Gå til innhold

Vognposer - hva har dere valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg antar alle vi som er her på 3. trimester nå venter barn i løpet av høsten og får nyfødte barn på vinteren. Med sønnen min (født i september) brukte jeg først vanlig vogndyne, og så gikk jeg over til Voksi-pose når det ble kaldt. Deretter brukte jeg Voksi-pose til han ikke lenger brukte vogn. Men nå har jeg lyst på ny vognpose (Voksien var arvet da sønnen min var liten og er utslitt nå), og lurer fælt på hva jeg skal velge til lill-frøkna som kommer i november. Syns Voksi egentlig var litt tungvindt med all knytingen etc. Lurer på om jeg skal velge lammeskinnspose eller evt en sånn Easy Grow dunpose. Viktig å velge noe man kan ha til barnet er ferdig med å sove i vogna, tenker jeg, altså må det kunne "slås ut" og brukes som dyne av et litt større barn.

Hva har dere valgt og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har valgt EasyGrow. Virker praktisk, varer lenge, har fått den anbefalt, har lammeskinnsinnlegg OG den er norskprodusert. Jippi!

Har ikke kjøpt den ennå, venter til jeg trenger den!

Skrevet

EasyGrow posen er en god pose tror jeg, har hørt mange positive erfaringer m den! Bare vær obs på at lammeskinnet koster 500 kr og må kjøpes i tillegg, og at posen ikke er av de letteste på markedet.

Jeg har brukt Odenwalder Holly dunpose til førstejenta og kommer definitivt til å bruke den samme til lillesøster også. Den er bare helt knall (fikk den anbefalt av mange her inne), fordi den er så god og varm, men likevel så mye lettere og nettere enn voksiposen. Tar liten plass i vognbagen, men fordi den er så lang kan den brukes hele vognperioden, 3-årsalder ca (i starten skrønsjer man den bare sammen litt, ikke noe problem siden den er så lett og luftig).

Den har en glidelås i front, så kan enkelt zippes opp hvis man skal inn/ ut av butikker, pluss en genial snøring på toppen, slik at posen kan strammes tett rundt babyens hode hvis d er skikkelig kaldt eller mye vind. Blir derfor mye lunere enn mange av skinnposene; som ofte blir litt åpne i topp fordi de mangler denne snøringen. Bruker et lammeskinn i bunnen av vognbagen, som ekstra isolasjon.

Her er den;

http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/ut-pa-tur/vognposer/odenwalder-dunpose.html

Skrevet

Jeg har valgt EasyGrow'en til min lille håpefulle.

Tror jeg kommer til å bli fornøyd med den- er det iallefall sålangt. ;)

Har ikke kjøpt saueskinnet som passer til posen,men kjøpte et vanlig et utenom som jeg kommer til å bruke i under den. Det vil også gå litt opp over kantene på vogna så det blir lunt og godt. :=)

Skrevet

Vi falt for Artländer MAXIFLEX m/lammeskinn

Posen passer perfekt i fashionbag, softbag, i bagvogn og i sportsvogn, joggevogn..... Teutonia, OTH, Bugaboo, EasyWalker, TFK......

Artländer MAXIFLEX egenskaper:

* avtagbart lammeskinn, festet med borrelåser

* pose og skinn kan brukes uavhengig, dun OG lammeskinn i ryggen

* hull til 5-pkt. sele i skinn og pose

* snurp rundt hodet, sikkerhetslomme bak for strammesnor

* utvidelse i lengden: glidelås ved bena rundt posen åpnes slik at den blir lengre

* utvidelse i bredden: når barnet blir større er det mulig å åpne en ekstra søm, og få 6 cm ekstra bredde

* åpning nede til skitne sko

* glidelåsene kan åpnes helt og brukes som krabbeteppe

* antiskli bak

* reflekser ved bena

* 3 farger

* vekt ca. 1300 gr

http://www.lilleprinsen.no/product/453936/Artlender_MAXIFLEX-gasedun%2C-lammeskinn%2C-fleksibel.html

Skrevet

Fikk februar barn sist og brukte easy grow med lammeskinn inni til henne, kjempe fornøyd. Nå når dette blir september barn har jeg kjøpt et lammeskinn i tillegg til å ha i bunnen av vogna, som nøtta skrev her blir det lunt og godt:-)

Veldig praktisk pose som storesøster har brukt så lenge hun satt i vogna, og er lett å ta med seg, synes jeg.

Skrevet

Takk for alle gode tips! Har ikke bestemt meg ennå, men skal i hvert fall ikke bruke Voksi denne gangen, det er helt sikkert! Det virker som det har kommet mye bra på markedet siden forrige gang jeg var på jakt etter vognpose :) (dvs for fem år siden,he,he)

Skrevet

Vi har valgt Easygrow da denne kom best ut i test :)

Skrevet

Voksi Urban skal jeg kjøpe:)

Skrevet

Hei!

Bra tråd...litt usikker jeg og...

Skal sy en liten sak nå til første vinteren tror jeg...har en Phil and Ted som ikke har så stor plass til bag/pose...babyen vil forsvinne i en vanlig pose oppi den minibagen...derfor er det fram med dundyne og symaskina i første omgang...

Har en voksi fra sist...men ikke bare fornøyd med den...mye snorer og greier...vi får se...

Kjenner ikke den Easygrow men må vel kikke litt rundt enda...hadde ikke vinterbaby sist så...litt mangler i garderoben :-) (Åhhh æsj...må altså shoppe litt...)

Flere råd her?

Skrevet

Ville bare si at dere som har valgt Easygrow har gjort et godt valg. Jeg hadde en Ödenwalder lammy XL, som jeg bestillte fra Tyskland sist. Ikke å få tak i her i Norge (bortsett fra muligens lilleprinsen) Denne var veldig god. Da lillemor var ca 1år kjøpte vi ny vogn, og vi fikk da en Esygrow med på kjøpet. Tror det var et lanseringstilbud eller noe.

Unsett. Hun vokste etterhvert ut av Ödenwelderen, men Easygrowen er er fortsatt i bruk med forlengerdelen, og hun er en lang 2.5åring. Posene er så og si identiske hvis man kjøper lammeskinnet til.

Hun har ligget i den i pulk i 15-20 minus og ikke antydning til kald. Da har vi hatt lammeskinn både under og inni posen. Men regner ikke med at de fleste har tenkt å utsette de nyfødte for slike påkjenneninger, men de vokser jo til de små.

Den nye lille som kommer i januar overtar Ödenwaldern mens storesøster fortsetter med Easygrowen, men hadde ikke nølt med å bruke Easygrowen hvis det hadde vært nødvendig.

Skrevet

Voksi Urban.

Kjempegod pose med ull i ryggen og dun over.

Leste masse om forskjellige poser før jeg bestemte meg, men er ikke i tvil om at denne er goood :)

Skrevet

Jeg har valgt igloo troller. Det er den samme som voksi urban men med en snillere pris! Og uten den stygge pingvinen hehe

Ellers anbefaler jeg på det sterkeste at dere leser på nettet før dere kjøper! Den jeg kjøpte (Igloo troller) kom best ut i tv2 hjelperdeg testen, mens f.eks Ödenwalder fikk bunnkarakter i testen på grunn av at den tok fyr ekstremt raskt!

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/test-avsloerte-brannfarlig-varmepose-2496889.html

Skrevet

haha "den stygge pingvinen"

Den ER faktisk stygg og litt skummel:P Tenker kanskje jeg syr en annen pute med borrelås som jeg kan ta av å vaske :)

Skrevet

hehe, denne testen har blitt diskutert opp og ned i mente inne på DIB de siste åra, nettopp fordi Odenwalder-posen er så populær, men kom såpass dårlig ut i akkurat denne testen.. Så lenge man ikke røyker eller har tenkt å campe inntil et bål er dette m antennelighet ganske lite relevant spør du meg. Jeg setter heller aldri vogna fra meg på utsiden av butikker el cafeer, tar heller m bagen inn, så har alltid oversikt hvis noen skulle være så dumme å stumpe røyken oppi vognbagen el d skulle skje et uhell.

Det er uansett ikke snakk om mange sekundene i forskjell når d gjelder antennelighet på de forskjellige posene, så jeg tror at det beste man kan gjøre uansett pose er å passe på vogna si, heller enn å kjøpe den posen som bruket ett sekund lenger på å ta fyr;)

Det viktigste for meg når d gjelder valg av pose, i tillegg til at den er god og varm såklart, er at den ikke må være for stor og tung, og at den kan snurpes tett sammen på toppen- for å skjerme best mulig mot vind og ruskevær. Hadde nemlig skinnpose i starten sist gang, men det likte jeg ikke, fordi babyen ble liggende så åpent og uskjermet mot kulda.

Det er også viktig at posen er lang, slik at den kan brukes i hele vognperioden, og siden Odenwalder Hollyen er 120 cm og blant de lengste på markedet, så er den det perfekte valget for meg (liker også EasyGrowen, men synes den er litt for tung, da er Odenwalderen hakket lettere og nettere, enklere å forme rundt babyen osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...