Gå til innhold

Sammenheng alvorlig revning og epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg snakket med jordmor her om dagen, mente hun (av egen erfaring, vel å merke) at det var en sammenheng mellom det å revne skikkelig og å ta epidural. (Huff - og jeg som var bombesikker på at jeg skulle kreve epidural dersom fødselen dro ut!) Er det noen som vet noe om dette? Og til alle dere som har revnet skikkelig - har det vært med eller uten epidural?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm synes dette hørtes rart ut, men er førstegangs så kan ikke svare på det.. vil heller tro at det har noe med huden din å gjøre om man revner eller ikke.. og selvfølgelig om det blir en styrtfødsel.. jeg har fått tips om å smøre meg med jordnøttolje i underlivet fra 6 uker før fødsel for å hjelpe på elasiteten.. men stiller meg litt tvilsom for tror det er litt som med de som får strekkmerker.. tror man får det utifra sin egen hud og ikke hvor mye man smører seg inn.. men har hørt at de er ekstra obs på kvinner med mye strekkmerker under en fødsel, i forhold til det å revne..

masse lykke til oss alle :))))

Skrevet

heihei=) sniker meg inn fra 2 tri=) da jeg skulle føde min første fikk jeg epidural,jeg revnet ikke og måtte ikke sy,med nr 2 hadde jeg ikke smertelindring og revnet heller ikke da.(de sa også til meg at jeg har pustet ut ungene å ikke presset de ut) jeg tror ikke det har noen sammenheng med revning og epidural.

håper det hjalp litt på det du lurte på=)

Skrevet

Ja, det er mange som mener at det er sammenheng. Revning handler ikke bare om hudens elastisitet er alene, men også hvordan fødselsforløpet får utvikle seg og hvor mye man klarer å slappe av/avspenne og hvor flink JM er til å instuere under pressingen. Husk at underlivet ditt består av superelastisk materiale og er skapt for å tøyes og bøyes i alle retninger under fødsel!

Grunner til at epi kan føre til revning:

1. Epidural kan (ofte?) nedsette rienes effektivitet, man blir satt på drypp og får veldig kraftige rier - mister "kontrollen" og revner lettere.

2. Pga at noen/mange (?) mister riene øker sjansen for forløsning med tang/vakum. Hvis det da ikke klippes vil mor vanligvis revne pga metoden som anvendes. (huden får ikke anledning til å utvide seg og tilpasse seg slik det muligens ville gjort ved en vanlig utpressing av barnet)

3. Mange mister følelsen med pressingen og får ikke til å la være å presse selv om jm instruerer om det. Klarer man å la være når jm sier at man skal la være vil sjansen for å revne gå ned fordi huden får anledning til å strekke seg ut før babyens hode presser seg gjennom.

På Føderiket i Oslo blir det ikke gitt epidural. De har foreløpig heller aldri sydd en eneste av sine fødende. Det betyr selvsagt ikke at alle som føder med epi må sy, men det er vel på det rene at RISIKOEN øker. Og som nevnt inneldningsvis, det hander om avspenning - puuuuuust! ;)

(NB - jeg er førstegangs så dette er ren "bokkunnskap" fra min side)

Skrevet

Det har jeg aldri hørt.Men kan bare snakke for min egen del.Jeg hadde epidural og revnet ikke.

Jordmor tøyde vevet slik at barnet kom fint ut.

Mange steder skrur de av epidural under pressfasen , så sluttfasen blir det samme som fødsel uten bedøvelse.

De gjorde det på meg.

Hvis epidural funker under pressfasen så er det kansje lettere og ikke så vondt å holde igjen slik at vevet tøyer seg.

Men epidural var himmelen for meg ihvertfall.Så jeg kan anbefale det hvis smertene blir utholdelige.

Men alle er forskjellige og noen får vondere fødsler enn andre og andre får lettere igjen.Det vet man ikke før man er midt oppi det.

Lykke til uansett hva du velger:)

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal si jeg...

Første fødsel både revnet jeg og ble klippet... Men gutten min hadde 37 cm omkrets rundt hodet... og var stjernetitter som måtte hjelpes med vakuum...

Da hadde jeg epidural...

Andre fødselen min hadde jeg også epidural, men måtte bare ha tre små pyntesting... Han var 33 cm rundt hodet... og kom med hodet slik han skulle!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...