Gjest h_pp1 Skrevet 25. august 2010 #1 Del Skrevet 25. august 2010 Siden det er noen her inne som er så flinke til å dele sine PCOS historie, så tenkte jeg å dele min også... Jeg gikk siste året på barneskolen da jeg fikk mensen 1. gang. Så gikk det 1 år til neste gang jeg fikk mensen.Jeg var veldig tynn når jeg var yngre. Mamma tok meg med til legen. Men han svarte bare at dersom jeg hadde fått mensen en gang, så var det ikke noe problem å få barn senere.... ja da.... Jeg fikk begynne på p-piller. (var da 15 år ca) Etter det gikk jeg på p-piller i rykk og napp. Hadde aldri mensen i perioder hvor jeg ikke tok pillen. Vekta mi har gått opp 2 ganger, me jeg har gått ned igjen begge gangene. så har nå en bmi på 20. Slik fortsatte det til for ca 1,5 år siden. Da var jeg til en undersøkelse hos gyn. Og jeg nevnte dette med pillen. Hun mente jeg hadde godt av en pause..... og ja, så gikk det noen mnd. Og etter 3 mnd gikk jeg til fastlegen min. Han henviste meg videre til gynekologisk undersøkelse. Der viste det at jeg hadde mange cyster på eggstokkene mine. Vi hadde ikke barneønske da.. (eller jeg hadde vel kanskje det. Jeg håpte jo jeg skulle bli gravid) Jeg leste og leste. Og på forsommeren begynte jeg på lavkarbo og gikk mensen etter 1 uke!! Og fikk mensen mnd etter også!!! Men så kom sydenferie osv osv..... is, sjokolade osv.... Og etter det, ingen mens..... Men heller ikke lavkarbo.... Jeg begynte å endre kostholdet mitt på høsten. Og har nå gått ned ca 10 kg. Uten at jeg har fått mensen tilbake... Så gikk det en stund til ca påske i år. Vi hadde ikke brukt prevensjon på over 1 år. Og nå ville vi begynne å prøve siden det kunne ta sin tid... Jeg fikk ny time og ny innvendig UL. Gyn sa at jeg hadde så mange cyster at jeg nok måtte rett på LAP. Men jeg måtte ta 2 runder med provera for å "renske ut litt". Og tok noen blodprøver underveis i syklusen. Ingen eggløsning. Senere i sommer ringte hun og sa at prøvene mine ikke var så verst. Så jeg kunne få begynne på pergo. I går tok jeg siste tabl. i første kuren min. Så dette er jo spennende! Det skjer hvertfall noe.... Er nå 25 år. Og har nok alltid hatt PCOS ja.... Så jeg har ganske bra prøver, ingen mens og få symptomer. Jeg har nok mer PCO enn PCOS. Men noen bivirkninger har jeg jo som litt uønsket hårvekst... *hrmf!* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142239628-min-pcos-historie-lang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt<3 Skrevet 3. oktober 2010 #2 Del Skrevet 3. oktober 2010 IKKE GI OPP. Jeg har også alltid hatt PCOS og har egentlig aldri hatt ordentlig mens, bortsett fra når jeg tok pillen. Jeg er nå gravid med nr 3, og termin er på selveste juleaften. Første graviditet kom uventet etter mange års prøving. Vi var klare for å sette i gang med prøverør da jeg plutselig var gravid. Hadde da slanket meg 20 kilo før det. Andre mann er pergo gutt. Det måtte tre runder til før den satt skikkelig. En uten resultat og en SA. Men tredje kur har gitt oss en flott sønn som ble 2 år i går:) Nå er jeg altså helt spontan og ikke planlagt gravid med nr tre. Jeg har ikke hatt noen mens, jeg er sykelig overvektig i følge min BMI men har aldri vært i bedre form gjennom en graviditet som denne:) Håp og psyke spiller stor rolle i dette gamet. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142239628-min-pcos-historie-lang/#findComment-142394936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-trollemor- Skrevet 3. oktober 2010 #3 Del Skrevet 3. oktober 2010 håper det går seg til for dere! Jeg har også pco, alltid vært slank. Fikk første mens da jeg gikk i 8 klasse på ungdomsskolen. og tok laaaang tid før jeg fikk den igjen. Var vedlgi uregel, mest hyppig har vært nå etter småen ble født for 2 år siden. Etter jeg fikk mensen igjen har jeg hatt den hver 6 uke. Før graviditet hadde jeg den ca hver 3 mnd eller sjeldnere. Og nå er nå gravid igjen med nr 2. :-) Med nr 1 ble jeg gravid med første forsøk med pergo. Hadde mange cyster på eggstokkene, og samboer har lav spermkvalitet og bare en velfungerende ball... Så vi slo mange odds føler jeg og idag har vi en fantastisk nydelig liten engel. Og skal få en til! Har termin på valentines dagen og :-) Ønsker deg masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142239628-min-pcos-historie-lang/#findComment-142395054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå