Gå til innhold

Er det noen som har satset på amming som prevansjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt hormonspiral som skulle vært satt inn allerede, men legen min har prøvd to ganger uten å få det til. Nå har jeg fått henvisning til gynokolog. Men så begynner jeg å lure på om det egentlig er så lurt å sette den inn. Vi vil begynne på baby nr. to om mellom 1 og 2 år, og det er lite sannsynlig at jeg blir gravid på et blunk. Nå fullammer jeg, og vi brukte ett år på å unnfange gutten vår. Sjansen skulle jo da ikke være så stor for bli gravid når jeg ammer. Grunner til å ha sprialen er tryggheten om at jeg ikke blir gravid, økonomiskt trygghet og muligheten til å drikke alkohol uten å lure på om jeg skader et foster som jeg ennå ikke vet om.

Så, er det noen av dere som har satset på fullamming som prevansjon? Hvordan gikk det?

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

Det er ikke akkurat lenge siden jeg fødte, så har ikke satset stort ennå! Men jeg har endelig fått somlet meg til å få en resept på Cerazette, så da slipper vi å satse videre! ;-)

Jeg er blant de få som ble gravid på bare en kveld (og ungen var planlagt), så derfor tør ikke jeg å satse lenge... Men samtidig har jeg en venninne som brukte to år på å prøve før hun endelig ble gravid med nr 1, nr 2 kom etter bare noen få uker med prøving... Man vet aldri! Kan du ikke begynne på Cerazette eller noe enkelt? Vi planlegger også å prøve på nr 2 om 1 til 2 år, derfor ønsker ikke jeg spiral, jeg har blitt anbefalt med å vente med spiral om jeg vet jeg ønsker flere barn i nærmeste fremtid.

Skrevet

Ville absolutt ikke satset på det. Man er ikke steril i tiden man fullammer! Man kan absolutt bli gravid igjen med en gang og/eller selvom man fullammer.

Nå vet jeg ikke hvorfor dere brukte tid på å forrige spire til å sitte,men når man slapper av og tror man ikke kan bli gravid, har en graviditet en tendens til å komme!

Fullamming er vel like sikker prevansjon som å "hoppe av i svingen" så jeg ville ikke anbefalt det:)

Skrevet

Nei, vet jo at fullamming ikke er noen god prevansjon. Det var derfor jeg gikk inn for spiral, men nå når tiden går begynner jeg å spekulere. Det å ikke bli gravid er mye verre enn om jeg skulle bli gravid litt tidligere enn planlagt. Vi skulle alltids klart å ordne det på et vis siden det meste er i boks. Det er bare det at jeg ikke har en jobb å gå tilbake til og jeg kan tenke meg å gi kroppen litt tid på å komme seg etter sist graviditet og fødsel. Blir nok til at jeg setter inn spiralen. Nå er den jo kjøpt inn, og den er vel ikke holdbar i mange år.

Jeg er litt skeptisk til p-piller og minipiller på grunn av mengden hormoner i kroppen. Fikk mye strekkmerker da jeg gikk på Zerazette. Vet ikke om det var på grunn av pillene, men ser ikke så mange andre årsaker.

Skrevet

Satset ikke på det nei, satset på p pillen, men blei gravid allikavel, 4 mnd etter fødsel :/

Skrevet

jada, det gikk bra , for slik ble min nr. 2 født:-) meen særlig effektiv prevensjon var det ikke....

Skrevet

Ville nok heller satset på cerazette om du har planer om å bli gravid så raskt igjen. Det trenger forresten slett ikke ta lang tid med neste selvom førstemann ikke satt så raskt. Vi brukte 7-8 pp på nummer enn. Nummer to var i boks på første forsøk.

Skrevet

Hvis ikke det er sånn kjempefarlig om nr 2 kommer litt tidligere, kan du jo kombinere fullamming og hoppe av i svingen + evt kondom? Det er ikke så sikkert, men du påvirker ikke kroppen med hormoner osv. Jeg har ikke brukt hormonell prevensjon på 4 år, men har blitt kjent med kroppens syklus gjennom all denne tiden. Jeg kjenner bl a når eggløsning er på vei. Vi har klart oss kun med avhopping og evt kondom i usikre perioder. Likevel klarte jeg å bli gravid første gang vi prøvde! Jeg ville selvsagt ikke benyttet denne metoden om det var krise å bli gravid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...