Gjest Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Jeg har verdens skjønneste lille gutt på 3 mnd, alt har gått veldig fint. Flott svangerskap, super fødsel, sunn og frisk gutt, ingen kolikk, sover flott om natten og alt er bare bra. Men...: 1. Pappaen skal nå på guttetur til Amsterdam, skal være vekke torsdags morgen til mandags kveld...gruer meg sykt, og synes det er utrolig kjipt at han reiser! Han skulle egentlig ha reist da småen var 6 uker, men har klart å vente helt til nå.... Jeg synes det er fryktelig lenge og skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare det... Har sagt at jeg synes ikke noe om denne turen, men han drar nå likevel...tror ikke han helt skjønner hvor krevende det er å ha en liten gutt hele dagen... 2. Småen sover supert på natten, er i seng 21.15 og sover til ca kl 7 om morgenen uten å våkne om natten for mat. Men om dagen er han utrolig vanskelig å få til å få sove selv om han er dødstrøtt og bør sove! Har prøvd å trille tur, men han våkner ofte opp og vil gjerne ha en liten dråpe melk før han kanskje sover videre. Dette går jo fint hvis det er ok vær, men ikke alltid like greit hvis det regner... Når han først sovner,så våkner han gjerne igjen etter en halv time. Dette gjør jo at han blir trøtt og grinete utover dagen, og det blir mye bæring av han. Kjenner at dette kommer til å bli ekstremt tungt disse dagene når pappaen ikke er hjemme... Noe vil sikkert si at det er jo bare å ha han i sele, men da kommer vi til neste punkt... 3. Gutten min er en skikkelig storgulper! Han er verdens skjønneste, men jeg er bare så lei av å vaske gulpekluter, klærne hans, mine klær, smekker, gulvet i huset...ja, egentlig alt!!! Han må bades hver kveld for å være ren. Kan ikke ha han i sele på magen, for plutselig gulper han og da er det over alt!!! Selv om det er lenge siden han har spist og han har rapt og gulpet, så kommer det alltid mye mer senere. Sist jeg ammet på nærmeste handlesenter var det gulp over hele han, meg, sofaen og gulvet på ammerommet....heldigvis var vi alene der... Men nå har vi heldigvis fått henvisning fra legen til barneklinikken for nærmere undersøkelse, for legen synes det var mye gulping på gullet mitt. 4. Gruer meg til kaldere tider når gullet må ha mer klær på seg! Hva hvis/når han da gulper og alt blir vått? Da må jeg jo ha ekstra med meg av varme tykke klær bare for å trille på tur. Nå i sommer har det jo holdt å bare ha på han en body og bukse, og det er jo raskt å skifte. Verre med vinterklærne.... Jaja...dagens klaging...men ingen negativ liste uten en positiv liste over livet mitt også! Viktig å tenke glade tanker!! 1. Gullet mitt sover jo helt fantastisk om natten, og det er jeg veldig glad for! 2. Han er jo verdens skjønneste og jeg er så utrolig glad i han! 3.Han har verdens skjønneste smil og latter, og lager noen utrolig skjønne lyder! 4. Han er sunn og frisk! 5.Jeg har en fantastisk familie og gode venner som stiller opp! 6. Jeg har kommet igang med treningen igjen etter graviditeten, og trener nå annenhver dag, enten jogging eller styrketrening. veldig fornøyd!! Gikk opp 20 kilo, og nå er 18 av dem vekke! Føles fantastisk! 7. Jeg har 3 gode venninner som skal ha baby i januar, februar og april! Gleder meg!! Dagens utblåsning!!! :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Det var deilig tenker jeg:) hehe Er koselig å se at du klarer å fokusere litt på det positive også Stå på! Vi er jenter, dette klarer vi! Skjønner godt det er tungt jeg. Syns det var grusomt når samboer begynte i ny jobb da mini var 6 uker. Han reiser 0530 om morgenen og er hjemme tidligst 2000 på kvelden! Det er slitsomt,til tider er han hjemme 2230 også... Heldigvis går det litt i perioder, men han er stort sett aldri hjemme før 2000. Det er tungt, jeg er hjemme hele dagen alene med mini og siden han legger seg 1930 så har jeg leggingen også. men jeg biter tenna isammen, pengene ruller inn på kontoen:) Lykke til,du klarer dette kjempe fint:-)
n74 Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Jeg skjønner hva du mener. Her i huset har pappaen insistert på å dra på jakt - og han har heller ikke tatt innover seg hvordan det er å være alene med en baby over lang tid (han har kun vært alene med henne 3-4 timer). Og det er ikke snakk om å dra noen dager på jakt. I august er det noen dager, i september er det to uker og resten av høsten må jeg regne med flere helger. Jeg mener ikke at man skal forandre hele livet sitt når man har fått en baby, man må passe på å beholde noe av egne interesser, det er nok bare sunt. Men jeg skulle ønske at han hadde skjønt at det første året i babyens liv er det litt unntakstilstand for mor (for bebisen går det nok greit:-). For min del har jeg mange dager hvor jeg bare føler meg sliten - kroppen går igjennom mye både når det gjelder hormoner, lite søvn og evt andre plager i forbindelse med både graviditet, fødsel og barseltid. Jeg tror jeg må finne en måte å dra bort på besøk i noe av den tiden. Da får jeg nemlig litt avlastning (bare litt bæring og leking på dagtid hjelper enormt mye) Når det gjelder gulping og klær til vinteren. Kanskje du skal satse på ull? Det er jo noe dritt i forhold til vasking, men det går greit så lenge du er nøye på å skylde ut gulpet når han har gulpet, sånn at det ikke størkner rester i stoffet. For selv om ull blir vått, så holder bebisen varmen (i motsetning til bomull).
Gjest Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Godt å høre at jeg ikke er alene om å ha det sånn! Kan skjønne når mannfolka må være vekke på grunn av jobb, men jakt og gutteturer forstår jeg ikke helt. Selvfølgelig skal man fortsette å ha forskjellige aktiviteter, men jeg tror ikke alltid mannfolka skjønner hvor krevende det kan være med en liten en...og kanskje det går an å utsette sånne turer til småen er litt større... jaja.. Helt enig med deg n74 om at ull er bra. Han bruker for det meste bare ullbodyer og sånt, og i dag har jeg kjøpt masse nye bodyer i ull på Sparkjøp og heldress i ull på Nøstebarn. Kjempedyr, men utrolig fin!! Og småen var så søt i den!! Det hjalp utrolig godt med en utblåsning, dagen ble mye bedre etterpå! Så får jeg bare bite tennene sammen og forberede meg på helgen når pappaen reiser i morgen...
b77h Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 kjære deg! forstår frustrasjonen din! Jeg har også en mann som akkurat nå er på fjelltur 5 dager. Og for bare 4 uker siden hadde han jammen meg også en fjelltur på 10 dager. På ene siden syns jeg det er urimelig han skal være så mye borte, og at han prioriterer sånn. Tenker at han er heldig! Og det er slitsomt å ha babyen alene hele døgnet - jeg har ingen besteforeldre som kan avlaste heller. Og da han var 10 dager borte var selvfølgelig uken hun fikk første tennene... MEN på den andre siden så har det aldri vært så lett å være alene hjemme som nå - dagene gikk veldig fort m baby i hus. Og huset føles ikke tomt som det gjorde før da han var borte. Alltid selskap i babyen som jeg koser meg med hver dag. OG ikke minst så vet jeg at jeg får en bedre, gladere mann hjem som er klar for høsten med oss. Og han går ikke på byen til alle tider eller sluntrer unna, så egentlig så fortjener han og trenger nok dagene for seg selv også. Også tenker jeg på alle de som har menn som jobber 2uker i nordsjøen - eller de som er alenemødre. Angående gulping så vet jeg ALT om det! Vår jente gulpet mye og hele tiden fra 4 uker - 4-5mnd. Men nå er alt mye bedre. Men da var det gulpekluter og smekker og klær til vask konstant! Men alt blir en vane...og det blir bedre! Ull er kjempebra for det regulerer varmen og føles ikke kaldt når det er vått (som bomull). Og eks nøstebarns ull m lanolin er også bakteriehemmende på naturlig måte. Ikke bekymre deg for vinteren - til den tid gulper kanskje babyen din mye mindre. pluss da har du mer klær på, så det er de ytterste plaggene som blir våte. Bruk gulpesmekker og legg gulpekluter rundt hals og bryst når ungen er i vogn el bilsete. da sparer du noen klesskift. Jeg hadde jenta mi i slynge selv om hun gulpet også. Hadde gulpesmekke på henne + la en gulpeklut inne i slyngen, over brystet hennes. veldig god hjelp m slynge/bæresele - og de kan jo også vaskes. Min erfaring etterhvert var også at jeg ikke brydde meg om litt gulp her og der, hehe...så jeg vandret rundt m gulpeflekker både her og der. Lykke til!
Formerly known as Tina Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 Skjønner at du gruer deg til han skal vekk. Jeg har selv en man som må jobbe masse overtid så det blir ofte endel kvelder i uka der han ikke er hjemme før 20-21 og hun legger seg jo 1930... Men jeg tenker det at han er like sliten som det jeg er, om enn på en annen måte. Jeg synes også at han skal få lov til å gå på byen osv så lenge det ikke er hver helg (men det er ikke noe problem). Dette er mye for han sin del, men også fordi det er våre felles venner som desverre har den uvanen at de slutter å invitere med dersom man sier nei veldig mange ganger (selv om de er helt supre mennesker hehe). Mine foreldre for 1 times kjøring vekke fra meg og mamma er lærer så jeg har reist masse hjem til de enten på overnatting eller heldagsbesøk. Det er utrolig deilig fordi jeg da bare er "matfatet" mens mamma og faren min tar seg av gullet:-) I høstferien skal jeg være med de på hytta (3 timers kjøring) og da blir jeg der i 2 netter. Dette har gjort at jeg føler jeg får litt avlastning av og til:-) Jeg har også snakket med mannen min om hvordan jeg har det og føler det når han kommer hjem og bare sitter i sofaen... Jeg forklarte han at hun faktisk er ganske krevende og at jeg har stort behov for at han tar alt ansvaret minst en halv time hver ettermiddag. Det har han også gjort og ofte blir han sittende hele ettermiddagen med henne. Deilig for mor:-) Ang gulpingen høres det lurt ut at du får spesialist til å se på det. Som det er sagt over er ull veldig bra, men jeg kan ikke tro at han kommer til å gulpe like mye når det er dressvær... Jeg håper ihvertfall for din del. Jenta mi sover også ofte bare en halv time om dagen. da legger jeg henne bare oftere og rugger vogna helt til hun sovner. For å være helt ærlig så driter jeg i at de kan bli bortskjemt av det... Hun sovner fint i senga alene om kvelden... Mange fine ting du også nevner om gutten din:-)
RompeRock Skrevet 26. august 2010 #7 Skrevet 26. august 2010 Jeg er sikker på at det kommer til å gå helt fint Mannen her i huset var borte fra fredag morgen til mandag kveld, og jeg var alene med vår lille på 4 måneder og vår noe stae 3-åring og det gikk helt fint Tror alt handler om din innstilling til dette. Jeg gruet meg til leggingen på kvelden, da de legger seg til samme tid og begge kan være litt urolige. Men jeg innså at jeg måtte senke skuldrene og bare gjøre mitt beste. Som sagt, det gikk bra. Ble selvfølgelig sliten, men det var for en begrenset periode. Det finnes dem som er alene hele tiden Du får ønske deg en veldig fin Amsterdamgave
Vimse + gullene Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 Uhui, min kjære skal 10 dager i nordsjøen neste mnd. Lille er da 3 mnd og jeg gruer meg. Ingen avlastning på dag eller natt. Tidligere har jeg vært mye med venner, gått ut, på kino osv når han er borte. Nå føler jeg meg nesten fastlenket til hjemmet, og ingen å rope på når jeg trenger hjelp og avlastning
Snuppi06 Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 Digg å få det ut?? Men jeg bare ville si en ting, guttetur er ikke midt i blinken nå for tiden, men det går jo.... akkurat nå er babyen avhengig av deg, men ikke pappa, men om et halvt år kan kanskje du stikke på en jentetur?? Istedet for å si hva du faktisk mener, så ville jeg heller ha bitt det i meg & ønsket han en riktig god tur, at ham fortjener det.... da kommer dere inn i en sånn utrolig bra sirkel. Da vil plutselig han at du skal gå ut en helg, og dere får litt den holdningen til hverandre "selvfølgelig, ikke no problem" - visst du skjønner. Min mann stikker til USA på mandag, 1 ukes guttetur, og jeg gruer meg ja - men man får så utrolig mye igjen for det!! Og jeg har 2 å passe på... så tenk heller positivt, han er en bra fyr, en flott pappa & han fortjener det Tro meg - han vil elske deg for det!! )
Turbojenta og lillesøster Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 Min samboer skal faktisk også på guttetur til Amsterdam når gullet vårt er 3mnd gammel. Dette har han planlagt og snakket om i lang tid, og jeg kjenner at jo nærmere det kommer jo mer gruer jeg meg til at han skal dra. Men likevel så tror jeg sistemann her har rett, man kommer inn i en veldig god sirkel, og det er deilig å ha god samvittighet dersom du ønsker å reise et sted når den lille ikke er like avhengig av mamma for mat og lignende. Jeg biter bare tennene sammen (aller helst skulle jeg vært med og vandret for meg selv med lille tulla, jeg elsker Amsterdam) og reiser til mine foreldre den helgen. Da har jeg litt avlastning, og føler meg ikke så alene hjemme. Er pappaen hans mye borte i hverdagen også? Eller har du han hjemme en del til vanlig? Synes forresten du var veldig flink til å tenke positivt. Senk skuldrene, ikke grue deg for mye og bare tenk at du skal kose deg med gutten din mer enn at det er et slit. La husarbeidet og klesvasken ligge (så mye som du kan med storgulper i hus, men ikke ta deg vann over hodet, kun det som er nødvendig) gjør litt ting du synes er koselig, inviter ei av de gravide venninnene dine, siden han er så flink til å sove kan det jo være rom for en time eller to med jentesnakk?
guggu Skrevet 27. august 2010 #11 Skrevet 27. august 2010 Skjønner ikke helt at det skal være så utrolig stort problem at gubben skal avgårde noen dager??? Tenk på alle alenemødre og at dere kan dra bort senere når de små blir større som andre har nevnt før. Da frøkna var 3 mnd hadde vi lamming, og det var ikke bare gubben som var opptatt døgnet rundt, også jeg måtte trå til. Og det varte i 3-4uker. Ja, hun måtte ligge på kontoret i fjøsen og hun har egen ffjøsvogn. Og takk for at vi har besteforeldre så nært! Men det meste går bare man er innstilt på det. Nå er frøkna 7måneder og jeg må si at jeg nesten misunner dere som har avlastning hver ettermiddag! Vi er akkurat ferdig med høya så gubben har henne en kveld i uka fra ca 8. Og litt av og til ellers. Men jeg viste ja hva jegg gikk til når jeg bor på bondegård. Men tenk positivt- om ett år eks kan du dra på tur ;-)
stearin Skrevet 27. august 2010 #12 Skrevet 27. august 2010 1. La ikke barnet bli en unnskyldning for at han ikke skal dra, du er kanskje en smule sjalu selv? Eneste jeg har å si her.
Gjest Skrevet 27. august 2010 #13 Skrevet 27. august 2010 Nei, ikke la barnet blir unnskyldningen. Og for å være helt ærlig, så ser jeg heller ikke det store problemet for deg HI. du lister opp at du har gode venner og familie rundt deg. Er sikker på at de stepper opp hjemme hos deg om stria skulle bli for ille. Har selv vært hjemme med 2 tette gutter i 1 mnd, først var det slitsomt, men det var egentlig fordi jeg stresset mest selv. Etter en uke var det helt greit Lykke til da! Tror nok det går mye bedre en du tenker nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå