Gå til innhold

hvordan finne ut innvandringsprosent på skoler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

du ringer skolen som er aktuell.

Kan jeg spørre hva i all verden du lurer på det for ?

Skrevet

Tammy Tee: I Oslo er dette ganske relevant. Vil du ha ungen din på Rommen skole med 98 % minioritetsandel eller Maridalen skole med

0-5%?

Jeg vet Aftenposten har publisert denne oversikten flere ganger. Men det er nok samme oversikt som utdanningsetaten/Oslo kommune sitter på. Du kan søte på Aftenposten.no

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591839

Skjønner godt at hun lurer på dette. Det er jo helt avgjørende hvor man bør bosette seg, hvertfall i Oslo.

Jeg hadde aldri bosatt meg i en skolekrets hvor innvandringsprosenten var høy på den tilhørende skolen. Dette handler kun om mitt barns muligheter. De vil bli sterkt redusert og bremset dersom det er et overtall av innvandrere.

Skrevet

Joda, er født på Akersykehus, oppvokst på Ammerud. Den dag i dag bor jeg på Veitvet.

Synes det jeg leser er forferdelig trist.

Norges flinkeste elever er minoritetsjenter, og statistisk sett er det faktisk flere elever med lære,lese og skrivevansker en barn med minoritetsbakgrund.

Begynner nesten å tenke at vi beveger oss inn i en "Paris-tilstand"

Håper allikevel dere er flinke til å lære barna deres om sammhold på tvers av kulturforskjell.

Skrevet

Ja det er forferdelig at man vil at ungene skal ha NOEN etnisk norske skolekamerater, herregud

Skrevet

Jeg har selv vokst opp på en skole med to minoritetselever på 650 barn, og har en åpen og positiv holdning til ulike kulturer. Mannen min gikk på en skole med 60 prosent fremmedspråklige, som var veldig mye for 20 år siden, og er i mine øyne ganske rasistisk. Han mener jeg er så positiv fordi jeg ikke har sett på nært hold hva en sånn fordeling gjør med et miljø.

Skrevet

Det er ganske så viktig for oss hvor mange minoritetselever det er på skolen vi hører til, derfor flytter vi fra der vi bor nå til en annen skolekrets.

Har selv gått 4 år på Gran Skole, dette var på 80 tallet og allerede da merket man problemene. Barna kunne ikke norsk og lærerne brukte mesteparten av tiden sin på disse elevene.

Ikke pokker om barna mine skal gå på en sånn skole. Vi flytter til et sted hvor det er 30 % minoritetselever og det synes jeg holder i massevis.

Jeg er IKKE rasist selv om jeg har mine meninger når det kommer til skole og utdannelse.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du synes det er trist at noen ikke vil at barna deres skal være minoritet på skolen i eget land? Spesielt når man vat alle utfordringene og sosiale problemene det medfører?

Skrevet

Jeg tror Rommen skole kan bli ganske bra nå som de har fått samlet barna igjen i splitter nye lokaler. Jeg tror de satser ganske mye der nå. De jeg kjenner som har barn der er fornøyde.

Skrevet

Jada min datter har flere minoritetspråklige venner i barnehagen, så det er ikke ukjent terreng for henne. Men er det virkelig galt å la være å plassere barnet på en skole som har over 90% minoritetsspråklige?

Min datter sokner til en skole hvor det er 23% m.s. Og jeg synes det er helt greit.

Det er ingen hemmelighet at disse skolene med overvekt av m.s bruker store deler av dagen på å lære disse barna norsk. Og det er flott det :) men det er ikke det mitt barn trenger.

Skrevet

Ser det er veldig mange som går i forsvar med engang.

Jeg synes det er trist at vi beveger oss i et tydelig klasseskille ( Les: paris-tilstand.)

sier ikke at det er kun dere foreldres feil. Mye som kunne vært gjort annerledes fra statens side og, som alltid.

Jeg har gått i en klasse hvor det var 5 etnisk norske elever. Jeg har ingen negativ erfaring fra dette. Der fantes det både svake og sterke innen for forskjellige fag. Og noen som var gjennomgående flinke i alt.

Det samme som jeg tror vil finne i en klasse der det fks er 5-6 mioritetselever.

Skrevet

Jeg ser ikke mange som går i forsvar. Det jeg ser er at du blir møtt med argumenter for noe annet enn ditt syn. Noen stiller deg spørsmål. Relativt vanlig i en diskusjon.

Ingenting er bedre enn at du hadde en positiv skolegang. Likevel er det en kjensgjerning at noen skoler, da særlig i Oslo, har store problemer.

Skrevet

Jeg går ikke i forsvar, men prøver å overbevise deg om at dette du leste i dette innlegget ikke er forferdelig trist. Det er en ganske normal tankegang.

Har snakket med mange minoritetsspråklige foreldre i barnehagen som aldri kunne tenke seg å sende barnet på en skole som ikke hadde likevekt. Så det går begge veier.

Det sier seg jo selv. Hadde jeg flyttet til Spania med mitt barn, så hadde jeg ikke ønsket å latt henne gå på en skole med 90% norske som ikke snakket spansk flytende. Jeg hadde selvsagt villet fått henne inn i en skole med en jevn fordeling for at hun skulle lære språket best mulig.

Dette går kun på språk og kvaliteten på utdanningen. Det har ingenting med de m.s personlig å gjøre. De er flotte mennesker og jeg ønsker at mitt barn skal ha venner fra alle mulige land. Men det trenger ikke å gå på bekostingen av utdanningen.

Selvfølgelig kunne staten eller kommunen gjort mer for å unngå slik overvekt på flere av Oslo skolene. Men når man sokner til den skolen man bor i nærheten av(logisk nok) så vil det alltid være slike skiller. Visse områder i Oslo bor det fler m.s og skolene disse områdene sokner til vil derfor være ujevnt fordelt.

Samme med f.eks maridalen skolen, der gikk det en m.s, nå går det ingen. Men det er jo fordi det er ekstremt dyrt å bo der. Da er det vanskelig for de fleste m.s å bosette seg slike plasser. Men f.eks holmlia hvor du får mye hus for pengene vil alltid har en overvekt av m.s.

Skrevet

Jeg har vokst opp på Holmlia, et sted med stor andel av innvandrere både i første-, andre- og tredjegenerasjon. Ikke har jeg blitt rasist av det, og ikke har jeg et problem med at mitt barn går på en skole med høy andel av innvandrere. Noen av de mest ressurssterke fra min skoletid har innvandrerbakgrunn.

Min påstand er at barn trenger ressurssterke foreldre for å klare seg på skolen, helt uavhengig av elevsammensetningen. Dette bygger jeg på erfaringer fra egen barndom og hva jeg ser av resultater blant mine venners barn.

Og som en kompis av meg som er lærer en gang sa - alle snakker om disse fremmedspråkelige elevene, men på skolen snakker de da norsk!

Skrevet

Jeg bygger mitt syn på brukerundersøkelser, forskning, lærebøker og enkelthistorier. Det er jo helt åpenbart at veldig mange elever klarer seg veldig bra, uansett hvilken skole de går på. Det er da også ganske åpenbart at ressurssterke foreldre er et pluss. Likevel kan man ikke glemme utfordringer, eller være redd for å sette ord på dem, fordi mange (heldigvis) har gode erfaringer.

Skrevet

jeg syns ikke det er så veldig rart spørsmål.

jeg jobber i barnehage der prosenten med minoritetsbakgrunnen er veldig høy.

vi har til og med fått spørsmål fra foreldre om dette spørsmålet som blir stilt altså "hvor mange innvandrere er det der dattera mi skal begynne?"

denne faren som spurte om dette er selv innvandrer og var interessert i å ha dattera si på en skole der også norske barn var tilstedet.

man hører det veldig fort på f.eks språk på barna. hvertfall i den bhg jeg jobber i..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...