Gå til innhold

Manglende testikkel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen har erfaringer med at babyens ene testikkel ikke er kommet på plass i pungen?

Hvor lenge kan man håpe på at den kommer ned av seg selv? Når blir det evt behandlet om den ikke kommer ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Min gutt på 16 mnd har heller ikke fått sine testikler ordentlig ned i pungen. De var der på 6 ukers kontrollen, men ble borte etter det. Ble jevnlig sjekket, og på 1-årskontrollen så slet de veldig med å finne dem. De henviste oss da til urolog på sykehuset. Vi fikk time nå i august. Var på sykehuset for 1 uke siden, og urologen kjente begge testiklene. De ligger ikke i selve pungen, men litt utenfor. Men er ingen fare. Hadde de ligget oppe i lysken måtte de ha operert dem ned. Mest sannsynlig vil de falle på plass etterhvert som de vokser, men skal sjekkes på nytt rundt 2 år.

Hvor gammel er han?

Skrevet

Han er bare ni uker enda, men de sa på sykehuset at det måtte undersøkes v 6 ukers kontrollen. Og der sa legen bare at det måtte undersøkes igjen v 6mnd alder. Så da ble jeg litt usikker i grunn, litt lite informasjon syns jeg

Skrevet

Vi fikk beskjed om at det ikke skjer noe spes før de har blitt 1 år fordi de kan flytte på seg. Men de sjekker på kontrollene som er med lege. Tror du kan ta det helt med ro. Og hvis det ikke har skjedd noe innen han er 1 år sender de henvisning til urolog på sykehuset.

Kjenner de testikkelen der oppe da? Hos min gutt har de ikke klart å kjenne dem heller, men de er der. Min erfaring nå er at legene på helsestasjonen ikke er flinke nok til å kjenne dem... Iallefall ikke hos oss...

Skrevet

Sønnen til en venninne av meg hadde en testikkel som ikke ville komme ned. Han ble operert da han var ca 2 år og 9mnd. Så de venter nok en stund for å se om det ordner seg av seg selv.

Skrevet

Takk for svar :) Ser ut til at vi enda kan håpe at det retter seg av seg selv da. Vet om en nabo som ble operert da han var 5 år og syns ikke det høres gøy ut,nesten bedre å gjøre det mens de er så små at de ikke husker noe av det. Men får håpe han slipper sånne inngrep.

De kjenner testikkelen, men den ligger like høyt som den gjorde ved fødsel så langt. Takk for svar :)

Skrevet

Ligger den oppe i lysken da? Men enda er han så liten at den kan komme ned av seg selv. problemet er hvis den blir liggende oppe i lysken for lenge skjønte jeg på urolog, før da fikk den ikke blodtilførsel. Men er som sagt ingen fare enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...