Gå til innhold

Hvilke ord kan barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 13 mnd, og kan si:

Mamma, pappa, hei, der, se..

I dag såg vi på Drømmehagen og da sa ho Dais og pekte på Hopsy Daisy... Ellers sier ho Is, Isj eller noe i den duren.. men vi vet ikke helt hva det betyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutt 13 mnd.

Mamma

pappa

bæ og voff til alle dyr

lys

den

og ellers har han masse ord og lyder, men det er baby språket!!!

Skrevet

Da gutten vår var 13 mnd kunne han si mamma, pappa, nam-nam, hei, pusi, banan, natta, lalle, titt-titt, oi, ja, nei, se, der, bil, traktor (takketo) og bø.

Skrevet

min er 12.5mnd og kan si mamma, pappa og se.

Hun forstår mye av det vi sier - gir oss ting om vi ber henne om det feks. gi boken til pappa eller ber henne peke på nesa vår.

Hun sier ikke så mange ord som vi skjønner enda, men det kommer nok snart. Moro er det hvertfall å følge med på utviklingen

Skrevet

Min på 13 mnd sier:

hei, hadet, sko, mamma, pus, æsj.

Også sier han kål og løfter koppen (skåler) he he...

Han har også begynt å skjønne ting, som sånn når jeg ber han hente boka, ballen, kosekluten, sutten, skoene sine o.l. Ikke alltid han kommer med sine sko da, men mine:)

Også stopper han opp og lytter når vi sier ty. Vet ikke om det er andre som bruker ordet ty, men vi bruker det når vi skal være stille og f.eks lytte etter noe.

Også "teller" han. Når jeg f.eks teller noe høyt, så begynner han og herme etter meg. Lager da lyder i samme tonefall, men ikke ordene da:)

Er så gøy og se hvordan disse små utvikler seg.

Skrevet

veslemann min har mange flere ord enn det som ihht HS er normalt. Tenker han har 15 ord som jeg forstår.

Skrevet

Lillemann her er litt eldre da, 20 mnd, og babler som en foss.

Har ikke sjangs til å telle alle ordene hans, og han snakker små setninger på 2-3-4 ord. Såklart er ikke alt like forståelig, men mammaer og pappaer fortår jo det meste uansett ;)

Skrevet

gutten min på 1 år sier: hei, hade, takk, nei, ja, bæ, voff, hssst(hest), lys, der, se, oi, mamma, pappa, uva(storesøster tuva), bø, tittei,hatt(når vi synger petter edderkopp), og nyeste favorittord er ÆSJ :-)

Skrevet

En god del, selv om det er mange ord bare mamma og pappa skjønner :)

Makkapakka, Hossideisi ( Drømmehagen)

Mamma/Pappa og tante. "Martne" ( Onkel Martin) :)

Milo ( Mine foreldres hund, hehe)

Vova ( Også hund)/ voffvoff. Også har hun et kosedyr hun kaller "Sarsa" Eller Tarzan har vi egentlig døpt han da ;)

Ja/Nei

Øye/Øre/Munn/Mage/Handa

Mmmm, Mat

Musa ( Til Mikke Mus, hehe)

"Se der"

Hun har et eget ord for drikke og smokk.

Boka

Hei/Hadet

Bestefar kaller hun bare for beste : )

Is

Tut tut

Tog/Bil/Båt

Æsj

Bleia

Ro, ro, ro ( Tror hun prøver å syng ro til fiskeskjær, sikkert lært i bhg)

"Manam" - Banan

Titut- Youghurt

Dette er noen av ordene, tror hun har over 50 ord som jeg kommer på sånn i farta + at hun lager noen setninger. Idag så vi på Mikkes Klubbhus så sa hun "Se musa der". I søvne igår sa hun " Se makka pakka". Hun er 19 mnd da :)

Skrevet

H*n er 16 mnd.

mamma

pappa

den

der

tomt

sko

hei

melk

mer

navnet på hunden vår

nese

ut

lys

natta

hade

han sier mer men husker ikke han er den av mine som sier ord tidligst. mellomste sa bare mamma og pappa ja og nei til han var litt over 2 år.

Skrevet

Vesla på 12 mnd sier

Mamma, pappa, hei, hade, hallo, bø, nam-nam (når hun får eller vi ha noe godt), oi, ja, nei, e'ne? (henne, som i hvor er)... hun har også to ganger sagt yss når hun har pekt på lyset i taket, men det ble liksom med de to gangene. Noen av ordene bruker hun ofte, andre mer en sjelden gang. Pratsom liten jente :-)

Skrevet

Gutten min er 16 mnd, og han sier ikke stort. Han er mye senere ute enn storesøsteren - hun skravlet som bare det veldig tidlig.

Lillebror sier stort sett bare gakk-gakk, dæ (der - når han peker på noe) og bæ (om de fleste dyr). Mamma sa han en del før, men det ordet virker det nesten som om han har glemt igjen.

Men det er jo store forskjeller mellom barna. Regner jo med at det kommer noe mer språk hos lillebror også etterhvert. Han får ta den tida han trenger.

Skrevet

Lillegutt er 16 mnd og sier ikke så mye, men skjønner kjempemye.

Han sier:

- ægg (elsker å spise egg)

- gakk gakk om fugler

- bæ

. vov vov

- nammam (når han spiser noe som er godt)

- der

- ma (om mat)

Ellers er det mest peking og babling. Går mye i "æh, æh" mens han peker. Kan også si det når han liksom svarer på ting.

Men han er utrolig flink til å vise hva han vil likevel.

Han kan også gjøre alt vi ber om (nesten da). Elsker å hjelpe til med forskjellige ting.

Skrevet

Han sier forresten hei også ;)

Men merkelig nok sier han ikke mamma og pappa....

Skrevet

Min er 15 måneder og sier:

Mamma

Pappa

Hei

Den

Natta

Sitt eget navn (litt uklart:P)

Navnet på en gutt i barnehagen

Nam nam

Gakk-gakk

Vov-vov

Kake (mener mat, får ikke kake :P)

Takk

Godt

Skrevet

Min trulte på 15mnd sier mye. Hun har alltid snakket masse men nå har hun også endel reelle ord:

Mamma

Pappa

Tante

Momo (mormor)

Pus

Gakk gakk

Pipp pipp

Vovv vovv

Voff

Bæ bæ

Hei

Tisse

Bæsje

Dusje

Bade

Takk

Go' (værsågod)

Pizza

Mer

Der

Den

Min

Sitte

Måne

Sol

Lys

Klosser

Totten

Sutten

Bil

Båt

Hun tar etter oss når vi snakker. Hun prøver seg stadig på nye ord. Veldig festlig :)))

Dette var tråden jeg kunne skryte litt på he he :) ellers er hun ikke stor, tung, lang eller kort. Ikke tidlig ute med noe. Bare helt normal og innenfor alle stadarder. Det er flott! Men også moro åkunne Skryte litt hi hi ;)))

Skrevet

Gutten min er straks 17 måneder og sier ingenting enda. Ikke mamma og pappa heller... Babler endel, så vi håper det kommer noe snart...

:-)

Skrevet

Jenta mi er 12 mnd å kan dette:

Mamma, Pappa, Katta(tatta), Heihei, Hadet, Dukka(datta), Der..

åsså hysjer hun bort katta som mamma bruker, Pssssssjjj:-) noe i den duren vartfall.

Skrevet

kan forresten å si Ja, Nei, Mø og bæ også :-)

Skrevet

Gutten min er 21 mnd, så han kan jo naturlig nok en del mer. Han bruker aktivt et sted mellom 150 og 200 ord og snakker i 2, 3 og noen 4-ordssetninger. Jeg skrev ned de første 100 ordene han lærte seg og de første setningene, men så tar jo utviklingen fullstendig av så det blir umulig å holde følge. Han er for tiden veldig interessert i tall, kan telle ganske langt og har også en viss mengdeforståelse (1-4). Han vil telle absolutt alt. Sitter og teller lekene sine eller teller ting han finner, når vi går i trapper må vi telle hvert trinn vi går osv.

Skrevet

Gutten min er 15 måneder og sier dette:

- Mamma

- Pappa ("Babba")

- Tittei

. Mau (Hva sier pus?)

- Isj/æsj (vi har passet på å ikke si det rundt han siden vi ikke ville at han skulle lære det, men tydeligvis er dette litt onomatepoetikon-ord...!)

Han har også sin egne rare grynte-lyd til hva grisen sier, som han bruker på andre dyr til tider også.

Det første ordet han sa var "Lys" når han var ca 11 måneder, men det glemte han ganske fort igjen.

Han har skravlet maaaasse (altså nesten hele tiden) siden han var 5-6 måneder, men bare babyspråk. I det siste har babyspråket begynt å ligne mer og mer på et ekte sråk i ordlyd, rytme osv.

Han skjønner kjempemasse. Hvis vi ber om det kaster han ting i søpla, henter leker/bøker/flaske/kopp/smokk osv, viser hvor øynene, ørene, munnen, nesa, tissen, magen og navelen er, peker på bleia hvis han har bæsja og vi spør om han har det, henter bleie og går inn på badet hvis vi sier at vi skal skifte bleie, lukker dører, gir kos, vinker hade, leter etter pappa/mamma, gir ting til andre pluss masse mer han skjønner. Men når vi prøver å få han til å si noe blir han flau og litt rar, selv om det er en av de tingene vi vet han kan si... Så virker som han har litt prestasjonsangst. Han blir veldig sinna hvis han prøver på noe (sette på lokket på koppen f.eks) og ikke klarer det, så han liker vel ikke å feile...

Skrevet

Småtten på 21mnd har aldri vore serleg pratsom, men det kjeme litt etter kvart, spesielt no i det siste. Tel orda først når dei er så godt som rette. No kan han:

mamma

pappa

best (til besta og besten, driver å øvar på endingane)

bæ (til sau og geit)

kjy (til ei eller fleire kyr, uttalst kjy på dialekta her)

vovvov

bakk (hund som heiter Bacco)

æsj

ja

sko/ko (varierar litt om s-en kjem med)

mei (meir)

buss

bil/bi

hus

blei (bleie)

hei

buusk (bukse)

lys

au/aua

pus

anan/bnan (banan)

gakke (jakke)

stol/tol/gol (stol)

las (lars)

is

tikk/btikk (butikk)

bæn (bær)

båbæ/båbæn (blåbær)

ball

pott (potte)

gokk (sokk)

opp

mat

jus

os (ost)

Eller har han noken nesten ord (feks. sin for rosin). Han har alltid vore kortfatta når det har komt til språk, så trudde han ville lære seint (21/2års alder tenkte eg), men plutseleg begynte orda å kome meir og meir. Men fortsatt går det mykje i lydar og peiking. Han har stor forståelse for kva som blir sagt til han, og han klarar fint å gjere seg forstått (også blandt ukjendte). Lille guten...begynner å blir stor jo!:o

Skrevet

Så tidleg ute mange av ungane dokka er...då min var 13mnd kunne han kun "mam" eller "ma ma ma ma" som betydde mamma og/eller pappa, eller at han var missfornøgd..:P

Skrevet

Sønnen min er snart 13 mnd og sier ikke så mye som er mulig å forstå. Han sier mamma, babba (pappa), se, der og brom (hver gang han ser noe med hjul+ motor). Han prøver også å si gutt, traktor og navn på diverse dyr, men det er ikke alltid like lett så skjønne hva han sier. Generelt syns jeg han sier få forståelige ord.

Ellers babler han i vei en hel masse som ingen skjønner, og det er tydelig at han skjønner en del flere ord.

Skrevet

Gutten min på 20 mnd sier max 5 ord som ikke er rent. Burde jeg ta det opp med HS? Er han veldig sent ute?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...