jo over den øverste grensa til lånekassen så jeg får sikkert redusert fødsels stipend, jobber i tillegg i butikk og har ca 9000 kr der i måneden så jeg skal ta ut fødsels stipend og permisjons penger i 80% og får da ca 7200 + 8900 fra lånekassen og 900 i barnebidrag.

Men når far tar ut sine 10 uker med pappaperm får jo han 28 800 i permisjons penger så det lønner seg jo at han tar ut sin permisjondel mer enn min så jeg heller kan begyne å studere fra september

:)

Er selv student og har en samboer som er selvstedig næringsdrivende og er litt i villrede. Må ta meg en tur på NAV tror jeg!

Kan ikke svare deg på de første spm, men når det gjelder sommermånedene og Lånekassa, har jeg skjønt det sånn at vi får likt beløp pr måned, også i sommermånedene.

Jeg er også student, og tenkte meg på nav en tur, men kvir meg litt siden alle jeg kjenner hater nav, hehe.

Har jeg forstått det rett at man får gjennomsnittet av de 3 beste mnd, de 10 siste i svangerskapet?

Sånn at når gjennomsnittet mitt de 3 beste mnd er på 12000 kr så er det det jeg får i mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...