Gå til innhold

Svangerskap utenfor livmora?

Anbefalte innlegg

Er bekymret for svangerskap utenfor livmora.

Er 5+1 i dag. Har ikke noen symptomer å snakke om enda, kun antydning til litt morgenkvalme. Ønsketenkning?

Men jeg småblør litt, spotter på en måte. Dette er hver dag, men ikke så mye at jeg trenger å bruke bind. Men er da så bekymret. Spotter mer hvis jeg beveger meg mye. Lege sier jeg må se an...

Har lest at hvis det er svangerskap utenfor livmora så har man svangerskapssymptomer, og småblør litt hele tiden. Har ikke store smerter, men det føles som om jeg har stive magemuskler på en måte.

Noen andre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142239877-svangerskap-utenfor-livmora/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt på privat ul, der kan dem utelukke dine bekymringer. Det trenger ikke å være noe galt for jeg hadde brunt utflod/grums de første ukene i mitt første svangerskap og alt var bra der men det er ikke noe godt å gå å bekymre seg. Jeg har heller ikke mange symptomer nå og tror også det er veldig vanlig som å ha masse symptomer. Har du noen sånne mensenmurringer? Det er også veldig vanlig å ha da livmoren skal vokse og bli større.

Jeg har hatt svangerskap utenfor livmor, og det merker du.

Min historie:

Fikk ikke mensen, men negativ test. noen dager senere kom det jeg trodde var mensen, men det varte bare i en dag. tok enda en test, den var positiv. dagen etter (ca 4-5 uker "på vei")begynte jeg å få så sterke smerter at jeg måtte komme meg på legevakten. fosteret vokste da i eggstokken og forutssaket smertene. Stikkende smerte på høyre side(i mitt tilfelle) vanskeligheter for å sitte oppreist.

Viss du ikke har noen smerter enda tror jeg ikke det er svangerskap utenfor livmor.

Så trist å høre! Min mamma opplevde også dette og hadde småblødninger, fikk beskjed om at det trolig var en SA men ble ikke fulgt opp med blodprøver osv. Så det endte med at den ene egglederen hennes sprakk. Fosteret var ca 12 uker gammelt og det var et mirakel at hun klarte seg, hun mistet masse blod og var døden nær. Jeg var liten selv da men husker godt hvor lei seg hun var..

Takk for tilbakemeldingene.

Jeg har ikke sterke smerter, men kjenner at det er noe som skjer med kroppen. Ikke akkurat menssmerter heller, men mer som stive magemuskler (slik som etter trening). Dette kommer og går. Smerten sitter mellom navlen og skambeinet, litt til høyre (en sjelden gang til venstre). Og litt følelse av at det "prikker" i huden/inne i magen

Blødningene er mer sånn at det ligner på helt på slutten av mens, andre ganger er det utflod med litt gammelt blod i.

Prøv å få time til tidlig ultralyd så blir du nok beroliget. Eller få deg legetime.

Jeg er 14+4 på vei og ble sykemeldt fordi det hele tiden kommer litt blod, og var til sjekk igår. Lege sa at når man er gravid blir livmorhalsen veldig ømfindtlig og man får lett rifter og sår, det så han hos meg og antok at blodet kommer derfra og det er ikke farlig. Hos meg også kommer blodet som regel når jeg har anstrengt meg, og lege sa det var normalt for når man anstrenger seg blir ting presset og sår/rifter kan "revne". Ble sykemeldt fordi blod over tid bør helst stoppes så få deg en legetime for sikkerhets skyld.

Men hjertet til babyen slo og jeg har vært på 2 tidlige ultralyder så babyen min er i livmoren som den skal.

Annonse

Jeg hadde exu i fjor. Merket det ved at jeg begynte og spotte brun/rødt blod midt i en syklus. Tok da en test som var positiv. Ringte legen og ble sent på sykehuset for ul. De fant ingen tegn til svangersk. i egg lederne, men heller ikke i livmor + liten stigning på hcg. De besluttet etter et par uker å operere meg. Kikkhulloperasjon. Da fant de embryo i egglederen. Jeg var i hele denne perioden plaget med mye kolikk smerter. Ganske sterke smerter til tider.

Mest sannsynlig har du slik blødning mange har tidlig i svangersk. sånn som ikke er farlig, men syntes de burde sende deg til gyn så du blir fulgt opp hos spesialister..

Ønsker deg ihvertfall lykke til og at alt går bra!!

Hmm. Var på ultralyd i dag, men de så ikke noe tegn til noe baby i livmora :(

Kanskje det er for tidlig? (5+3) Eller er det fordi de ikke har "verdens beste" ultralydapparat på legekontoret tro? Det var utvendig ultralyd. Burde man kreve innvendig ultralyd???

Fikk beskjed om se an litt til, har ikke smerter. Kun litt spotblødning, eller mer utflod med litt rødfarge.

Nervøs!!!

At dem i det hele tatt tok utvendig ul på deg skjønner jeg ikke. Man hadde kanskje ikke sett noe på innvendig engang men fått utelukket exu hvertfall.. Uff.. Kjenner jeg blir litt irritert jeg.. Du skulle såklart hatt en innvendig ul, får du ikke det? Tok dem blodprøver for å følge opp hcg stigning da? *Trøsteklem*

Takk for tilbakemeldinger!

De tok kun utvendig ultralyd i dag. Fikk beskjed om å komme tilbake fredag om en uke, så det blir en lang uke. Da skal jeg i alle fall ønske innvendig ultralyd!

Har tatt hCG tidligere:

4+0: 303

4+2: 606

(Tror jeg er 5+3 i dag)

Ikke noen annen oppfølging ellers, bare beskjed om å ta det med ro. Ble ikke den ønskede starten på helga dette, men jeg får bare forsøke å tenke positive tanker. Får trøste meg med at jeg ikke har noen smerter å snakke om, og heller ingen frisk blødning...

Hei.

jeg har hatt svangerskap utenfor livmora og mange beskriver det slik jeg ville ha sagt det selv.

Men jeg tok hcg da og den steg bare med 50 og gikk ned.

Sa ikke legen noe om hcg prøvene dine?

Siste svangerskap mitt som var normalt fikk jeg også tatt hcg og da sa legen at en normal hcg stigning var at det doblet seg på to dager - han sa at hvis det er svangerskap utenfor livmora så stiger det ikke slik det skal. slik ser det jo veldig bra ut for deg da.

Håper alt går bra.

Der jeg tar ul fikk jeg høre at det ikke går å ta utvendig ul de første mndene, har begge ganger i uke 8 og 11, tatt innvendig. Har også lest at det ikke anbefales før i uke 7 fordi det er ikke sikkert man får sett no før det og da blir man bare mer bekymra.

Skal på ul på mandag da er jeg 15+2 og kontordamen viste ikke sikkert om jeg kunne ta utvendig enda da engang.

Det er nok bare for tidlig å se noe, og definitivt utvendig.

Annonse

Da har jeg vært på ny ultralyd. Denne gangen så vi en liten spire, samt et bankende hjerte <3 Det var stas, og en flott start på helga!

Har heller ikke så mange småblødninger lenger, så det ser ut til at dette går rett vei.

Ny ultralyd om 14 dager for sikkerhets skyld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...