Gå til innhold

I dag fortalte de ansatte i barnehagen at datteren min har blitt en bølle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har lugget og slått de mindre barna.

Jeg fikk helt vondt jeg. Sjokkert faktisk. Snille, gode jenta mi er slem med andre. :(

En av de ansatte hadde en teori om at datteren min skulle hevde seg nå som det har begynt nye barn.

Jeg tenker kanskje at fordi det har begynt flere nye barn på avd. og med tilvenning og alt - at det kanskje blir litt mindre oppmerksomhet til de litt større...? Ikke at det unnskylder noe, men jeg lurer på hvorfor..

Er dette noe som vil løse seg raskt, tro?

Hvis de "tar" henne når hun er slem med andre, samt at vi prater med henne her hjemme og forteller at det er ikke lov å slå/lugge osv.

Noen som har ideer, tips eller erfaringer med dette?

Hun er 22 mnd. forresten.

Takker for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

merkelig av en ansatt å si at hun muligens vil hevde seg, syns jeg...er veldig vanlig at de større barna blir sjalu når det kommer nye og yngre barn på avd. disse trenger jo endel hjelp og oppmerksomhet fra de ansatte i begynnelsen, og selvsagt er ikke dette stas for de "store" barna.

stort sett løser dette seg automatisk etterhvert som de nye barna blir tilvent, og det er viktig at de ansatte viser mye oppmerksomhet til de større barna...de er tross alt ikke SÅ store!

sønnen min har blitt både lugget, bitt og kloret av en eldre gutt i bhg i løpet av sine innkjøringsuker...nå er det tredje uka, og det virker som det har roet seg litt:-)

språk kan også spille inn...dersom hun ikke klarer å uttrykke seg så tydelig verbalt, må hun vise følelsene sine på andre måter ovenfor de ansatte...

hilsen bhg- ansatt

• 2 uker senere...
Skrevet

De sa ikke det? At hun var en bølle?

De burde være vant til sånt, så vidt jeg har forstått er det helt vanlig. Både at de reagerer på den måten, og de får perioder hvor de lugger, klyper og slår. Men så er det jo en del av oppdragelsen og fortelle og lære de at man ikke skal gjøre sånne ting. Uten å stemple de som bøller av den grunn.

Skrevet

Jeg mener, jeg skjønner godt at dette ikke er hyggelig å få høre om barna sine, men hun er nok slett ingen bølle :)

Skrevet

Sikkert ikke ondt ment da. Dattera mi er ei lita bølle hun også....

Skrevet

ikke vær lei deg for det, hun er ingen bølle. Det er slett ikke uvanlig at de har en periode der de er hardhendte mot andre barn. Har opplevd det både med barnehagebarn og med min egen tulle.

Det kan komme av mange forskjellige ting, f.eks:

-sjalusi

-ikke nok språk ennå til å uttrykke seg ordentlig-frustrert

-ønsker egentlig å være med i leken, men vet ikke helt hvordan hun skal gjøre det

-at de andre ikke lar henne bli med i leken

-barn i denne alderen er fremdeles veldig egosentriske og forstår ennå ikke at man må dele på leker, vente på tur osv. De trenger å lære det

Dette kommer til å gå over og datteren din er ikke slem! Masse positiv oppmerksomhet og ros når hun er flink og tålmodig irrettesettelse når hun slår/dytter/tar fra andre. Det kommer til å gå over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...