Siamese Hellhound Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Hei! Litt dumt spm, kanskje, men jeg er førstegangs og føler meg usikker på mange ting... Hvordan gjør dere det når dere legger babyen til å sove i vogna? Gutten min (8 uker) begynner alltid å gråte (eskalerer gjerne til skrik) når han blir lagt oppi vogna, og jeg har ikke lyst til å gå og la han skrike seg i søvn... Og hva gjør dere hvis babyen våkner og dere er på tur? Han vil ikke ha smokk, så jeg kan ikke trøste ham med det, og vi har ikke begynt med flaske ennå (kanskje på tide?). Han skriker da også...
Formerly known as Tina Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Gå korte turer. Ha med sutten uansett så kanskje han plutselig finner ut at han kan roe seg med den. Bruk en bæresele eller noe lignende fordi han da fortsatt kan være inntil deg når dere er ute. Jeg tror nok ikke jeg hadde begynt med flaske ennå. Min fikk ikke flaske før hun var 3 mnd pga jeg ikke ville at hun skulle foretrekke det:-) Jeg har alltid lagt jenta mi i vogna ute når hun skal sove om dagen. Jeg rugger og rugger til hun sovner (og jeg går som en sjømann). Det er viktig at babyen ser deg hvis han er usikker på vogna. Litt gråt gjør ikke noe, men jeg er enig i at de ikke skal gråte seg i søvn.
Siamese Hellhound Skrevet 25. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2010 Takk for svar! Ja, vi tør ikke å gå så langt, det er ikke noe morsomt å måtte skynde seg hjem med en illskrikende baby... Kanskje vi burde prøve å legge ham litt oppi når han akkurat er våknet og i godt humør?
Formerly known as Tina Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Det er jo verdt et forsøk:-) Tur er utrolig deilig på denne tiden synes jeg. Jeg har alltid baby bjørn bæreselen under vogna. Den er blitt fast inventar. Det samme har alle på barselsgruppa mi når vi går tur.
Væren74 Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Høres kanskje litt dumt ut men hvordan legger du han oppi vogna? Jeg passer på når jeg ser han er trøtt (gjesper, blir sur feks) og da reiver jeg min i helseteppe. Så prøver jeg å legge han i et rom som er litt halvmørkt og litt lite lyd i (ikke helt stille altså). Da er det veldig sjelden han ikke sovner av seg selv. De liker jo å ligge trangt og lunt så funker hos oss. Jeg holdt på lenge før førstemann tok sutt, prøvde forskjellige typer. Hos oss funket NUK. Men denne lille herremannen tok det med en gang så de er jo forskjellig.. Bæreselen er et bra alternativ hvis de begynner å illskrike på tur ja : )
bitthen Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Ikke så greit å ta de opp, særlig når det er sol. De skal jo ikke ha sol. Min har skreket en del, tar han opp når jeg kan, men prøver roe han i vogna. Ofte er han kjempetrøtt, og sovner etter en liten stund med skriking. Av og til gjør han ikke det, og da må han opp. Ikke ta han opp med en gang. Min skriker gjerne når han er trøtt, og kan skrike noen minutter etter å ha blitt lagt i vogna. Han sovner som regel etter 3-4 min fra vi begynner å trille, gjør han ikke det, er det bare å ta han opp ja, og kanskje utsette trilleturen. Jeg har ei lita lekebie som vi fikk i gavepakke fra bam eller noe hengt i taket vogna. Han digger å glo på denne. Dette i tillegg til sutten som han endelig tar, har gjort ting enklere. Er han sulten, setter jeg meg der det måtte passe og ammer han. Bæresele har jeg ikke tenkt på - før nå da. Så lurt
Formerly known as Tina Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 tips hvis det er sol:-) Ha alltid solhatt i bagen eller der du har bleier. Gjerne solkrem også så er du forberedt på nesten alt. det er verre når det regner:-) Man kan vel alltids ha ekstra stor regnjakke og ta den rundt babyen:-)
Gjest JuniGull2010 Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 De første gangene jeg skulle trille tur med gutten vår, så begynte han å skrike med engang jeg la han i vogna.. Det endte vel med at jeg lot han sove inne noen ganger.... og andre ganger forsøkte jeg å få han til å sovne i senga vår og så flyttet jeg han over. Jeg orket ikke å jobbe så mye for dette, da jeg egentlig var sliten selv. Men nå er han 10 uker og han blir rolig med engang jeg legger han i vogna! Det snudde seg sånn plutselig. Men nå tar jeg alltid vogna helt ut og det er noe med lyset ute som gjør han rolig. Hvis jeg legger han i vogna inne, blir han ikke like glad. Jeg har ikke opplevd at han har skreket så veldig mye, når vi først har begynt å gå. Men jeg tar kun korte turer på max 30 min hvis jeg ser at han er urolig. Jeg har måttet ta han opp engang, men da stoppet jeg, tok han opp, fikk han rolig og la han ned igjen, og måtte fortsette sånn...
Gjest JuniGull2010 Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 Dem bia elsker sønnen vår også! :-) Greit å ha noe å se på!
Siamese Hellhound Skrevet 25. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2010 Takk for gode råd, jeg har et sånt elastisk sjal som vi bruker mye, det skal jeg huske på å ta med ut. Ellers så får vi bare prøve oss fram, kanskje lurt å prøve å legge ham nedi når vi er kommet ut?
Gjest Skrevet 25. august 2010 #11 Skrevet 25. august 2010 Når jeg merker at mitt lille gull på 3 mnd begynner å bli trøtt gir jeg han først mat, før legger han i vognen og pakker han godt inn. Må ha bevegelse i vognen med en gang, ellers så våkner han. Han våkner ofte på tur selv om han er kjempetrøtt, og vil bare ha litt til å drikke selv om han egentlig er mett, og da hjelper det ikke med smokk. Har flere ganger måtte amme sittende i gresset langs veien, går veldig fint så lenge det er fint vær...men ikke akkurat drømmesituasjonen.. Har begynt å ha med meg bæreselen på tur og på butikken, for da vil han opp og se hele tiden! Ikke lett dette her å være førstegangsmor..vi har mye å lære! Jeg trodde for eksempel at ungen alltid kom til å sove så lenge jeg gikk på tur og det var bevegelse i vognen. Men det skjønte jeg ganske fort at det stemte ikke.. :-) Lykke til!
mamsen30 Skrevet 26. august 2010 #12 Skrevet 26. august 2010 Jenta mi hadde også litt problemer med å roe seg i vogna en periode. Det som funket på henne var å legge henne på siden, med ryggen intil kanten på vogna og ett teppe som støtte inntil magen og bena så hun ikke tipper helt over på magen. Hun elsker å ligge sånn og sover stort sett sånn på dagtid nå. Sovner med en gang jeg legger henne slik og med kosefilla hennes inntil ansiktet
Formerly known as Tina Skrevet 26. august 2010 #13 Skrevet 26. august 2010 haha. Ja svigermo sa en gang at "bare vent så skal du se at hun sover minst 3 timer i vogna mens du går tur". Som om det noen gang har skjedd!!! Ikke lett å være førstegangs og jeg er sikker på at når jeg får nestemann har jeg glemt alt:-)
mamma og my Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Et lite tips: Hva med å legge henne i vognbagen inne på dagtid når hun skal sove? Da venner hun seg til at vogna betyr soving.
Siamese Hellhound Skrevet 26. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 26. august 2010 Vi gikk tur i dag, da sovnet han heldigvis ganske fort, gråt litt, men lå rolig før han sovnet- heldigvis! Ja, før jeg fikk barn var jeg så dum og trodde at man bare kunne putte dem i vogna og så lå de der og enten sov eller kikket ut på været - det er en bratt læringskurve! :-) Godt å høre at det ikke bare er meg som har det sånn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå