Gå til innhold

....hormonspiral, noen som har erfaring? Gode/dårlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... er så usikker på om jeg skal sette inn eller ikke!

Er mest redd for at det skal gjøre vondt, og at jeg skal bli gravid alikevel....

Erfaringer????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan snakke for min egen del ialefall..

Satt inn hormonspiral forrige fredag å har hittil ikke hatt noe problemer.

Var ikke noe vondt å sette inn siden jeg hadde en meget erfaren lege som gjorde det..Fikk forklart alt som skjedde å det var ikke noe problem.

Har hatt litt blødninger men ikke mer en at jeg må ha et truseinnlegg på meg til tider.

Var litt øm i magen et par dager men ellers ingenting.

Kjenner trådene såvidt om man er oppi livmorhalstappen.

Anbefales om man ikke skal ha flere barn..

Skrevet

Jeg måtte fjerne min da den ble ubehagelig for samboeren min! Prøvde først å klippe trådene, men det hjalp ikke. Anbefaler p-stav!

Skrevet

har hatt hormonsprial i 5 år før jeg fjerna an å ble gravid på 1pp. satt inn en ny en 3mnd etter jeg fikk jenta vår i jan. har ikke blødd siden. blødde ikke på de 5 åra sist heller! med andre ord helt FANTASTISK!!! anbefales på det sterkeste.

Skrevet

Gjør ikke noe vondt å sette den inn, bare litt menssmerter. Og gravid blir du nok ikke for det er vel det sikreste prevensjonsmiddelet som fins:-) Det du heller bør tenke på er om du tåler den eller ikke. Jeg tålte den ikke, ble skikkelig bitch og levde 4 år som ei sur grinete hurpe og var trett hele tiden, uten at jeg koblet det til spiralen. Men så kom jeg tilfeldigvis over en artikkel om hormonspiralen og da gikk det virkelig et lys opp for meg. Selv med en baby som våkner ofte hver natt og har gjort det i 8 mnd, så er jeg likevel mye mer opplagt nå enn i de årene da jeg hadde spiralen. Men vet du at du tåler hormoner, så kan den anbefales. Spesielt siden mensen forsvant helt!

Skrevet

Innsettingen og alt gikk som en lek, null problem. Småblødninger etterpå. Mitt problem var at jeg ikke tålte hormonene i den - jeg ble trøtt, fikk hudproblemer (dermatitt), kjempestive muskler, melken min tørket bort (hadde en datter på 2 mnd da den ble satt inn, og når hun ble 5 mnd var det helt slutt på ammingen).

MEN jeg hører jo til unntakene! Jeg kjenner mange, mange som har hormonspiral som er kjempefornøyde, og alle sier at det beste er at de slipper mensen omtrent helt.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde hormonspiral..

Min opplevelse var at det var kjempevondt å sette inn, men legen var ganske uerfaren, så det kan godt være grunnen.. Hadde vondt i magen et par dager..

Mensen ble helt borte, og det er jo helt fantastisk!! :)

Ikke fullt så fantastisk, var at sexlysten også forsvant.. Dette er visst en ganske utbredt bivirkning..

I tillegg så fikk jrg noen stikkinger i eggstokkene innimellom, mest rundt eggløsningstider, disse var til tider ganske vonde.

Jeg fant ut at det var ikke verd disse plagene, så jeg fikk den fjernet.

Men det er jo ikke sikkert at det blir slik for deg, så jeg ville prøvd hvis jeg var deg. Det er jo helt fabelaktig prevansjon hvis man ikke får slike plager, og hvis det blir plager likevel, så er det bare å ta den ut igjen. :)

Skrevet

Nå er ikke min erfaring god men jeg skriver alikevel...

Jeg fikk satt inn hormonspriral mellom de to første guttane mine, jeg fikk tips av JM å ta en paracet og en ibux 1 time før insetting, gjorde ikke vondt... MEN, min ble satt inn feil og den vandret i kroppen... satt seg fast i bukfettet, og jeg mått fjerne den med kikhulls operasjon... AU ikke godt... så det kan skje, ett under at jeg ikke ble gravid i denne tiden. Gikk så og si 1 år uten å vite at den ikke satt som den skulle... SÅ be de for all del sjekke med UL at den sitter riktig...

Jeg skal ikke ha sprial igjen for å si det sånn...

Men mange som ER fornøyd, lykke til!!!

Skrevet

Jeg har min andre nå og er veldig fornøyd. Fikk satt inn den første noen mnd etter første fødsel etter å ha prøvd cerasette uten å være fornøyd (er håpløs til å huske på piller...). Merket et lite ubehag når den ble satt inn, men ikke veldig mye mer enn når det blir tatt celleprøve. Jeg hadde litt ubehag ca som mensenmurringer de første 2-3dagene, men ikke mye. Det største "problemet" var at jeg de neste mnd småblødde litt uten system, så jeg gikk med truseinnlegg stort sett hele tiden, men blødde aldri å smye at jeg brukte bind. Etter de føreste mnd sluttet jeg helt å blø. Når jeg tok den ut for å få nr2, ble jeg gravid på første forsøk.

Etter fødsel nr2 fikk jeg satt inn spiral på nytt. Ubehaget ved innsetting var ca likt. Denne gangen har jeg ikke vært plaget av småblødninger, men fikk en større blødning (ikke veldig mye, men såpass at jeg måtte bruke bind). Husker ikke helt når den blødningen kom, men tror det var etter 1-2uker. Etter det har jeg ikke blødd noe.

Når det gjelder om det er vondt eller ikke, så tror jeg det har litt å si om legen som setter den inn er flink til det eller ikke. Når den først er der, så skal det ikke være vondt, da burde du få sjekket det ut.

Skrevet

Har er min (dårlige) erfaring: satt inn 3 mnd etter fødsel, fikk da tilbake bekkenløsningen for fullt, værre en slutten av svangerskapet. Måtte ta den ut 7 mnd etter fødsel.

Utenom det fugerte den veldig bra, mistet mensen, økt sexlyst, ingen piller å huske, den bare er der og gjør det den skal. :) må legge til at det er ganske sjelden man reagerer slik som jeg gjorde da.

Forresten så er den like sikker som kvinnelig(?) sterilisering!

Skrevet

Hadde to stk. fordelt på 8 år, og skal ha en. Utelukkende positive erfaringer. Anbefaler å la en gynekolog sette den inn for deg.

Skrevet

Min erfaring er at den var ekkel å sette inn.. Ikke direkte vondt, men følte meg uggen en uke etterpå.. Hadde en traumatisk fødsel med hastekeisersnitt, så det ble vel litt for mye med roting og vondter i magen igjen for min del.

Etter tre mnd sluttet jeg å spotte, og nå har jeg ikke sett noe til mens på 3 mnd. etter det. Føler meg trøtt og litt dårlig humør, men tror det har mer med søvnmangel pga bebisen enn spiralen, men man vet jo ikke. Er fornøyd jeg iallefall så langt. :)

Skrevet

Har at hormonspiral i 2 omganger. Og begge gangene har de bare vært helt SUPER!!

Null smerter, null blødninger, mensen dagen etter uttagning og gravid på 3pp! :-) Very nice!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...