Gå til innhold

Når fikk dere svar fra NAV ang. søknad om foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sendte inn søknaden for over 2 mnd siden, og fikk et brev i juli om at svaret skulle komme innen 8 uker (altså i starten av denne uka). Meen, nå viser det seg at det brevet bare var tull, og at jeg ikke kan forvente meg noe svar før iløpet av september en gang - og de har ikke engang begynt å SE på søknaden enda- termin er 23.sept..

Sukk og stønn... Hva var da vitsen med det brevet jeg fikk om maks 8 ukers behandlingstid, når d viser seg å ikke stemme i det hele tatt??! Irriterer meg litt kjenner jeg, at jeg får såpass seint svar selvom jeg var såpass tidlig ute (han jeg snakket m sa at jeg kunne sende inn søknaden så tidlig jeg bare ville, men de ville ikke se på den før i september uansett..)

Er dette virkelig vanlig praksis?? Synes det er VEL seint å få beskjed om dette såpass tett opp mot termin, for alt jeg vet kan jeg ha født før jeg får vite svaret- og litt kjipt å ikke kunne planlegge den økonomiske fremtiden sin det neste året liksom, hvis det skulle bli noe feil i saksbehandlingen el lign:/

Fortsetter under...

Skrevet

Ring å spørr hvordan det går med søknaden din, har ei veninne som gikk og ventet, og da ho ringte, lå bare søknaden der, var egentlig ferdig behandlet, bare ikke sendt ut..

Jeg fikk godkjent vedtak etter bare 2-3 uker, så jeg ble veldig overasket kan du si=)

Skrevet

Vi har snart ventet 4 mnd på svar!

Sendte inn papirene så fort jeg var over 26 uker (pga terminbekreftelsen fra legen som må være datert etter det)

Etter 2 mnd purret vi (3 ganger før vi fikk noe svar) og da kom det et brev i posten der det stod at de skulle behandle søknaden innen 3 mnd etter vi leverte.

Nå er det 2 uker siden jeg gikk ut i permisjon og vi har ennå ikke hørt noe (har ringt fleeere ganger i løpet av sommeren for å få bekreftet at de har alt av papirer, DET har vi fått bekreftet, men ingen kan si hvordan søknaden ligger an..)

I går sendte jeg en mail IGJEN!

Og i dag fikk jeg brev i posten der det stod at de beklagde lang svartid, og at de skulle behandle søknaden vår så fort de fikk mulighet...

Er det mulig sier jeg bare...

Tragisk!

Skrevet

HEIA NAV!! Sier jeg bare...

Jeg måtte ringe her om dagen for å høre hva som skjedde liksom.. da jeg syntes det var litt merkelig at jeg ikke hadde fått NOE brev i det hele etter at jeg sendte inn søknaden.. i juni...

Fikk da beskjed om at søknaden lå hos en saksbehandler, men at den ikke var gjort noe med... De skulle få fortgang i sakene mente de.. Men har fortsatt ikke hørt noenting...

Heldigvis for meg forskuddsbetaler arbeidsgiver lønn som vanlig, og det gir derfor ikke meg noen umiddelbare økonomiske problemer...

HELDIGVIS!! Orker ikke tanken på hvordan det skulle gått om jeg ikke hadde fått pengene når jeg skulle... Vi gravide har jo regninger osv å betale vi som vanlige folk så...

Jepp jepp...

Heia NAV!! ;)

Skrevet

Det er helt tragisk!

Men vår erfaring er at det er bare å ringe å mase. Mas til de blir så lei at de ordner opp!!

Faktisk det eneste som fungrerer noen ganger..

Godt du får penger fra arb.giver. Det gjør ikke jeg :S

Skrevet

hehe, ja heia NAV ja- det går ikke alltid så fort i svingene der oppe nei;)

Jeg har ringt dem to ganger nå, og fikk forskjellig svar begge gangene, så tydelig at de ikke er helt enige om praksisen kanskje. Er ihvertfall helt tullete å sende et brev hvor man loves et svar innen så og så lang tid, men så når den fristen er forbigått sier man at det brevet er "kanskje noe villedende", og at det er HELT andre regler som gjelder i praksis... Jaja, forstå det den som kan- det er vel kanskje en typisk NAV-logikk?!

Heldigvis får jeg også pengene utbetalt direkte fra arb.giver, så ikke noe stress sånn sett, men hadde vært greit å fått klarhet i det uansett, gjerne litt før babyen kom..

Annonse

Skrevet

Desverre!!!! NAV suger, og har en elendig service holdning!!!! Selv har jeg ikke fått noen svar enda, og ringte for å etterlyse om de har fått søknaden min, Jo, det hadde de, men de hadde utsatt saken min 3!!!! ganger!?? Til info: Sente søknaden i begynnelsen av Juni, og ble fortalt at jeg hadde god margin og skulle bare slappe helt av. Ble senere oppringt av en saksbehandler og ble nermest kjeftet ut fordi hun hadde fått purring fra sine kolleger.... Heia NAV

Skrevet

Trodde d var bare i tromsø dæm va træg..vente enda på svar..ska dra innom NAV på mandagen!Da e d 3 mndr siden æ sendte inn søknaden.Lovte d sku behandles innen 2 mndr,så de sa æ hadde god tid når den ble levert :( :( F.. NAV stinke!!Har ringt men får liksom ikke noe bra svar hos de..permisjonen min sku starta for 2 uke siden ..grrrrr..

Skrevet

Trege trege NAV

Skulle tro de måtte betale fra egen lomme. Har ringt dem 2 ganger, men de nekter å ta i søknaden min. Fikk beskjed om at de ventet til barnet ble født. Har permisjon 3 uker før termin. Teller ikke de ukene kanskje. Startet permisjon nå på mandag og jeg hadde ikke blitt lei meg hvis jeg hadde fått ferdig behandlet søknaden min. De har hatt den i 2,5 mnd. Jeg får ikke forskudd av arbeidsgiver og må evt ta opp lån hvis ikke de gjør jobben sin. Hurra for NAV!!!

Skrevet

Jeg fikk svar 2 uker etter jeg leverte søknaden om at den var innvilget og i orden. Har aldri hatt noe problemer med Nav her jeg bor, de har alltid vært kjempe raske med å behandle evt søknader jeg har hatt og veldig service innstilte og blide. Kjempe kjedelig å høre om dere som må vente så lenge.

Håper dere får svar snart!

Skrevet

Jammen må jeg si dere er tidlig ute med å sende inn! Jeg leverte min på fredag jeg, og var 34 fullgåtte uker på mandag. Skal ettersende en del på søknaden også, men det viktigste er med, selve søknaden, mine lønnsopplysninger samt terminbekreftelse.

Når vi skal ha ferie, og når far skal ha perm. samt hans lønnsopplysninger sender vi inn senere.

Skrevet

hehe, virker som om NAV lever opp til sitt "gode" navn og rykte her ja;)

Jeg ble nærmest "tvunget" av arb.giver til å sende inn søknaden såpass tidlig, hvorfor skjønner jeg ikke helt, men det er nå en annen sak.. Trodde kanskje at det var pga sommerferien at NAV somla så fælt, men da virker det som om noen kontorer rett og slett har det som praksis at de ikke behandler søknaden før man går ut i perm... Rare greier må jeg si!

Skrevet

Nav ja, hva skal man si, jeg leverte søknaden min i juni, var ikke vits i å levere den før sa de, da 26 ukers regelen, så fikk svar at det kan ta 3 måneder før man får svar, Lenge synes jeg da men navregler er navregler.

Saksbehandleren min i Nav sendte idag brev om at dagpengene mine er stanset fordi jeg er gravid kvalifiserer jeg Ikke i tilstrekkelig grad som arbeidssøker...

Så får jeg et annet brev om at jeg må se til H**** å sende inn lønnslippa mine for de siste 10 månedene og det er MIN skyld at søknaden ikke er ferdig,dro ned til de jeg med en helsikes bekkenløsning og damp ut øret, da beklaget de for de trodde jeg hadde jobbet de siste 10 månedene (søknaden bekrefter at jeg er dagpengermottaker og Nav har altså ingen bruk for de lønnslippa de mente jeg skulle sendt inn, for jeg har gått på dagpenger og trengte de lønnslipp så er det jo de som sitter på lønnslippa og de som sender dem til meg hehe helt utrolig)

Så nå sitter jeg her, de sier søknaden er en hastesak,noe jeg har ringt og forhørt meg om, damen sa at jeg måtte vente som alle andre det er ikke noe hastesak desverre, det med hastesak sier de til folk slik at de slipper mas har jeg fått inntrykk av.

null penger i en stund nå, og problemet er at økonomien blir veldig dårlig, har jo ikke lyst til å tenke på dette nå, heller glede meg til mitt første barn sukk.. Det blir kanskje opptil en måned uten noen penger, kjenner dette går utover humør og trivsel, sånn skulle det jo ikke bli...=,( Sorry langt, ble bare for mye å holde inni seg for en førstegangsfødenen og alenemor

Annonse

Skrevet

Hjelp, jeg er også arbeidsledig. Ikke sendt inn søknaden ennå (er straks i uke 30..), så de har vel ikke i systemet at jeg er gravid, men kan de ta fra meg dagpengene pga. det altså? Sånn sett er det kanskje lurt å vente med å sende den inn, men kan kanskje risikere å måtte betale tilbake dagpenger..? Oops...

• 2 uker senere...
Skrevet

shoegal, du er sent ute med å sende inn søknad, du burde gjøre det asap fordi tre uker før din termin vil du ikke lenger motta dagpenger, da stopper de og vis de bruker den tiden de pleier å bruke på nav på å behandle søknaden din om foreldrepenger vil du måtte gå uten penger lenge.

Jeg vet ikke hvorvidt du må betale tilbake dagpenger men de har et skriv fra da du fikk dagpengene dine om at ytelser du mottar som er feil eller som er for mye utbetalt har de rett til å kreve inn..om de ikke krever det inn nå så sitter det folk å jobber kontinuerlig med slike saker og De vil finne ut om du har motatt en krone mer enn du skal ha.

Dessuten så får du foreldrepengene beregnet fra ca den datoen dagpengene dine stoppet så du har ikke noe å tape på å skyndte deg å sende søknaden det er den som haster.

Lykke til=)

Skrevet

Hehe.. jeg tenkte at oi, er nå nav så ille da? når jeg leste HI.. og i dag mottok jeg brev fra Nav og tenkte at det sikkert var svar på mine foreldrepenger ettersom jeg sendte inn søknad i juni. Den gang ei.

De snakker om at de ikke har klart å behandle søknaden innen en eller annen tidsfrist som de tidligere har gitt (jeg har ikke hørt et pip fra dem før). De prioriterer nå min sak sier de.. hehe, det tror jeg ingenting på! Og ikke spiller det noen rolle for jeg er også så heldig at arbeidsgiver forskuterer lønna mi i permisjonstida. Så for min del kunne de tatt for seg dere andres søknader først.. er jo uansett nesten to mnd til min termin så jeg har det slett ikke travelt! Jeg får sikkert beskjed om 1,5 mnd at UL-papirene fra uke 18 ikke holder som dokumentasjon på graviditeten og terminen (sendte nemlig ikke inn noen erklæring fra legen for sendte søknad før uke 26) og at jeg må inn på ny venteliste for behandling.. men det skiter jeg jo som sagt i.

Men hvem skulle trodd at det skulle være så vanskelig å behandle foreldrepengesøknader??? Jeg vil nå tro at det må være en veldig rett på sak type sak liksom.. mye verre med sånne syke/mindre syke/ asyl/ etc saker tenker jeg.. men hvem vet.. :)

Skrevet

Er vell ganske individuellt fra fylke til fylke eller ?? Fikk svar om at d skulle ta ca 3 mnd behandlingstid.... Men, fikk vedtaket i posten her om dagen etter 2 måneder. Men, nå har jo seff dene ene jobben min (har hatt to siste halve året) ikke klart å sende inn lønnspapirene mine til nav for i går, så er spente på når æ får eller om d blir nytt vedtak! .....

Skrevet

Jeg leverte søknaden da jeg gikk ut i permisjon i uke 37 og fikk svar etter ca en uke om at søknaden var mottatt og at det var maks 3 mnds behandlingstid. Endelig vedtak ble fattet i uke 39, så for meg tok det kun to uker. Nå har jeg en "enkel" søknad, men den ble levert i Oslo og jeg trodde ikke det skulle være den raskeste stedet.....

Skrevet

Jeg leverte søknaden da jeg gikk ut i permisjon i uke 37 og fikk svar etter ca en uke om at søknaden var mottatt og at det var maks 3 mnds behandlingstid. Endelig vedtak ble fattet i uke 39, så for meg tok det kun to uker. Nå har jeg en "enkel" søknad, men den ble levert i Oslo og jeg trodde ikke det skulle være den raskeste stedet.....

Skrevet

...og her ventes det fortsatt gitt.. Gikk ut i perm nå på torsdag...så skal bli spennende å se om jeg får noe svar før babyen er ute!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...